354. Sparsamhet vs Skönhet: en intern pengakonflikt | Om pengaperspektiv och växa med sina pengar

Kan tycka att det var lite knasigt att använda just den delen om kidnappning från chatten. :see_no_evil: Tänk själv att höra från tredje person att någon skojat om att kidnappa dig. Även om det var på skämt, så skulle jag nog reagerat precis som Caroline.

Men lite därför jag håller mig ifrån chatten i perioder, ibland spårar det ut utanför min ”comfort zone” och det tar mer energi än det ger. För mig.

Så jag tycker att om chatten ska användas som källmaterial, så behöver nog de som chattar ge sitt ok för att det plockas upp i podden. :woman_shrugging:

1 gillning

#Notvaluebleenough Aja får slipa på mina råd!
Men jättetrevligt avsnitt även om det var “flummigt”.

1000007601

5 gillningar

tja…när jag hittade "miljonär innan 30 " för fem , sex år sen , så blev jag så lyrisk och tänkte att jag skulle göra en Fire. Tills jag kom på att jag nog skulle vara pensionär innan dess :smiley: jag var för gammal. Sen när jag väl började investera och spara och insåg vad kul det var så blev jag helt manisk. Större delen av mitt liv bestod helt plötsligt av kalkyler och excelark. Nu är planen att sätta av x antal tusen varje år , då min pension kommer att bli dålig. MEN…jag skulle egentligen inte behöva spara något mer då portföljen jobbar på av sig själv. Men det är ju så förbaskat roligt ! och sälja av något finns ju inte på kartan. Så jag får nog gå i terapi den dagen jag ska börja andvända den.

2 gillningar

Vad fint skrivet Gabriel, tack för fantastiska ord. Jag ska skriva ut detta och sätta upp på väggen. Inget skämt!
Stor kram

10 gillningar

Hej Indexqueen!

Jag tog inte alls illa upp. Man FÅR LOV att vara lite vild och spekulativ i chatten. Sen tar Jan det och använder det (ibland) för att få diskutera kring det så att vi får ett meningsfullt samtal. Det har du bidragit med - ett samtal som kanske annars inte hade ägt rum. Så tack :slight_smile:
Att jag blev irriterad eller obekväm i samtalet ingår i tankespjärns-biten och den personliga utvecklingen. Kram

14 gillningar

Jag kännder i och för sig flera män som hanterar känslorna först och problemet sen. Detta har inget med kön att göra.

6 gillningar

Det är ett internationellt erkänt fenomen som det skämtats om mycket sen mänsklighetens begynnelse.

3 gillningar

Jag förstår inte. Har vi inte det i chatten? :joy::heart:

2 gillningar

Ja, väldigt bra idé! :+1: I sin kontext är chatten kul där det skämtas ganska friskt, vilket i min mening alltid framgår, men att ta enskilda citat in i pod eller ens tråd är hög risk det blir fel.

4 gillningar

Jag är lite som Caroline, och jag är man. Jag har alltid haft ganska skral ekonomi. Det är först på de senaste tre åren som den har varit stabil, och till och med växt. Nu har jag ett litet sparkapital. Inte alls på samma nivå som andra, men tillräckligt för att jag egentligen inte behöver tänka på om jag kan lägga pengar på mig själv eller inte. Men ändå sitter det i bakhuvudet, på grund av mina erfarenheter, att jag ska hålla på slantarna. För fem år i framtiden kan likna hur det var för fem år sen, och det vill jag inte tillbaka till.

6 gillningar

Tack för ett öppet hjärtligt och vågat samtal. Jag tänker mycket på hedonisk anpassning och att höja ribban när Jan pratar om att levla och växa med sina pengar. Jag tycker det är synd att inte prata mer om att en högre konsumtions nivå/ribba av sekundära behov kan leda till att man har svårare att acceptera uppskatta njuta av den lägre ribban. Man vänjer sig snabbt vid det nya och når en ny normal nivå som kräver mer kapital för att föda. Innebär i slutändan högre utgifter för att känna sig tillfreds - måste jobba in mer kapital - minskad tid och frihet än om pengarna hade lagts där istället. Ville bara lyfta fram det perspektivet för det är väldigt viktigt för mig. Igår ville jag ha det, idag förtjänar jag det och imorgon är det inte tillräckligt. Det brukar jag påminna mig om med konsumtion och hedonisk anpassning. Är du glad Caroline för klänningen för 2.5 tusen, va tacksam du har den känslan/förmågan. Finns många människor som “lvlat” väldigt högt och skulle känna sig väldigt missnöjda för det dubbla. Är kanske känslomässig rikedom att va glad/nöjd för det lilla. Tacksamhets muskeln kan vi alla behöva gym träna ibland. Mvh Emil

16 gillningar

Alltså ni två, Jan och Caroline :slight_smile: Idag var ni väldigt roliga. Tack för att ni bjuder på er själva :heartbeat:

1 gillning

Exakt! Jag vill inte “levla” på det sättet man pratar om. Jag vill kunna vara nöjd och glad med det “lilla” och då får man vara lite försiktig med hur mycket skämmer bort sig själv. Man ska dock ha möjligheten och känslan för när det det är rätt med det lilla extra och inte få dåligt samvete efteråt. Den biten tränar jag på.

6 gillningar

Disskutionen också angående att lösa det praktiska eller känslomässiga först så kan jag starkt rekommendera “män från mars, kvinnor från Venus”. Den har hjälpt mig extremt mycket med min relation, istället för att försöka “lösa” min partners problem försöker jag nu att lyssna utan att avbryta på vad hon känner kring problemet. Resultatet blir magiskt nog nästan alltid bättre för oss jämfört med innan när jag på direkten försökte lösa sakfrågorna.

2 gillningar

Bara titeln på den där boken får mig att bli provocerad så jag skulle nog ha svårt att läsa den. Jag ser människor som individer och inte som kön med specifika egenskaper.

5 gillningar

Haha ja boken är väll från 80-90 talet. Var ok att uttrycka sig på ett annat sätt då. Oavsett vad man tror/tycker om genus på gruppnivå så fanns det väldigt många guldkorn i den för mig som individ som har hjälpt mig i mina relationer.

Särskilt tack till Caroline för ett utlämnande och väldigt modigt avsnitt både den här och förra veckans.

Jag reagerade också på att det blir mycket fokus på levlandet. Att ”växa med sina pengar” handlade mest om att man skulle bli bekväm med att öka sin konsumtion. Jag kanske missförstår budskapet men jag tycker Caroline framstår otroligt sympatisk och gör helt rätt som inte ger efter och ”splurgar” bara för att hon skulle kunna. Hon känner ju varken behovet eller tillfredsställelsen och varför skulle det vara fel?

Sedan var det något som gnagde särskilt hos mig när Caroline berättade hur jobbigt det var att ”alla” tyckte att hon skulle komma ut på spelplanen. Hon sa något i stil med att det handlar om personlig utveckling och att det är särskilt svårt. Sjukt starkt och modigt att du klarar av att vara så utlämnad.

Min tanke är att det är på din egen spelplan du ska spela och växa på. Så länge du befinner dig på någon annans spelplan blir det svårt att göra en Zlatan.

11 gillningar

Lite så här alltså?

:slight_smile:

1 gillning

Ja typ sådär 2-3 gånger i veckan. Men det är värt det. :slightly_smiling_face: