354. Sparsamhet vs Skönhet: en intern pengakonflikt | Om pengaperspektiv och växa med sina pengar

Fick bara en tanke när ni pratade om sparsamheten och skönheten.

Skönheten ska användas i livet emellan gångerna man får höften eller armen lagad så man kan fortsätta använda skönheten igen.

Tack för ett bra program!

1 gillning

Lite oväntat med ett avsnitt om att hetsa Caroline att köra en klänning för 11 000 kr som i alla fall utifrån det här avsnittet inte riktigt verkade som hon ville ha. Bara för att man har skaffat sig en god ekonomi måste det ju inte betyda att man blir lyckligare av att spendera mycket. Caroline har ju berättat hur glad hon blir av att hitta något på rea. Samtidigt så kan man kanske argumentera för att ökad konsumtion inte är helt rätt för jordklotet just nu.

Brasklapp för att jag kan känna mig träffad själv för att jag inte riktigt vågat köpa den där speldatorn jag vill för 25 000 kr som jag absolut har råd med :slight_smile:

6 gillningar

Köp den om du vill. Jag brukar tänka på hur många miljarder år universum bara kommer bestå av svarta hål och utdöda stjärnor, och komma fram till hur sanslöst det är att låta bli att göra (något harmlöst) som man vill just nu, när det faktiskt går.

Tack för ännu ett personligt och modigt avsnitt. :blush: Några reflektioner.

Det var ett stort fokus på den där spelplanen och Carros roll på eller bredvid. Samtidigt hör jag henne säga att hon egentligen inte är så intresserad av ekonomi och att hon är rätt nöjd med att stå bredvid. Det kan inte vara så att Carro vill komma in på en helt annan plan om hon ska in och spela?
Att vara sidekick i RT är kanske helt perfekt, där Jan brinner för området och Carro kompletterar honom ypperligt. Men vad är syftet med att hon ska lägga energi och tid i övrigt på något som inte är intressant? Ish inte när hon har en make med intresse och stenkoll? :thinking:

Har vi tappat konceptet slösa på sådant som är betydelsefullt och ger energi och spara på annat? Jag tycker Carro verkar oerhört sund i sin syn på pengar. Och om jag förstått tidigare podavsnitt rätt har hon inga bekymmer med att lägga flera tusen i månaden på sådant hon gillar/tycker är viktigt som hudvård och bra mat. En fin klänning har hon inte mycket användning för men har ändå köpt en fin på kampanj som hon är nöjd med.

Det kändes som om fokus låg på klänningen för att illustrera något som blev en sanning för att det var ett dåligt exempel. Hur hade svaren låtit om exemplet varit hudkräm? Carro är inte intresserad av nån dyr jävla klänning! Hon vill ha mjuk hy och sex! :sweat_smile:

Eller skulle Jan köpa sig en klänning för 15 lax och må bra varje gång han öppnar garderoben? :wink:

Själv ger jag blanka fan i min garderob men öppnar flera gånger om dagen dörren till tvättstugan för att titta och lukta på mina tomatplantor som skjutsar ut lite dopamin i hjärnan. Och det var väl lite det perspektivet jag saknade. Individperspektivet. Vi gillar olika och bör väl använda våra ekonomiska medel därefter?

Nu kanske detta lät som ett dissigt svar. Men många tankar dök upp när jag lyssnade vilket ju innebär att innehållet var intressant och tankeväckande.

Så stort tack än en gång! :smiling_face_with_three_hearts::hugs:

9 gillningar

Och just ja! Vet inte varför carro hakat upp sig på att hon behöver hundratusentals kronor för att operera ögon och höfter när hon bli gammal!?

Det löser sig som regel med skattepengar. Tandvård kan man väl ha en extra slant sparad till…:tooth:

3 gillningar

Jag tror hon är rädd att det är Görel som är ansvarig läkare. :sweat_smile:

1 gillning

Jag gillar inte att gå på restaurang eftersom det dels är så dyrt och dels för att jag gör minst lika god mat själv till en bråkdel av kostnaden samt att det är ganska roligt att laga det själv. Ett glas vin är dyrare än en hel flaska vin om man köper den själv. Därför föreslår jag nästan aldrig att vi ska gå ut och äta och min fru gör det inte heller för hon vet vad jag tycker.

När vår yngsta son bokstavs-dejtade sin nuvarande flickvän så kom vi på att vi ochså ska göra det, trots vi har varit gifta i 30 år. Jag fick en ganska enkel start, Alla hjärtansdag-dejt på restaurang. Min fru hade bokstaven B och det tog lite tid innan hon kom till skott men det blev lyckat. Vi tog husbilen till Bua (varbergstrakten) , vandrade vid Borrås klyfta, åt Bulle och Baugette.
C är riktigt klurigt på svenska så jag kommer ta till andra språk, men det innefattar Champagne.
Eftersom vi gör detta en gång i månaden så kommer det ta drygt två år att ta oss igenom alfabetet, och då kanske vi (jag) har lärt oss att spendera lite pengar på oss själva.

13 gillningar

Ni kan cykla någonstans och dricka Champagne.

4 gillningar

Glöm inte choklad! :yum:

7 gillningar

Det beror på vilken Champagne man väljer, choklad passar inte till all Champagne. Jag tänkte också på citronmarängpaj som ett gott alternativ men inte till Champagne!

Cykla till Centrum för Champagne och Choklad eller Cappuchino och Citronpaj.

1 gillning

Sorry, det var inte meningen att kapa tråden. Tack det räcker med tips på C.

6 gillningar

Pengar skall användas till det som bringar en potentiell ökning av upplevd personlig lycka.
Så ser jag på det.
Några allmänna råd om att vid viss tidpunkt spendera exempelvis 1 procent av ens kapitalmassa ger jag inte mycket för.

Jag känner flera personer som mår bättre av att se sina pengar växa och som inte skulle må lika bra om de spenderade exempelvis 1 procent istället.

Vissa människor kommer att må som bäst genom att vara en av de rikaste på kyrkogården.
Så är det,vi är alla olika.
Personligen tillhör jag inte denna kategori,men jag tänker inte råda dem som befinner sig i den och då mår som bäst att göra något annorlunda.

6 gillningar

Jag skulle ge lätt 15 lax för att se @janbolmeson i en klänning som @Indexqueen plockat ut. Gärna en löningshelg runt Möllan :joy::+1:

4 gillningar

Vete tusan om jag och @indexqueen har samma storlek. :rofl: om ja, så kör vi. :sunglasses::scream_cat:

5 gillningar

Caroline: ”Jag vill inte bli kidnappad till shoppingresa…”
Jan: ”JA!!! GE MIG KLÄNNING!!!”

1 gillning

Jag har inte läst boken själv men jag antar att det du lärt dig är att lyssna och vara närvarande när andra talar? Att kommunicera är ett väldigt litet ämne samtidigt som det är otroligt stort ifall en aldrig får lära sig hur.

Kortfattat påminner det mig om slutscenen i Yrrol :smile:
– Du hör ju inte!
– Men du lyssnar ju inte!

Vilket lysande förslag @JFB bidrog med - vi ska nog hitta en klänning i något stretchigt material @janbolmeson som uppfyller kriterierna för en kväll runt Möllan! :joy::dancer:t2:

Psssst. Får jag behålla klänningen efteråt @JFB? Samt, looken är nog inte fulländad utan skor. :innocent:

1 gillning

Vet ej om det är ett skämt men den synen är förlegad. Bristande kommunikation och förståelse råder det ännu ingen brist på men det är till stor del resultatet av kultur, och att vi inte får lära oss mer än det mest basala, snarare än skillnaden på män och kvinnor.

1 gillning

Lyssna kunde jag göra innan, visste däremot inte hur jag skulle bemöta det jag hörde alla gånger på ett bra sätt. Alltid tyckt mig haft lättare att kommunicera och förstå männ i min omgivning medans kvinnor många gånger har fått mig att känna mig väldigt förvirrad och otillräcklig i min sociala förmåga. Boken var en ögonöppnare för mig och breddat min sociala förmåga/förståelse.