354. Sparsamhet vs Skönhet: en intern pengakonflikt | Om pengaperspektiv och växa med sina pengar

Jag har inte lyssnat på avsnittet än. Men jag undrar @carolinebolmeson om det kan vara så att det också handlar om forskaridentiteten? Det finns ett så starkt drag i att vara förnuftig, mogen och känslomässigt sansad i forskaridentiteten. Genomtänkt. Att satsa på flärd blir på så vis lite av en guilty pleasure, inte en helt rumsren dröm.

Det påminner mig om när Nina Björk skrev om att renovera köket är skitdrömmar vilket man kan anse politiskt men samtidigt befinner man sig i en kultur som gör att man själv också drömmer om ett fint kök, vilket . Det svåra i att leva efter sina förnuftsvärderingar eller om man bör bejaka de sidor och drömmar som går på tvärsen med förnuftet.

1 gillning

Att Caroline är intelligent har jag upptäck för länge sedan och att Jan är en översittare som vet bäst. Min undran är hur länge man kan mala om samma frågor under så många år.

3 gillningar

Det har inte med syn att göra. Hur kvinnor och män förhåller sig till ett uppkommet problem är ett observerat fenomen i alla kulturer. Det handlar bara om hur män och kvinnor förhåller sig till världen. Könen är inte lika. Biologiska skillnader som resulterar i olika utfall finns inom många områden. När yttre påtryckningar minskar (positivt tycker de flesta) så ökar skillnaderna, se jämställdhetsparadoxen.

Intressant, aldrig läst om jämställdhet paradoxen. Tycker dock det känns fel att värdera vilket sätt kvinnor/män löser problem på är bäst. Vi kanske är olika av någon evolutionär anledning som hjälpt oss överleva/fortplanta oss där båda sidor varit väldigt viktiga i olika situationer. Tror vi hamnar fel om vi värderar det som du gjorde tidigare. “Vi är känslo varelser som försöker tänka logiskt, inte robotar som försöker känna”. Känslan kan alltså ibland vara viktigare än det logiskt rationella.

Det var ett skämt om sakernas tillstånd. Det som är mest skrämmande är att en del förkastar grundläggande biologi. Problem saken handlar om socialt samspel inom könen. Hur man “bondar”. Det krockar när det går över könsgränserna.
Sedan krockar evolutionära grejer ofta med det moderna livet. Vi lever ju inte precis i småfamiljegrupper på savannen längre (som tur är :joy: ).
Till ämnet sparsamhet osv så handlar det nog också om arv och hur man förhåller sig till tid. Kvinnor och mäns intresse där skiljer sig.
Frågan är ju hur man ska göra för att kompensera för detta. I exemplet med problem så vet jag par där de kommit överens om att det går bra att fråga. “ösa eller lösa?” Ösa= prata om problemet känslomässigt först, lösa om det ska åtgärdas direkt.

Det finns klart olikheter mellan män och kvinnor, det betyder dock inte att det är ett hinder för kommunikation och att förstå varandra.

När det kommer till problemlösning kan jag tänka mig att män överlag är lagda till det praktiska. Däremot är det möjligt att lära sig att ha en bredare förståelse för livet samt när och hur känslor är relevanta. Vilket är något jag anser att alla borde få lära sig. Lika mycket som jag anser att alla borde ha förståelse för rationalitet och när det är användbart.

Problemet, som jag ser det, är när vi uteslutande förhåller till det ena eller det andra.

Angående jämställdhetsparadoxen visar den inte ensidigt på att det beror på biologiska eller psykologiska skillnader mellan könen. Det är fortfarande oklart hur mycket som beror på sociala konstruktioner, psykologi, biologi och kultur. Däremot tycker jag själv att det är ett intressant koncept som delvis förklarar något väldigt komplicerat

1 gillning

När jag lyssnar på avsnittet undrar jag om @carolinebolmeson själv tror att hennes liv skulle blir “bättre” på nåt sätt med ökad konsumtion?

Hon kan ju faktiskt ha nått sin maxnivå av tillfredställelse från spenderande av pengar. Själv har jag minskat mitt spenderande de senaste åren och tycker bara det känns gött.

I boken Your Money Or Your Life illustreras det ganska träffande såhär:

3 gillningar

Känns väl rätt och rimligt… Men varför slutar kurvan med en gravsten?

1 gillning

Haha, jag har också funderat på det. Jag kommer inte utmana ödet att spendera så mycket…

1 gillning

Jag gissar att författaren menar att när man kommit över “ENOUGH” i Fulfillment så övergår beteendet till att bli skadligt. T ex missbruk av olika former?

Egentligen menar författaren att inget gott/bra/önskvärt finns bortanför “ENOUGH”. Gravstenen är lite missvisande enligt mig.

Dessa funderingsavsnitt är dom bästa!
Igenkänning på mycket :heart:
Till Carro. Köp den där klänningen. Se det som en belöning från det ni har skapat. Varken maten eller klänningen kommer påverka er ekonomi.

1 gillning

Helt enkelt för att vi inte <(ännu?) lever i evighet-amen.
Dvs att du håller dig på ENOUGH-nivån resten av livet.
Så tolkar jag det åtminstone.

3 gillningar

Hur fungerar x-axeln där? Jag trodde först grafen var över livstiden eftersom axeln slutar med en gravsten.

Men den symboliserar istället konsumtion? Betyder det att man dör om man konsumerar för mycket. Hur i så fall?

Edit: Sry! Jag såg att det redan disuteras precis ovanför mitt inlägg!

2 gillningar