Hey team! Ja det var SÅ kul att vara tillbaka igen – det kanske märktes ![]()
@xollerx hehe kul att du säger det. Jag kan inte tala för Patrik men om jag får kasta ut tre hypoteser som kan, eller inte kan, komma från egen erfarenhet – can neither confirm nor deny! ![]()
- Betingad till självbehärskningar efter att under för många middagar blivit “slumpmässigt” placerad bredvid någon kryptodude som skulle förklara läget.
- Eldig fransyska till mamma som det inte gick att vinna en skrikmatch med.
- Tvåbarnsfarsa … jag säger inget mer, ni andra mammor och pappor vet.
- PR-tränad som den välslipade finansVD med backslick och manschettknappar jag är.
Tre av fyra kan stämma, gissa rätt och vinn en digital kram! ![]()
.
@Negan_Sweden du hittar historisk avkastning för alla portföljer här ![]()
.
@Melwa vad roligt att du gillar det! Även, älskar bilden på buddhan!
@Karamelljesus bra fråga! Som jag ser på det, så beror det på vem man är:
-
Vill man göra jobbet själv? Den första frågan man bör ställa sig är om man vill göra det själv eller inte. SAVR är en tjänst som Avanza, där du själv behöver välja vilka fonder du vill ha, räkna ut och kombinera dem för att nå rätt risknivå, och så vidare. Opti hjälper dig med allt detta; räkna ut rätt risknivå, kombinera fonder för en optimal portfölj (i hög grad institutionella sådana, som inte småsparare kan köpa själva), vara ute och förhandla rabatter på sagda fonder, med mera.
-
Värdesätter man större riskspridning? Sen får man fundera på hur högt man värdesätter diversifiering. Man kan alltid komma ner i pris genom att minska denna, hell, det finns ju till och med gratisfonder. Men det som alltid blir lidande är riskspridningen, som i sin tur påverkar den förväntade avkastningen för den risk man tar. ETFen du nämner må ha 2000 bolag. En Opti 100 % aktier har flera gånger fler olika aktier än så, från betydligt fler börser/ekonomier världen över. Och det är fortfarande bara aktier. Opti 9 flerdubblar det, genom innehav i obligationer, krediter, råvaror, mm.
-
Har man tillräcklig kunskap, disciplin och motivation? Ett rätt stort mått av självskärskådning bör komma in med. Optis främsta värdebidrag är, trots allt, inte föregående två punkter(!). Iallafall enligt mig. Som också @Melwa är inne på, är det snarare hur tjänsten även bidrar till att folk behåller mer lugn när det är stökigt, investerar mer snarare än panikar när fall sker, hjälper till med motivation att öka på sitt månadsspar lite extra i lönetider eller vid Black Friday, hjälper till att ställa och vägleda i svåra frågor som när livsglädjen av att slösa lite faktiskt ska trumfa en FIRE-ambitioner just denna månad – det och mycket mer. @Niklas-Opti må vara vår sparpsykolog av kött och blod, men även själva apparna, webbinarer och månadsbrev, med mera, försöker hjälpa till här. Det går tydligt att argumentera för att de pengarna i fickan över tid detta ger slår den marginellt högre avgiften många, många gånger om. Men framför allt får det folk som använder Opti att må bättre, vilket är vad som motiverar mig att hela tiden göra tjänsten bättre.
Mvh,
Jonas (VD Opti, alltså)
PS. Inget ovan är råd som ni vet, och investeringar innebär alltid en risk. Disclaimers disclaimers.