472. Återbesök hos vår parterapeut Tommy | Om pengabråk, brist på tillit och parrelationer

Åtta år efter vårt första besök hos Tommy behövde vi i våras göra ett återbesök eftersom vi hade en konflikt vi inte fick rätt på. Hans initiala analys var att det handlade om brist på tillit. Det kändes jättekonstigt eftersom vi ändå varit ihop sedan 2003. Men ju längre vi kom i samtalen desto tydligare blev det att ingen av oss hade tillit till varandra egentligen.

Så här ett antal månader senare bjöd vi in Tommy till podden för att prata om det vi varit med om, att det är vanligare än man tror samtidigt som han svarade på många av era frågor. Några av ämnena vi tar upp veckans avsnitt är:

• Varför pengabråk nästan aldrig handlar om kronorna, utan om tillit
  • De tre typerna av par: de som bråkar, de som tiger och de frustrerade
  • Varför frustration är ett friskhetstecken och likgiltigheten den verkliga faran
  • Den tyste mannen och mönstren som får oss att dra oss undan
  • Varför tilliten måste utmanas och inte växer av sig själv
  • Varningstecknen på att en relation är på väg åt fel håll
  • Att klaga utan att kräva en lösning, för varje klagan rymmer en önskan
  • När parterapi passar och hur du väljer rätt terapeut
  • Det enda du kan göra redan i kväll för din partner

Hoppas att du gillar det!
Jan, Caroline och Tommy

Tittlyssna eller läs hela avsnittet

Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen (numer förfinad med innehållsförteckning och allt) på hemsidan:

Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 472. Är du supporter får du det reklamfritt här.

En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.

Relevanta länkar

11 gillningar

Intressant avsnitt, men jag tyckte ni missade några frågor som ändå nämndes. Annas fråga om pensionen t ex. Där tror jag många var nyfikna på svaret.

Oj, minns inte den. Vilken var det?

Anna frågade om när en går i pension och den andre jobbar vidare i ett förhållande med större ålderskillnader, men frågade också om “mina och dina barn” och ni fastnade i den senare frågan (som ju också var intressant). :smiley:

Den borttappade frågan tänker jag kunde vara intressant även för alla oss FIRE-filurer med arbetande livskamrater.

Kul att du tog upp min fråga också och jag tyckte att Tommy duckade den lite syrliga formuleringen, men uppskattar svaret som jag väljer att tolka som att alla varianter funkar så länge man faktiskt pratar om det. :+1:

1 gillning