Alternativ till räntefonder om man inte får köpa fonder?

Kanske lite udda fråga, men min partners medborgarskap innebär en del begränsingar när det gäller investeringar, bland annat att man får absolut inte äga någon form av fond. Vi har haft ett hyggligt belopp sittade i bunden placering till lite över 4% men nu tar det slut och räntorna på sparkonton är inte särskilt lockande. I en perfekt värld hade vi slängt in det i räntefonder för att balansera portföljen lite men i avsaknad av det vad finns det för möjligheter? Har funderat på att lägga en andel i preffar och D-aktier men det är ju inte riktigt samma sak så att kasta in allt där känns inte helt sunt. Tankar?