Som rubriken lyder, är det klokt att köpa nyproduktion när man köper en lägenhet för första gången? Om vi även tar hänsyn till min ekonomisk bakgrund. Jag är uppväxt i arbetarklass, och vår familj det har alltid haft tajt med ekonomi fram till senaste åren.
Jag själv har lyckats spara till ca 300k om vi inte räknar bort CSN lån, med CSN lån blir det väl på ca 200k egentligen, men om jag ska köpa en etta så kommer jag förmodligen behöva ta lån på 90% om jag ska ha åtminstone 50-80k kvar för att känna mig trygg. Då lär månadshyra ligga ganska högt också.
Men frågan är, är det klokt att köpa en nyproduktion, en etta, om jag ändå är ganska säkert på att det inte är där jag kommer bo långsiktigt? Eller tänker jag för mycket? Är egentligen fortfarande studerande, så kommer ändå inte kunna köpa förrens jag har tagit examen och hittat ett stabilt jobb, men jag vill ändå kunna planera framåt.
Livet är oförutsägbart. Man vet aldrig när man träffar en partner.
Men med bostadsrätt är risken att du blir inlåst i en lägenhet som du gör en förlust om du säljer den/förlorar din kontantinsats när du vill flytta ihop med partnern.
Kan du hitta hyresrätt till rimligt pris skulle jag nog hellre tänka det än bostadsrätt medans du fortfarande pluggar.
Samtidigt kan du göra en bra affär (potentiellt) om du äger den länge, men det vet du aldrig på förhand.
Vad räknas som en rimligt pris? Jag har alltid fått lära mig att det inte är lönsamt med hyra eftersom det är pengar du aldrig kommer att få tillbaka, varför är det bättre med hyra? För att man kan spara mer / investera?
De som säger detta räknar i princip aldrig med alternativkostnaden som kommer av att sänka stora summor i bostaden.
Det stämmer väl hyfsat om alternativet är att supa upp pengarna men om de istället investeras långsiktigt i t.ex. aktieindexfonder är det inte lika sannolikt att bostadsägande är en så bra affär.
Man får evt. betala högre hyra men å andra sidan slipper man sänka flera hundra tusen eller miljoner av egna pengar i en bostad - som då kan investeras i annat.
Skulle också avråda, det finns så mycket osäkert med nyproduktion och de är ofta mycket dyra i avgift.
Angående hyres/köpes så kanske det finns städer där hyres är bra, jag kan inte uttala mig om dem. I tex Lund är ju en köpes så otroligt bra eftersom det alltid finns högt tryck på 1orna iom studenterna. Amorterade pengar är svåra att supa bort
Min tidigare partner som jag bodde ihop med flyttade ut för första gången och köpte nyproduktion, den andra lägenheten vi bodde ihop var också nyproduktion, och hans pappa verkar också gå åt det hållet. Men de har också mer koll på bostadsmarknad och håller koll/läser mycket om hur det går till etc. Därför har jag väl inte haft en dålig bild av nyproduktion.
Jag hade inte lagt pengar på hyra som inte genererar pengar tillbaka, vilket en bostadsaffär förhoppningsvis gör.
Jag hade föredragit att spara min kötid till senare i livet, ifall det då finns behov av en hyresrätt. Tex vid en separation, eller till pensionen.
Jag hade valt en gammal brf som äger marken och har låga avgifter.
Jag hade inte planerat allt för mycket kring en eventuell ny partner, om du inte redan har en ny sambo to be i åtanke. Då kan det ju vara lite onödigt att köpa bara för att sälja om några månader.