Mitt namn är Tefik, man i 40års åldern. Skulle behöva lite tips om vad skulle kunna vara bäst för mig/oss gällande sparandet. Bor i en brf med fru och 2 barn. Har under 50% belåningsgrad, bostaden är värderat till 2 miljoner iallafall. Började spara för 5-6 år sedan, då jag var helt nybörjare. Börja jag spara i Opti. Sparar fortfarande där med 2700kr varje månad, har ungefär 200k, är plus typ 40k i risk nivå 9. Har några 100k på Avanza också. Bland annat köpte jag Nvidia för 100k under tull kaoset med Trump. Sen har jag ungefär 100k på Kameo, där återinvestera jag bara. Sparar till barnen några hundra lappar i månaden i Swedbank Robur Access Global fonden. Efter ha tjatat en del på frugan så sparar hon på Lysa . Hon har absolut inget intresse för sparande.
Våra utgifter är inte höga. Känner att jag har rätt bra koll på det. Jag tjänar 38000 brutto, blir mer om jag jobbar övertid och så. Då min fru tjänar mindre än mig så går alla räkningar till mitt konto . Med andra ord vi klarar vi oss i princip bara på min lön. Bredband och El ingår i avgiften. Den ligger på 7000 tusen ungefär. Kan bli mindre visa månader. Brukar göra iallafall en resa om året. Det brukar min fru lägga undan till. Vi har bara ett bolån inget annat.
Jag har jobbat skift i alla mina år. Och ärligt tror jag inte jag orkar göra det tills min riktålder. Jag hade gärna velat gå ner till deltid när man närmar sig 60år. Gärna tidigare men vem vet . Min fråga till alla kloka här. Bör jag ändra på något, tex flytta allt till Avanza eller köra på samma som jag gjort ?
Här är den allmänna uppfattningen att indexfonder är den bästa investeringen, läs mer på hemsidan rikatillsammans om varför, förklaringar och tips på vilka fonder. Investera rätt och lätt | Kom-igång-guide
Bra att du/ni har ett sparande Om drömmen är att gå i pension tidigt eller kraftigt dra ner på arbete tidigt så kanske du/ni skulle behöva spara och investera ännu mer. Är det möjligt utan att dra ner på livskvalitén nu allt för mycket? Har du räknat på ränta på ränta kalkylatorn här? Ränta-på-ränta | RikaTillsammans
Om jag vore du så skulle jag skippat enskilda aktier och bara kört på fonder eller fondrobot (Lysa/Opti om ni har gillat det). På vilken bank fonderna ligger spelar ingen större roll, flytta ihop allt om du vill, eller ha kvar som det är nu.
Av det du skriver så läser jag in att ni har rätt separat ekonomi och kanske inte pratar så mycket om pengar? Då skulle jag starkt rekomendera att ni sätter er tillsammans och summerar ihop allt som ni har tillsammans, fonder, aktier, sparkonton, andel i brf osv. Sedan tar ni en rejäl funderare och pratar tillsammans igenom vad ni skulle vilja göra kring pengar framöver. Vad drömmer ni om? Vet din fru om att du vill sluta jobba tidigare? Vill hon också det? Vad är viktigt för henne? Vad ska ni göra med er ekonomi framöver, spara mer eller mindre? Hur vill ni leva?
Jag tolkar det som ni har runt 600000 kr investerade. Ni sparar 2700kr/månad. På 20 år bör det bli runt 3700000.
Försök öka sparandet till drygt 4000kr/månad så kommer ni upp till 4,5 milj. Sluta amortera om ni gör det och öka sparandet med motsvarande summa. Spara minst 10% av er sammanlagda nettoinkomst, gärna 20%.
Tänk på att ju närmre du kommer riktåldern desto färre år behöver finansieras. Du kommer inte ha några problem att gå ner i tid i 60-års åldern. När barnen flyttar hemifrån kan sparandet rampas upp rejält och samtidigt minskar kostnaderna vilket betyder att det krävs mindre kapital för att finansiera deltid. Jag skulle tro att du/ni kan sluta jobba helt flera år tidigare än riktåldern.