Bortglömd aktie

Min mamma köpte tydligen aktier i något bolag för 25-30 år sen, alltså tiden före digitala depåer. Hon minns inte vilket bolag eller hur mycket hon investerade för. Antagligen småbelopp, annars hade hon nog kommit ihåg. Troligtvis ingen gömd skatt utan bolaget har antagligen lagt ner för längesen. Men finns det något sätt att ta reda på vilket bolag det var och hur mycket pengar det handlar om?

Vet hon vilken bank/mäklare hon använde eller åtminstone har några alternativ på banker det kan vara? Jag skulle börja där i så fall.

1 gillning

Modeintreserad? Kanske var det H&M. Stod det säkert mycket om i damtidningarna på den tiden. Kan man (med fullmakt) kolla med H&M om hon står med i ägarlistan kanske? :smiley:

Nej inte HM, jag har frågat och hon verkade ganska säker.

1 gillning

Du kan alltid hoppas det var Monster beverage corp :slight_smile:

2 gillningar

Haha ja, sannolikheten är dock minimal. Vi får leta vidare om det inte finns något enkelt svar på frågan. Man kan inte logga in på någon extern plattform och se alla sina innehav?

För 25-30 år sedan köpte nog de allra flesta ”nybörjare” aktier via depåkonto hos sin ordinarie bank. Så kolla med den/de banker hon hade då är nog bästa spåret.

MEN å andra sidan borde ett aktivt depåkonto fortfarande synas/redovisas via regelbundna årsredovisningar så lite konstigt låter det.

1 gillning

Kan det vara ett problem då hon på den tiden hade sparbanken, som inte finns kvar idag?

Vad menar du med regelbundna årsredovisningar? Delger att bolag sina ÅR som man har aktier i?

Sparbankerna och Föreningsbanken gick ihop har jag för mig och idag är det =Swedbank.

Jag tänker på de årsbesked som bankerna skickar ut vid varje årsskifte som visar vilka konton man har osv.

3 gillningar

Eftersom vi lever i Sverige och skatt är det absolut bästa vi vet så borde det finnas upplysning hos Skatteverket om innehavet eller åtminstone vilket konto det finns på.

3 gillningar

Hög risk att hon minns fel tyvärr. Låter mindre troligt att de bara behåll pengarna utan att kontakta henne på alla dessa år?

Om bolaget lämnar utdelning och mamman har aktierna hos ett svenskt finansinstitut finns uppgifterna förtryckta i deklarationen, såvida hon inte har dem i en kapitalförsäkring. ISK fanns inte för 25-30 år sedan.

Det är förmodligen mycket längre sedan hon köpte aktierna om de inte finns registrerade digitalt. Jag var kund hos dåvarande Sparbanken när jag blev “tilldelad” typ 26 aktier i Trygg Hansa eftersom jag haft första bilen försäkrad där i mitten av 80 - talet när de blev AB. De registrerades på ett VP kopplat till Sparbanken. Sparbanken blev sen Föreningssparbanken som sen i slutet av 90 - talet blev Swedbank när de blev AB.

Mina aktier har följt med hela tiden och varje år skickas ut ett årsbesked från första året till nu… Dessutom har det alltid funnits listat på deklarationen. Förr i tiden var det redovisat på deklarationen som underlag för eventuell förmögenhetsskatt.

Kolla upp riktigt gamla kopior på deklarationer. Det bör framgå av underlaget om det fanns aktier och i så fall vilka och hur många.

Gissar att det måste ha varit mer än 50 år sedan om hon köpt och de inte redovisats digitalt.

Företaget kanske gick i konken eller aktierna blev tvångsinlösta av någon anledning?

Lycka till med sökandet efter gamla deklarationer som kan ge svar. Kontakta Skatteverket.

Mvh DonTomaso.

1 gillning