Hur tänker ni, baserat på er situation, respektive hur tycker ni jag/ “man” borde tänka om man är Pensionerad/FIRE och har ganska stor summa i buffert?
Frågan gäller bara bufferten. Jag lever på min Tjänstepension som är investerad i aktier och ränta med den försökring jag tar uti nuläget (jag tar ut en i taget) ligger mest i R.
Hur ska jag strukturera bufferten? (som är på ca 1,5-2 års “spend” och inte behöver vara större för jag för över mina pensioner från A till R med ca 5 års framförhållning)
1 Allt i högräntekonto
2 Det jag behöver snabbt i högräntekonto men en betydande del i Räntefonder för de ger högre avkastning…(gör de? om ja till vilken risk? räntekonto är riskfritt i princip)
Jag är i samma situation som du och rekommenderar räntekonto med statlig insättningsgaranti. Om beloppet är på över en mille så kan du dela upp det på två eller flera banker. Jag undviker nischbanker. I teorin är de lika säkra, men risken är att man får vänta innan beslutet om insättningsgarantin fattas och pengarna kommer tillbaka. Det är inte värt den lilla räntevinsten.
SBAB har en acceptabel inlåningsränta och erbjuder både rörlig ränta och bunden ränta på korta löptider. För enkelhets skull har jag mer än 1 MSEK där. SBAB omfattas av insättningsgarantin och är dessutom en statlig bank så de lär inte gå i konkurs.
@angaudlinn Jag har en liten buffert på rörligt konto och kör också fasträntekonto på resten. Jag håller mig till 3-12 månader. Ränteläget om ett år är ju en ren gissning.
jag blandar, har
En årsutgift på HY ränte fond
En årsutgift på en mellan lång räntefond
En årsavgift på korträntefond
En årsutgift på fasträntekonton (tre olika)
sen några månader på sparkonto o nån månad på “lönekontot”