Den minsta lönen för garantipension

Om jag som konsult fortsätter via mitt eget AB, vad är den absolut minsta lönen jag måste betala ut till mig själv för att hela året ska uppfylla kraven för garantipension?

Gäller detta?

Beloppet 25042kr är 42,3% av prisbasbeloppet för 2026 och är den lägsta årsinkomst som ger pensionsgrundande inkomst (PGI) för året.

Garantipension grundas på boendetid i Sverige. 40 år för full garantipension. Inkomst är optional.

1 gillning

Det krävs inte att man har arbetat alls för att ha rätt till garantipension. Det enda kravet är att man har varit bosatt i Sverige i 40 år. Har man bott här kortare tid minskas garantipensionen proportionellt.

Så när jag fyller 40 kan jag dra utomlands och komma hem vid pensionsålder och få garantipension?

Du måste ha bott i Sverige i totalt 40 år mellan det år du fyller 16 och 64, annars reduceras din garantipension.

1 gillning

Är du säker?

AI säger att “det viktiga är att du varit försäkrad i Sverige och det är du så länge ditt AB betalar arbetsgivaravgifter på din lön”.

Jag behöver att Sverige i framtiden rapporterar till EESSI‑systemet hur många år jag har varit försäkrad här.

För att vara försäkrad i Sverige kanske det gäller strängare regler än för att få garantipension.

När du börjar ta ut garantipensionen måste du vara bosatt i Sverige. Garantipensionen är en av Sveriges starkaste förmåner.

Det stämmer.