Findex en tjänst för överblick över sina innehav

Jag fick under 2025 reklam om att signa upp mig på waiting-list på tjänsten Findex (Den moderna private banking portföljen”)

Nu fick jag inbjudan om att “gå med”.

Jag tolkar det som ett avancerat excelark som håller koll på dina innehav.

En mer nischad variant av Jans Spriecta kanske?

Är det någon som provat och vill delge erfarenheter?

Jag tycker det såg lovande ut men samtidigt lite oroad att koppla alla mina innehav dit med kopplat till säkerhetsaspekten med att blotta alla sin ainnehav mot en aktör. Och kanske framförallt potentiell registerdelning till obskyra säljare av förmögenhetsförvaltning.

Hej Oskar,

Filip här, jobbar med marknad på Findex. Hittade tråden och tänkte svara på dina frågor direkt.

Säkerheten: Findex använder enbart läs-behörighet när du kopplar ett konto. Vi kan se dina saldon och innehav, men vi kan inte flytta pengar, göra affärer eller ändra något hos din bank eller mäklare. Findex lagrar aldrig dina bankuppgifter. Autentiseringen mot din bank sker via en reglerad tredjepartstjänst, inte direkt av oss. Inloggning sker via BankID. Datan är krypterad och vi är GDPR-kompatibla.

Om “obskyra säljare”: Det är en legitim fråga. Findex säljer inte din data till tredje part. Vi har en separat sektion som heter Möjligheter, som visar kapitalerbjudanden från partners. Den aktiveras bara om du väljer att gå in på den och acceptera villkoren, det är inget som sker passivt vid registrering. Sedan styr du helt och hållet själv ifall du vill komma i kontakt med en partner för en viss möjlighet.

Jämförelsen med Spriecta: Inte helt fel, men skillnaden är att Findex kopplar automatiskt mot banker och mäklare så att portföljen uppdateras utan manuell inmatning. Det finns också ett AI-lager (Midas) för insikter och analys. Vill man lägga till tillgångar som inte kan kopplas automatiskt, till exempel onoterade innehav eller fastigheter, kan man göra det manuellt.

Hör av dig om du har fler frågor, eller testa kontot och se vad du tycker.

Filip / Findex