Mina fonder 60-40 (kr insatta): Jag är 31 år och vill spara 5-10 år.
Aktieplacering:
Swedbank Robur Acess Global (65 000kr)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (21 600kr)
Swedbank Robur Asien (14 400kr)
Räntefonder:
SPP Obligationsfond (28 800kr)
Swedbank Robur Eth Obligation (19 200kr)
- Hur tycker ni att fördelningen ser ut?
Tycker det ser ganska ok ut vad gäller den procentuella fördelningen.
Swedbank Robur Access global verkar inte ha funnits speciellt länge.
Jag hade hellre valt SPP aktiefond global som har längre historik.
Swedbank R. Ethic Obligation har jag inte sett någon rekommendera, den tycks vara lite dyr i sammanhanget plus att den har gått minus 0,75% på ett år. Jag tror att den är en lång räntefond likt SPP Obligationsfond.
Jag skulle nog hellre skippa Robur och istället ha pengarna i korta räntefonder t ex Spiltan räntefond som kostar 0,10% i avgift.