Frågor till sparande för 25åring med bra arbetssituation

Hej,

Jag är intresserad i att få era tankar och åsikter om mitt nuvarande sparande för att se om mina argument är hållbara och genomtänkta samt för att få andra perspektiv på min situation. Jag upplever att de tips som finns på denna sida, med fokus på personer i min ålder, skildrar en ganska annorlunda ekonomisk situation och därför är jag nyfiken i vad som är bäst för just mitt läge. (1) Vad är era allmänna tankar kring min situation? (2) Är min uppdelning på portföljen för tungt lutad åt något håll? (3) Finns där några stora punkter jag missat i min uppdelning? (4) Bör jag dela upp mitt sparande till köp av bostad så att en del även placeras i korta räntefonder (Avanza fondportfölj Försiktiga)? (5) Jag har en ny anställning från nyår varpå mitt månadssparande (inräknat höjd månadsbudget) bör öka till ca 45 000 kr. Hur bör jag anpassa mitt sparande till det?

Min levnadssituation är att jag bor med min sambo. Vi bor i en bostadsrätt (ägd av mina föräldrar) och planerar för närvarande att köpa antingen en bostadsrätt eller ett radhus inom de närmsta tre till fyra åren. I samband med detta, eller strax innan, planerar vi även att skapa familj. Jag har inte min sambos ekonomi som underlag här men min är som följer.

Mina fasta utgifter är ca 5 000 kr per månad och därutöver räknar jag med 10 000 kr i rörliga kostnader. Bland de rörliga kostnaderna räknar jag in resor, restaurangbesök, shopping och allt annat smått och gott som kan dyka upp. Totalt blir min månadsbudget därmed 15 000 kr. Min nettolön är ca 35 000 kr vilket lämnar runt 20 000 till sparande. P.g.a corona har mina utgifter sjunkit varpå eventuellt överskott tillkommer till sparandet. Därutöver har jag ett sparande på ca 500 000 kr från sparande parallellt med studier samt från sommar- och deltidsjobb.

För min dagliga ekonomi använder jag två konton. (A) Konto kopplat till kort för dagliga köp och (B) ett sparkonto i direkt anknytning till kortet för att ha en buffert för plötsliga utgifter.

Mitt sparande är uppdelat i fyra bitar. © Ett sparkonto på Avanza med 0.65% ränta, (D) Aktiekonto med diverse teknikaktier på Avanza, (E) ISK på Avanza (Balanserad 3-5 år), (F) ISK på Avanza (Framtid 10-20 år). Denna modell härstammar från hinkprincipen och jag började spara enligt den för ca tre månader sedan.

De belopp jag sparar per månad, mitt månadssparande, radas nedan upp för respektive konto. Utöver det jag sparar från min lön omplacerar jag även pengar från andra tillgångar till konton (E) och (F) för att under loppet av ett år tillsätta totalt 96 000 kr till respektive konto.

© Sparkonto på Avanza bank (0.65% ränta): 9 000 kr
(D) Aktiekonto med diverse teknikaktier på Avanza: 1 000 kr
(E) ISK på Avanza (Balanserad 3-5 år): 8 000 kr (+ 8000 kr från omfördelning)
(F) ISK på Avanza (Framtid 10-20 år): 2 000 kr (+ 8000 kr från omfördelning)

Jag väljer att spara 9 000 kr eller 45% på © för att jag och min sambo planerar att köpa ny bostad inom tre till fyra år. Konto (D) är ett sorts lek-konto med 5% av mitt månadssparande där jag investerar i bolag jag tycker är spännande. (E) är ett konto där jag placerar 40% av månadssparande och jag hoppas att det förbereder mig inför familjelivet. Jag väljer även att spara 10% av lönen till pensionen för att ha en god ekonomi vid äldre ålder.

Ser väl bra ut. Kom ihåg att köpa indexfonder i konto E och F om du nu inte redan gör det. I F kan du även vikta lite mot småbolag index, typ 20% max (om du redan har komplicerade portföljer och inte 100% lf global indexnära).

Mvh

Tack för ditt svar! Jag har vid skapande av portföljerna använt mig av Avanza portföljgeneratlr. Tycker att resultatet är lite väl komplicerat och hade hellre sammanställt något eget. Har du några konkreta tips utöver fördelningen mellan aktie- och räntefonder?

Konto E skulle jag köra mellan 30-50% Länsförsäkringar global indexnära och sedan resten i sparkonto. Justera ned 10 procentenheter från aktiefond varje år ungefär (10 procentenheter av portföłj i aktiefonder för varje år du tänker lämna pengarna ifred).

Konto F skulle jag köra 100% Länsförsäkringar global indexnära.