Humanfonder något att ha?

Har kollat på Swedbank humanfond

Finns det någon ide att spara etniskt ?

Är den fonden bra?

1 gillning

Definitivt inte, däremot kan det vara en idé at spara etiskt. :laughing:

2 gillningar

Det är en jättefin tanke. Just Humanfonden är ganska unik eftersom hela 2 % av ditt fondvärde skänks till välgörenhet varje år. Tittar man på innehaven (med bolag som t.ex. First Solar i absoluta toppen) så är det dessutom en renodlad, mörkgrön ESG-fond med stenhårt fokus på klimat- och hållbarhetslösningar

Handlar du den via Swedbank kan du själv välja välgörenhetsorganisation. Handlar du via annan nätmäklare fördelas dina 2% automatiskt mellan alla anslutna organisationer

Så frågan är väl, vill du ha alla bolag till marknadsvikt, eller ett färre antal bolag med fokus på Parisavtalet? Och vill du ha hela avkastningen själv, eller vill du skänka 2% till välgörenhet?

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning som det brukar sägas, men om man jämför avkastning senaste 3 åren mellan Swedbank Humanfond och Handelsbanken Global Index A1 ( Avanza ) (även den mörkgrön/artikel-9) så har Humanfond haft 20,45% avkastning och Handelsbanken-fonden haft 48,14% avkastning. Skillnaden förklaras antagligen främst av att 2% av innehavet årligen ges till välgörenhet i Humanfonden. Men frågan är om det inte hade genererat mer pengar till välgörenhet att välja Handelsbanken-fonden (eller annan mörkgrön fond) och själv donera till välgörenhet? Om målet alltså är att välja en ESG-fond och ge till välgörenhet. Om du av någon anledning vill välja Humanfonden än dess donering till välgörenhet finns kanske andra aspekter (ex vilka exkluderingar den gör).

Många på detta forum är emot ESG-exkluderingar men själv tycker jag absolut det finns en “idé att spara etiskt”, från ett kristet perspektiv.

Ja det är ju svårt att jämföra. Å ena sidan så verkar fonden inte ha någon avgift (utöver det som dras till välgörenhet), å andra sidan så får du dra av på skatten om du skänker pengar själv.

Behövs nog en kalkyl för att avgöra vad som är bäst för just dig.

Finns det någon ide att spara etniskt

Jag som inte hade hört talas om Humanfonder tidigare blev väldigt överraskad här :sweat_smile:

1 gillning

Själv har jag inga humanfonder.

Däremot investerar jag i P2P-lån via Trine. Eftersom de finansierar projekt i utvecklingsländer bör de väl vara både etiska och etniska!