Jag har funderat lite på hur vi ser på rikedom och ekonomisk framgång idag. När man hör om offentliga personer, entreprenörer eller profiler i media blir det ofta mycket fokus på pengar, livsstil och uppskattade förmögenheter.
Samtidigt är det inte alltid enkelt att förstå hela bilden. En persons ekonomi kan påverkas av många saker som inkomster, företag, investeringar, tillgångar, skulder och långsiktiga beslut.
Jag tycker det är intressant att läsa om olika svenska profiler och hur deras karriärer har utvecklats. Jag läste nyligen en sammanställning om offentliga personers bakgrund och ekonomiska uppgifter, bland annat hur information kring kända personers förmögenhet ofta bygger på offentliga uppgifter och uppskattningar.
Det fick mig att tänka på skillnaden mellan att se rikedom som en viss summa pengar och att förstå de beslut, vanor och möjligheter som ligger bakom.
Hur tänker ni kring detta? Är ni mest intresserade av själva siffrorna när ni läser om framgångsrika personer, eller tycker ni att resan bakom ekonomin är mer intressant?
Jag är tämligen ointresserad av vad andra har för tillgångar eller vad de gör med dem överhuvudtaget faktiskt.
Det kan bitvis vara underhållande att läsa om en entreprenör som gjort en intressant resa, men det är ju inte där vanligt folk fokuserar, att döma av rubriker i tabloidpressen om Haalands bilpark, hur nån Ingrosso semestrar eller hur stor aktieportfölj Carolas grannes marsvin har.
Jag har nöjet att känna två svenska miljardärer privat och visst har de massa materiellt som hus de knappt är i och bilar som mest står parkerade. De är betydligt äldre än mig (yngsta ca 20 år äldre och äldsta ca 40 år) men våra samtal rör ändå dagliga ting som familj, naturvärden, närområdet.
Senast jag åt lunch med den äldre av dem avhandlade vi filmer. På något vis har det varit lärorikt för mig att känna dessa personer just för att se att man ändå lever och tänker ganska lika trots alla pengar. De har samma behov av samtal och diskutera livet som alla vi andra.
Av de två miljardärerna jag känner har den ena ärvt förmögenheten och den andra fått det genom företagande vilket på ett sätt kanske inte gör dem till bilden av en vräkig miljardär eller någon som vill vara i centrum som typ Peter Stordalen.
Jag har dock aldrig blivit inspirerad av ”miljardärsresor” då jag är allt för cynisk och allergisk mot journalistik och sensationshistorier. Saker som ”Han började med en synål och blev miljardär” är oftast väldigt missvisande och gör mig snarare arg än inspirerad.
Personligen tycker jag miljardärer blir hanterade som objekt i medier snarare än människor. Journalister frågar saker som hur de lyckats med någon affär eller vad de har för tips till andra som vill lyckas materiellt. Hade jag varit journalist hade jag istället frågat saker som hur ofta de tänker på döden, hur deras tankar går kring tur och slump, när de senast grät, om de haft självmordstankar och hur de hanterat dem.
Jag vill veta om saker runt omkring, exempelvis hur de valde sin partner och varför, hur de känner inför sina barn och närvaro, stress, ångest, svåra beslut, lärdomar om livet osv. Mer intresserad av vilka de är än vad de har.
Tack för att du tar upp det. Jag har koppling till Swedenflag och borde ha varit tydligare med det från början. Ämnet väcktes delvis av sådant vi skriver om, så jag förstår att användarnamnet och formuleringen kan uppfattas som reklam.
Jag tänker därför inte lägga in någon länk i tråden. Om du vill får du gärna berätta vad på sajten som gjorde att den kändes oseriös. Den återkopplingen tar jag gärna med mig.