Investera o placera 10.000 kr

Hej, har följt med och läst dina artiklar ett tag och blir mycket inspirerad och har tagit till mig flera av dina råd. Tack för det! Hur ser ni på att gå in i en nybörjarportfölj med en kontantinsats 50.000 och spara ca 5000 KR /mån i 10-15 år?

Så här ser min egen global-mix ut: 10.000 KR

SPP Aktiefond Global A 40%

LF global Indexnära 40%

LF tillväxtmarknad Indexnära 20%

Tacksam för råd!

Hej!

Ska dubbelkolla så jag uppfattade frågan rätt: Du tänker alltså påbörja en portfölj och börja med 50.000 och sedan sparar ca 5000 i månaden, eller? Alla de tre fonderna du föreslog finns med på listan över de Bästa fonderna 2018 på bloggen, så bra val!

Ska man köra på Nybörjarportföljen som skrivs om här så rekommenderas 45% globalfonder, 15% Sverigefonder, 20% korta räntefonder och 20% långa räntefonder.

På den långa sikt du skriver, 10-15 år så kan även Barnportföljen vara ett alternativ, passar på den sikten och har högre beräknad avkastning.

Lycka till med sparandet!

Vänligen

Elin

Hej Tina.
Själv tycker jag att du har valt riktigt bra fonder och fördelning i %.Riktigt bra för månadssparande.Kör så som du har tänkt från början. Själv kör jag 100% LF Global inx. Ingen vet om framtiden och idag finns det ingen rätt eller fel portfölj,bra eller dålig portfölj. Hur man gör idag det för man se resultat om 15 år. Lycka till.
Mvh.jacke77