Kapitalförsäkring - hur kan det vara så stora prisskillnader?

Att kunna utse en eller flera förmånstagare uppfattar jag som den stora poängen med kapitalförsäkringar, som man inte kan få vid andra sparformer. Men hur kan prisskillnaderna vara så enorma? Jag har varit inne på Konsumenternas, och hittade Avanza och Nordnet som klart billigast, och sen en snabbt stigande skala där majoriteten var 10 till 15 gånger dyrare. Känns helt orimligt. Jag förstår inte. Kan någon förklara?

Inneffektiv marknad. Storbankerna tar bra betalt för att de kan. Kapitalförsäkring är också mycket äldre än ISK. ISK får enligt lag inte tas ut avgift för.

Ava/NN är (var) prispressare, så naturligt att deras avgift är nästan noll. I praktiken hanterar de försäkringen som en kontoform.

3 gillningar

Tack för svaret. Skumt ändå att en marknad kan fungera så illa, trots prispressande konkurrenter och jämförelsesiter. Eller ska man kanske vara glad, är ju trots allt delägare i flera banker via mina fonder… :thinking:

Jag fick en chock av att gå in på Konsumenternas och se listan över avgifter för de olika kontona. Jag trodde inte någon tog betalt för en Kapitalförsäkring. Men exempelvis Nordea tar ju 0,90% av det sparade kapitalet per år :scream_cat: :scream_cat: :scream_cat:

2 gillningar