Kapitalplaceringar i Icke-vinstdrivande organisation

Hejsan Rikatillsammans!

Jag är del av en styrelse i en icke-vinstdrivande civilsamhällesorganisation som för närvarande har drygt 60 miljoner SEK i värdespappersplaceringar. Just nu förvaltas pengarna aktivt av SEB men vi står i startgroparna att börja se över våra alternativ. När vi hört oss omkring bland andra liknande organisationer så har vi fått till oss att de flesta (av de som har placeringar ö.h.t) också använder sig av liknande tjänster från antingen storbankerna eller Söderberg & Partners.

Eftersom jag själv följt podden och forumet under de senaste åren, och har den största delen av mitt eget privatsparande i globala indexfonder och LYSA , så känner jag väl att aktiv private-banking placering inte är något vidare val.

Började därför fundera på om ett företagskonto på LYSA är ett alternativ för oss och undrar om ni har några spontana inspel? När vi för ett par år sedan fick en dragning av vår förvaltare på SEB så nämnde han att vi är en av de kunder som har en av de hårdaste policyer vad gäller etisk och hållbar placering de hade. Skulle det kunna vara ett hinder att frångå aktiv placering t.ex (om LYSA Hållbar inte möter kraven dvs)?

Det krävs ju ett index som uppfyller era krav samt en passiv fond som använder indexet. Ni måste också ha rutiner för att följa upp förändringar i index och fond.

1 gillning