Jag har fastnat för en idé om att börja använda kavaj mer och är intresserad av att höra om olika erfarenheter. För mig är alltså kavaj något som jag tänker kan vara fint och som jag väljer helt frivilligt. Jag jobbar inte i en miljö där kavaj är något som man förväntas ha eller som majoriteten har, även om det förekommer. De enda som klär sig formellt hela tiden är en mindre grupp högre chefer.
Med rubriken om hijab menar jag inget direkt negativt utan mer att det finns män som jobbar i ”utsatta yrken” (typ hög chef) där formell klädsel är något man tvingas till av den repressiva omgivningen och sunkiga hierarkiska kulturen. Detta är måhända skrivet med lite ironi men kanske har någon sådana erfarenheter. Så fort man kommer hem kränger man av sig den hemska uniformen och tar på sig mysbyxor istället.
Min idé är att köpa begagnade klassiska kavajer av märken på hygglig nivå och kombinera dem i olika outfits enligt stilarna straight casual eller business casual. När kavaj är obligatoriskt plagg blir gränsen mellan dem något flytande.
Är det någon som gör eller gjort något liknande? Jag menar nu att bära kavaj i mer ”frivillig” form och på ett sätt som inte innebär höga kostnader.
Kavaj är ju inget enhetligt plagg. Det är ju stor skillnad på mossgrön manchesterkavaj med skinnlappade armbågar, beige sommarskrynklig linnekavaj med halmhatt, eller dubbelknäppt marinblå kritstrecksrandig Om du gillar tanken på kavaj kommer du säkert att hitta en sort som känns naturlig och klädsam för just dig.
(Personligen tycker jag att det finns nästan inget som är så smickrande för män som en välsittande kavaj, men heller nästan inget som sitter så dåligt som en kavaj som inte passar…)
Jag tänker att du bara kan ha kläder du gillar på dig utan att tänka så mycket. Samt låta andra göra detsamma. Jag har allt från kostym till kavaj, skjorta, ulltröja etc men utifrån vad jag vill ha. Och jag har en hög chefsposition.
Hade jag fått ha kavaj på mig på jobbet så hade jag nog tagit chansen. Dock hade jag nog skippat looken med jeans och uppknäppt övre skjortknapp utan slips, det känns bara halvdant och att klä sig utan tanke.
Sen har jag ibland hört motsatsen til att ta av sig den “hemska uniformen”, där man istället ser kostymen som den moderna mannens rustning och man får mer självförtroende och pondus när man tar på sig den.
Jag har köpt på mig en större arsenal av olika typer av kavajer. Det finns alltså potential att prova och blanda olika stilar och koncept. Mina två huvudspår så långt är dock:
Eduard Dressler - Konservativt tyskt herrmode med lyxiga italienska tyger och bra passform.
Strellson - Schweiziskt något enklare märke med inriktning minimalism .
Jag har fler varianter än dessa två men de känns särskilt relevanta. Idén är alltså formella kavajer (kontorsuniform) i 100% kamull där jag ”bryter ner” den formella prägeln med utvalda skjortor eller merinotröjor alt. långärmad T-shirt i fallet Strellson. Givetvis behövs skor och bälte i matchande färg, lämpliga byxor och ev. väst.
Mitt ”problem” är att jag inte har någon egentlig smak eller koll på hur klassiskt herrmode fungerar. Jag har använt ChatGPT och liknande verktyg för att lösa detta. Där kan jag direkt få veta vilka stilar som är daterade, vilka saker som matchar/inte matchar osv. Givetvis kan man tänka att det går att följa sunt förnuft men det kräver i praktiken en viss stilkänsla.
Jag har iofs gärna slips men tror att det skulle uppfattas som ”överdrivet och tillgjort” om jag kom alltför tillfixad till ett enhetsmöte. I vissa sammanhang kan det dock nog fungera med en mer ambitiös stil.
Bra start om man vill lära sig mer. Så länge man har en bra idé om hur den ska sitta för att passa bra så finns nog ganska stort utbud av begagnat och vintage om man vill hålla kostnaden nere.
Jag bär kavaj eller kostym för det mesta när jag inte jobbar hemifrån. Det enklaste sättet att få det att se snyggt ut är inte att blanda hejvilt, utan att hålla sig till en handfull kavajer och byxor som sitter som gjutna, i färger som är lätta att kombinera. Jag har marinblått och grafitgrått 90% av tiden. Skjortorna går nästan uteslutande i vitt eller blått utan en massa festliga mönster och trams som gör att man ser ut som en bonnläpp på konfirmationskalas.
Marinblå ullkavaj, mörkgrå flanellbyxor och vit/ljusblå skjorta samt ett par randsydda loafers i mörkbrun mocka eller kalvskinn brukar lira fint.
Det kan man ju göra. Men det är förmodligen billigare, enklare och snyggare att hålla ner mängden och fokusera på en vettig kapselgarderob med stilrena plagg.
Men detta bådar inte gott. Börja med att bygga en klassisk stil innan du går loss med mönster och tar ut svängarna med ”mode”.
Herregud,.. var vi inte på rikatillsammans nu och inte VisaOssSomRikaTillsammans…….. Fan va fittig ja blir, klä på dig de du själv vill, va vill du ha vår hjälp till??? Spendera mer???
Jag är inte den som är den, det händer att ett och annat könsord undslipper mig till vardags, men i ditt inlägg passade det faktiskt inte alls. Det förstår du nog själv om du tänker efter.