Köpa en lägenhet eller lämna pengarna i börsen

När jag var 18 år för 3 år sedan började jag investera. Sedan dess har det gått bra för mig. Jag har nu både fonder, aktier och även lite crypto. Nu är jag 21 och har 400k i investeringen. Jag har 3 år till tills jag får mitt civilingenjörsexamen, men ska börja söka praktik nästa år. Jag jobbar lite i sidan och tar csn+lån och jag bor fortfarande hemma. Jag tänker på att flytta om 2-3 år beroende på ekonomin och jag undrar om det är bra att jag använder pengarna för att köpa en lägenhet och ta ett bolån då eller om jag ska lämna pengarna i börsen och hyr istället. Jag vet att jag kommer stanna i Göteborg för minst 10 år till.

Bra sparat och investerat! :partying_face:

Med den tidshorisonten skulle jag säga att det mer än en smaksak. Vill man bo i “sin” stad så vet man var och hur man vill bo och då är det ju skillnad på Haga och Bergsjön t ex. Då skiftar utbudet, priset osv.

Men ser man det ur ett strikt ekonomiskt perspektiv så är hyrbostad mindre volatilt än börsen, men börsen har en potentiellt större uppsida.

Jag skulle säga att om du efter de där tio åren tror dig vilja äga ett boende, kanske med rum för fler så är börsen bättre för dina pengar.

2 gillningar