Köpa hotellrum, bra eller dålig idé?

Man kan köpa ett hotellrum/lägenhet i en BRF som har ett hotellföretag som sköter driften och tar en andel av intäkterna. Länkar för mer information. Kan man ta bolån och tjäna enkla pengar passivt på detta sätt eller är det för bra för att vara sant?

1 gillning

Vad tänker du själv i frågan? Vore intressant att höra, du har säkert grunnat endel.

3 gillningar

Oj detta kändes lite konstigt.
Först tänker jag: möjligheten att få tillbaka dina investerade pengar bygger på att någon är beredd att köpa ditt objekt i framtiden. Om det är för okonventionellt så kan det vara svårt att hitta en köpare.

-Detaljplanen säger hotell, och stadgarna förbjuder permanentboende. Lägenheten lär således vara ointressant för de som behöver ett permanentboende, dvs den vanliga bostadsmarknaden.

-Du har samma underhållsansvar som för en vanlig bostadsrätt. Vem vill försäkra denna?

-Kommer bankerna bevilja bolån för detta?

-Vilka är de övriga medlemmarna? Ett engagerat kollektiv av privatpersoner eller ett failande hotellföretag som själv kontrollerar styrelsen och desperat försöker få in pengar genom att missbruka bostadsrättskonceptet?

-vad händer om hotellverksanhen inte går runt? Eller om medlemmar som är juridiska personer går i konkurs?

Jag tycker att helt vanliga BRFer är lite läskiga pga det ansvar och den risk som ligger hos medlemmarna, och att man köper in sig och blir “partner” med en massa fullt okända människor. Men man delar iaf behov och målsättning med dessa. Detta koncept är en helt ny nivå av läskigt.

4 gillningar

Hur ser ekonomin ut? Hur ofta är rummet uthyrt och hur mycket får du per uthyrt dygn? Hur fungerar beskattningen på inkomsterna?

Medlemmar behöver vara momsregistrerade, kanske ger en hint.

Det mest intressanta är ju hur mycket som blir kvar. Säg att man får 500 kr per uthyrd natt. Då behöver ju rummet vara uthyrt runt 12 dygn för att inte gå back. Ska det bli någon vinst att tala om behöver det vara uthyrt 25+ dygn. Året runt.

1 gillning

500 kr för ett rum i hägersten är väldigt lågt, skulle gissa på att 750-1000 är mer rimligt. Men oavsett känns det inte som en fantastisk affär direkt.

Känns som att det är riktigt svårt att få igen pengarna och riktigt svårt att sälja då det inte är en privatbostad.

Känns som att man får ut mer av att köpa en sjyst sommarstuga och lista den på AirB&B, utrusta den med smart funktionaliteter/lås/övervakning och skriva avtal med en loka och pålitligt städfirma.

Man delar inkomsterna med företaget som driver hotellet. Så mitt antagande byggde på att de tar en hyfsad del av kakan.

Skummade igenom årsredivisningen.
Försäkring verkar vara löst kollektivt(?)
De har ändå ca 100 medlemmar på något färre lägenheter, så låter inte som att man blir inneboende hos ett företag som äger majoriteten.
Då blir nästa fundering: används i själva verket merparten av lägenheterna som permanentbostäder? Är detta en kreativ lösning för att runda detaljplanen som säger hotellverksamhet?

1 gillning

I Åhus brukar intäkterna stå i annonsen men det verkar ju inte vara ett försäljningsargument här.

Affären lär bli mycket bättre om man själv kan använda rummet ibland.

Jag tycker att det låter väldigt udda och riskabelt, har själv inte kunnat hitta information om det som investeringscase med historiska siffror från uthyrningen, hur mycket man brukar tjäna en vanlig månad och beläggning. Hade jag sett siffror på att det har gått bra de senaste 10 åren så hade det varit mer lockande.

1 gillning

Har hört om upplägget från andra, och spontant fått för mig att det där är en konstruktion för att smidigt kunna köpa sig en övernattningslägenhet med företagets pengar. Men det kanske inte gäller alla, och/eller är fel uppfattning.

Det tror jag också. Målgruppen är egenföretagare som ofta är i Sthlm men inte vill bo på hotell. Och samtidigt vill ha det vattentätt för att slippa förmånsbeskattas för en vanlig bostadsrätt.

2 gillningar