Hej,
Jag är lite nyfiken på att höra vad detta forum tycker om L&G Global Quality Dividends UCITS ETF USD Dist (LDGL).
Har tagit in fonden i min utdelningsportfölj (med fokus på utdelningstillväxt snarare än hög direktavkastning) som jag har vid sidan av sparande i Lysa och diverse billiga passiva indexfonder på Avanza.
Fonden speglar ett index (FTSE Developed All Cap Dividend Growth with Quality Index) som innehåller bolag som uppfyller följande kriterier:
- Positiv utdelningstillväxt - bolaget ska ha höjt sin utdelning över tid.
- Relativt hög förväntad direktavkastning - utdelningen ska vara högre än genomsnittet i marknaden.
- Stark kvalitet - bolag screenas på lönsamhet, resultatstabilitet och låg skuldsättning. De med svagast kvalitetspoäng inom sin bransch sorteras bort (även ESG-filter).
AI-sammanfattning av vad man kan förvänta sig:
| Egenskap | Förväntan |
|---|---|
| Geografisk spridning | Globalt, utvecklade marknader |
| Utdelningskaraktär | Tillväxtinriktad direktavkastning – inte maximal yield |
| Bolagskvalitet | Hög – filtrerat på ROE, utdelningshistorik och kvalitetsmått |
| Volatilitet | Lägre än bred marknad, tack vare kvalitetsfilter |
| ESG | Grundläggande uteslutningar inbyggda |
| Avgift | Ca 0,29 % per år |
| Utdelningsfrekvens | Månadsvis |