LDGL - utdelande ETF

Hej,

Jag är lite nyfiken på att höra vad detta forum tycker om L&G Global Quality Dividends UCITS ETF USD Dist (LDGL).

Har tagit in fonden i min utdelningsportfölj (med fokus på utdelningstillväxt snarare än hög direktavkastning) som jag har vid sidan av sparande i Lysa och diverse billiga passiva indexfonder på Avanza.

Fonden speglar ett index (FTSE Developed All Cap Dividend Growth with Quality Index) som innehåller bolag som uppfyller följande kriterier:

• Positiv utdelningstillväxt - bolaget ska ha höjt sin utdelning över tid.
  • Relativt hög förväntad direktavkastning - utdelningen ska vara högre än genomsnittet i marknaden.
  • Stark kvalitet - bolag screenas på lönsamhet, resultatstabilitet och låg skuldsättning. De med svagast kvalitetspoäng inom sin bransch sorteras bort (även ESG-filter).

AI-sammanfattning av vad man kan förvänta sig:

Egenskap Förväntan
Geografisk spridning Globalt, utvecklade marknader
Utdelningskaraktär Tillväxtinriktad direktavkastning – inte maximal yield
Bolagskvalitet Hög – filtrerat på ROE, utdelningshistorik och kvalitetsmått
Volatilitet Lägre än bred marknad, tack vare kvalitetsfilter
ESG Grundläggande uteslutningar inbyggda
Avgift Ca 0,29 % per år
Utdelningsfrekvens Månadsvis
1 gillning

Onödigt hög avgift, och accepterar man EMH så torde det vara en sämre investering än en marknadsviktad fond. Och därtill kommer källskatten på utdelningar! Högst sannolikt bättre att köpa en billig globalfond och sälja av månatligen.

4 gillningar

Hyggligt låg avgift för en sådan här etf och avkastningen hittills har ju varit helt ok.

1 gillning

Japp. Den kommer med största sannolikhet inte klå en global indexfond över tid.

Men som ett innehav i en lekhink (utdelningsportfölj) kan jag inte hitta någonting motsvarande, dvs. en utdelande börshandlad fond som tycks prioritera utdelningstillväxt högre än hög direktavkastning.

Håller med. Inte tokigt att den hittills i år (inkl. utdelningar) slagit global indexfond med tanke på rushen i AI, chips, minne och halvledare.

Blir intressant att se hur den presterar framgent. Inte mycket historik att gå på eftersom den startade i januari i år.

Intressant ETF som jag faktiskt köpte en skvätt av igår. :grinning_face::+1:

Verkar trevlig, men gillar inte avgiften och att den är i USD (massa växlings avgifter)