Lysa sparkonto?

Ja det är avgiftsfritt. Jag har haft Morrow bank länge och hade dem när de hette Komplett bank.
Effektiv ränta är 4%
Nominell ränta är 3,9285 %
Ränta betalas ut månadsvis

1 gillning

Vad ör skillnaden mellan effektiv och nominell ränta?

Nominell ränta är vad du får om du sätter in pengar och sedan har pengar på kontot 1 år varefter ränteutbetalning sker T.ex du sätter in 100000 kronor och ett år senare får du 4000 i ränta då nominell räntan är 4%. Nominell ränta används för att beräkna ränteutbetalning över en period, t.ex 3 månader med 6% nominell ränta betyder ränta motsvarande 1.5% av kapitalet.

Effektiv ränta är vad dina sammanlagda räntebetalningar skulle motsvara för nominell ränta, om utbetalningen hade skett årsvis. T.ex du har 4% nominell ränta men du får ränteutbetalning 2ggr per år, vilket betyder att du kommer få ränta på det som betalades ut efter ett halvår. Efter 6 månader utbetalas 2000 kr (4%/2) och läggs till på kontot vilket betyder att du har 102000 på kontot i resterande 6 månader för vilka du får 2040 kronor. Efter 1 år har du 104040 kronor på kontot, så effektiv ränta är 4.04% eftersom det är den nominella ränta som skulle behövts för att få samma slutresultat med årsutbetalning. Matematiskt, (1+0.04/2)^2 blir 1.0404.

I fallet ovan, (1+0.03925/12)^{12} blir 1.04.

Med andra ord, när man jämför räntor jämför man den effektiva räntan, eftersom effekten av utbetalningsfrekvens då elimineras (sanning med modifikation, då två konton med samma effektiva ränta men olika utbetalningsfrekvens kommer få olika resultat om skatt dras vid utbetalning, men effekten är extremt liten (till det mer frekvent utdelande kontots nackdel))

7 gillningar

Tack för du tog dig tiden. Detta var en av de mest utförliga förklaringar jag läst hittills här på forumet :pray:

Haha, jo så kan man ju också argumentera när man som enda aktör i hela världen tar ut en avgift för sparkonto.

Tack Lysa för att ni tar ut avgift, det gör ju att min avkastning alltid blir bättre :slight_smile: /s

1 gillning

Är det inte Norion som äger Collector och Walley?

ja de är en sammanslagning av diverse kreditgivare

1 gillning