Någon som har sina sparpengar hos Lysa? Spg de erbjuder 3,25% rörlig ränta men samtidigt har 0,24% i avgift. Förvaltas tydligen externa hos Borgo och Collector. Bättre spara direkt hos någon av dessa aktörer isåfall väl?
Moank har 3,65% för att bara nämna 1 av flera som har betydligt bättre.
Behöver man inte binda upp sig då? Betalar Moank ut räntan månadsvis? Har ca 1 mille i kapital och tanken är att ha allt på sparkonto med bra ränta och köpa in mig i globalindex succesivt
Har en del pengar där och gjort 2 uttag nyligen utan några problem hmm statlig insättningsgaranti gäller ju trots allt om de skulle konka.
Vad händer t.ex om Moank inte konkar men får likvida problem och inte kan betala ut ens pengar? Kan pengarna bli fast hos dem på obestämd tid?
Det låter konstig med 0,24% avgifter på sparkonto. Vad anledning?
Ja det stämmer att Lysa har en avgift på 0,24%.
Anledning:
Banker som erbjuder sparkonto tjänar pengar på att låna ut de pengar som sätts in på kontot till en högre ränta än de betalar för att låna in dem (skillnaden mellan räntan på sparkontot och räntan för ett lån, t.ex. ett bolån). Lysa är ingen bank och kan därför inte tjäna pengar på kunders insättningar på detta vis. För att kunna erbjuda Sparkonto Auto behöver Lysa alltjämt en intjäning från produkten. Genom att ta betalt direkt från dig som kund istället för via kickbacks och andra dolda intjäningskanaler så kan vi minimera risken för intressekonflikter och alltid göra det som är bäst för dig som kund. Vi strävar även efter att vara transparenta med vad vi tjänar pengar på och hur mycket du som kund har betalat och kommer att betala.
Varför skriver de inte bara ut vad räntan är efter deras extra avgift?
Motiveringen står i inlägget ovanför.
Man redovisar avgiften separerad från räntesatsen
Morrow Bank har 4% på rörligt, månadsvis kapitalisering av räntan. Täcks av Norges motsvarighet till den svenska insättningsgarantin.
Slängde in på lysa spar där de skulle ge något sådant men nu har det blivit 20% på dryga året.
Vet inte vad som hände🙄
Om det har gått upp 20% så råkade du helt enkelt sätta pengarna på något annat än Lysa sparkonto som diskuteras här.
Jo precis.
Men jag tryckte på deras knapp där man skulle öppna sparkonto.
Pengarna hamnade tydligen på något investeringskonto.
Gjorde om samma process att starta sparkonto. Pengarna går inte till något sparkonto helt enkelt.
Avkastningen var ju bättre ändå
I vetenskapens namn var jag tvungen att kolla vad du gjort. Då jag inte var kund sedan tidigare så blev jag kund, gick genom riskkontrollen, fick ett initialt ISK konto med fördefinierad fondmix. På översikt tryck “+ Öppna konto” och där " Spara på Sparkonto Auto Spara med rörlig ränta och insättningsgaranti. Lämpligt för buffertsparande eller kortsiktiga sparmål." och ett konto är skapat

Men hur kan Lysa göra pengar med 0.24% avgift om behöver betala mig 3%?
Jag antar att Lysa samarbeta med nån bank och vill ta 0.24 vinst.
Lysa är bara en mellanhand till Borgo och Norion bank och tar 0.24% för besväret att slussa pengarna.
Känns inte värt ha sparpengar hos Lysa. Onödig mellanhand. Blir ändå 2400 kr om året på en mille i onödig avgift
För uppdraget “Placera en miljon på ett sparkonto med så låg avgift och hög ränta som möjligt” är Lysa inte bästa alternativet, nej.
Det är inte det som är syftet med Lysa, syftet är att vara en tjänst där man kan förvara hela sin ekonomi utan att behöva utföra någon omvärldsbevakning alls och ändå få en bra produkt.
Jag har precis öppnat ett konto på Morrow. Inga avgifter vad jag förstår när jag läste kontraktet.