Någon annan som upplever att månadskostnaden skenar?

Väldigt skönt att höra någon annan göra samma reflektion!

Vi är två barn två vuxna och två hundar. Gör av med knappt 85k/mån i snitt. Bor visserligen dyrt och har lite dyrare bil men i övrigt är det ingen lyxkonsumtion. Blir också förvånad när jag går igenom våra utgifter och noterar att det inte är några extravaganser men att man ändå kommer upp i de summorna.. Just barn och deras aktiviteter har på senare år gjort att kostnaderna skenat för oss

1 gillning

Haha, härligt att vi är fler!

Blev dock peppad på att se om jag kan pressa oss ner till 50 under sommaren. Jäklar vad sparkvoten skulle öka!

1 gillning

Allt har blivit dyrare de senaste åren men vi har ändå lyckats kapa kostnader utan att vår livskvalitet påverkats nämnvärt. Den enskilt bästa spargrisen för oss har varit att tänka om kring bilägandet. Vi har gått från att ha två bilar till en bil och att behålla bilen längre än som tidigare tre år. Visst är det kul med ny bil - i en vecka. Sen bor vi på en liten ort där du får mycket hus för rimliga pengar. Köper saker av bra kvalitet men sällan. Kläder byter jag när det behövs på riktigt. Äter ute ibland men inte varje dag.

Jag tycker att vi lever väldigt ”rikt” på 50000 i månaden. Familj med ett barn hemma och en hund. Det behöver absolut inte kosta mer att dra runt en familj. Jag skulle lätt kunna spara 5-10’ till varje månad men får inte för min fru.

2 gillningar

Jag har gjort en ganska detaljerad budget och sen delat in posterna i “Nödvändigheter”, “Livskvalitet” och “Sparande” (ibland delat upp en post typ 70/30 mellan två av kategorierna")

Poängen med detta är delvis att förstå hur mycket vi kan ta ner våra kostnader om allt går åt fanders.

Jag upplever inte att Nödvändigheter har skenat direkt. Inflationstakten har lugnat sig och räntorna har gått ner. Däremot har Livskvalitet dragit iväg på bekostnad av Sparande.

Vi har budget på totalt 87k och 45k av dessa går till nödvändigheter, vilket vi någorlunda håller oss inom. Två småbarn, ganska dyr lägenhet i Stockholm, ingen bil.

30k är tänkt att gå till livskvalitetsbudgeten. Den här glider nu ledigt iväg till 35-40k.

Sparande ska vara 12-15k, men det här händer inte riktigt som det ska. Detta är alltså långsiktigt sparande. Kortsiktigt konsumtionsspar till t.ex. resor och renovering går på livskvalitetskontot.

1 gillning

Klart det blivit dyrare att leva, men de skenar inte alls för våran del..

Vi är två vuxna med utflugna barn å inga lån samt väldigt låga boendekostnader å totalen ligger på en bråkdel av andra i tråden..

3 gillningar

Lurigt det där.. känner igen mig i det du beskriver. Vi lägger ungefär 150k-200k per år på resor och då är vi DINK just nu, kollar även på boenden som skulle kosta 45/mån.. jag börjar mer och mer känna att jag borde fundera på de där jobben som betalar mycket (läs 100k+) men är orolig för min worklife balance. Vill man sätta sig i höga kostnader så att man måste jobba hårdare för att ha råd?

Jag försöker ha matlådor och handla på billigare mataffärer, shoppa på rea, samla poäng och jaga deals för resor just nu.. men vet ju att det är orimligt hur mycket pengar vi lägger på resor just nu. Men inbillar mig att det blir svårare sen när vi har barn.

2 gillningar

2 personer i villa i Sthlmsområdet. Fasta kostnader på ca 39 K pga boende.

Ränta/drift: 19 K (har ej dragit av det man får tillbaka i deklarationen)

Amortering: 6.1 K

A-kassa: 280 kr

Streaming/spotify/dropbox/mobil: 530 kr

IT: 429 kr

Bil: 760 kr (försäkring - räknar endast med utflöde)

Städning: 1980 kr

Diesel/parkering: 1400 kr

Mat: 7 K

Gym: 933 kr

Kollektivtrafik: 750 kr

Totalt ca 39 K (ca 33 K om man räknar amortering som sparande)

Sen med alla aktiviteter du räknar in så är inte 50-70 K konstigt om man har köpt inredning, fixat på huset eller köpt resa.

1 gillning

Inflationen har gjort maten dyrare, men egentligen har det mesta blivit dyrare. Varför jag påtalar det är att matkostnaden har skjutit upp i höjden är att jag har haft en relativt konstant matkostnader kopplad till de varor jag köper. Men man får mindre för pengarna och många av oss har fått en reallönesänkning de senaste åren och kör man på som vanligt. Ta lunchen som kostade 100kr för 5 år sen, nu kostar den 150kr. Har du fått en löneökning på 50% räknat sammantaget de senaste 5 åren. Om inte så har du tappat köpkraft.

1 gillning

Ja det mesta har ökat men inte i samma utsträckning som för er, vi ligger på 35 000 - 40 000 fasta kostnader för två vuxna och ett ”barn” (20 år). Där vi några år sedan låg på 30 000 - 35 000. Utöver det kommer nöjen och sparande, era kostnader låter inte som något jag skulle betecknat som Svensson liv :sweat_smile:.

2 gillningar

Det är ju ganska uppenbart att om man gör av med 95 papp i månaden så lever man inte ett ”vanligt Svenssonliv”, så jag tänker att gåtans lösning är att försöka se hur vanliga Svenssonfamiljer lever. Det är svårt att få en bild av det genom att fråga på det här forumet, eftersom det är fullt av folk som ni, förmögna människor som spenderar massor av pengar och tycker att det är normalt, och folk som jag, som lever jättesnålt.

10 gillningar

Nej, ”budgeten” håller.

:smiley:

Detta måste naturligtvis sättas i relation till hushållets nettoinkomst. Har ni över 75000 var i månadsinkomst (brutto) ?

Tycker inte att det låter konstigt. Det som kan hända när man har pengarna och mycket att göra är att man inte riktigt märker hur det konstant läcker genom att man tar en sorts genvägar. Man löser problem genom att kasta pengar på dem.

Men det är intressant att ta reda på var pengarna tar vägen. Matkostnader (inkl alkohol och restaurang) är sånt som verkligen kan dra iväg. Det kan ju också slumpa sig så att man råkar få grej på grej med större kostnader. Mitt intryck är att det ofta händer när det blir en ny årstid och man upptäcker vad som behöver fixas i och med den.

2 gillningar

Tvärtom, räntan har ju gått ner mycket, likaså elen, matpriserna är ungefär detsamma, leasingen har vi avslutat. Har betydligt mer pengar kvar nu än för några år sen. :blush:

2 vuxna, 2 småbarn, hus, bil.

2023 låg vi på 62 000kr i genomsnitt per månad i utgifter.

2024: 52 000kr

2025: 45 000kr

2026 (so far) 46 000kr

Har en del lyxkonsumtion såsom pool(men inte så dyrt, främst lite extra el) och barnens förskola kostar ju över 3000kr i månaden bara den(även på sommaren när dom inte ens är där! :unamused_face:). Sen är det alltid lite småfix och verktyg till huset men det ser jag som en del av boendekostnaden. Siffrorna inkluderar även sparande. I år sparar jag 13 000kr i mån och amorterar 6000kr..

3 gillningar

Samma här, inte alls ovanligt att våra gemensamma kostnader (individuell ”månadspeng” exkluderat) ligger på 80-90 tkr per månad. Jag tycker framförallt att det är de löpande kostnaderna som barnens aktiviteter, presenter till kalas och firanden, utflykter, hem och trädgård, mat etc som har gjort att det dragit iväg.

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn.

2 gillningar

Ja, ligger därikring. Men 95 är absolut för mycket för att vår inkomst skulle klara det på sikt utan att sparandet blir lidande.

Har insett när jag läser den här tråden att vi har ju en del resekostnader inkluderade i dessa 95, så jag kanske ska chilla med att få panik då dessa pengar inte ska räknas i de vanliga utgifterna.

95 är inte en vanlig månad, men när jag räknade på det så reagerade jag på att 72 - som är en vanlig månad - känns som supermkt pengar. därför är jag väldigt glad att få läsa om andra som lever ungefär liknande och har samma känsla kring prisökningarna.

1 gillning

Samma här. Men är själv låginkomsttagare så behöver ha koll så kostnaderna inte skenar.

Med bra marginaler så är det kanske mer känslan som skaver, mer än att man hamnar i skiten vid höga utgifter, så länge inkomsterna är minst lika höga.

Det handlar om att hitta en balans som passar både känsla och plånbok. Hade själv troligen med hyfsat lätt kunna spendera mycket med god inkomst.

Livet ska också levas och njutas av, oavsett nivå, sparkvot och inkomst. :blush:

5 gillningar

Jag och min man (inga barn) har en budget som ligger på ca 32 400 kr i månaden (inkl allt- mat, bränsle, boendekostnader, egen individuell “månadspeng”, tandläkare, glasögon, media mm), resten sparar vi (ca 50k). Det var mycket mindre utgifter tidigare när jag pluggade och det ändå inte fanns tid för att göra saker, så i de 32 400 kronorna är det inräknat bla löpande kostnader för dykning (som inte är så billigt) osv.

Vi lägger ca 5000 kr i månaden när vi handlar mat, och då är vi ändå självförsörjande vad gäller grönsaker/rotsaker, och plockar mycket bär (och svamp) i skogen som vi gör egen sylt på. Bakar eget surdegsbröd. 5000 kr är bla kött, ostar, mejeri, hygien/tvätt, mycket halvfabrikat som krögarpytt och pizzakit för att spara tid i vardagen mm. Men vi håller inte igen på det “kontot” och kollar aldrig prislappar.

Trots att jag håller ganska bra koll på ekonomin började även jag fundera på varför vi inte lyckades spara undan enligt budget. Vi hade bara en känsla för varför, så vi bestämde oss för att backtracka våra inköp ett halvår bakåt och vi blev lite förvånade, det fanns många “hoppsan-kostnader” man inte alltid räknar med, eller som blir dyrare än man tror.

Matinköpen stämde fortfarande med ca 5k i månaden. Vi räknade ut att vi lägger i snitt ungefär 460 kr i månaden på alkohol. Vi som ändå dricker väldigt lite. Men vi hade gjort ett par större köp till middagsbjudningar vi haft. Och när jag väl köper alkohol så är det kvalitet framför kvantitet. Vin får gärna kosta.

Men det som förvånade mig mest var att vi lägger närmare 1000 kr i månaden på hämtmat (utöver de 5000 kronorna). Där blev vi verkligen “men vi unnar oss ju aaaaldrig utemat”, typ :face_with_peeking_eye:

Det fanns även många “sällanköp”. Träningscykel. Kostnader i samband med deltagande på begravning. Konsertbiljetter. Impulsiva donationer till bla Ukraina. Med mera. Det var lite av en ögonöppnare. Men vi har ändå lyckats spara ca 40-45k i månaden.

Jag tror det vore bra för många att föra kassabok ett tag, eller backtracka sin ekonomi. Vi skulle inte göra annorlunda med våra inköp idag, men nu blir det iaf mindre känsla av “hur kan pengarna bara rinna iväg så…”.

6 gillningar

Nej, vi upplever inte att månadskostnaden skenar. Under årets inledande 5 månader har jag och frun gjort av med mindre än under motsvarande period förra året (trots att vi har åkt till något dyrare resmål jämfört med förra året). Vi älskar ju knäckebröd, men anstränger oss inte för att hålla en fix budget (vi tenderar att hamna ganska naturligt under vår Safe Withdrawal Rate).

“There are no mandatory living expenses, only discretionary spending choices”, som Mr Money Mustache brukar säga.

2 gillningar

Jag är ganska säker på att vi lever billigare än många här men vi är inte i närheten de som har lägst utgifter heller. Det syns tydligt att vissa kostnader har dragit iväg eller tillkommit. Men inte så att hela hushållsbudgeten haveterar.

Hittills för i år så är det ungefär 20.000kr per månad som gått åt till mat, nöje, hushåll och allt annat som köps en normal månad.

Boende och bil är en fast kostnad på 14.000kr per månad, just nu ligger vi på plus på det kontot.

Lite övrigt med förskola och försäkringar är ytterligare 4.000kr i månaden.

Totalt blir det för oss ungefär 35-40.000kr i månaden som går åt för att hålla igång hus, bil och familj.

Två vuxna som jobbar heltid och två barn i förskoleålder.

1 gillning