Jag och min man (inga barn) har en budget som ligger på ca 32 400 kr i månaden (inkl allt- mat, bränsle, boendekostnader, egen individuell “månadspeng”, tandläkare, glasögon, media mm), resten sparar vi (ca 50k). Det var mycket mindre utgifter tidigare när jag pluggade och det ändå inte fanns tid för att göra saker, så i de 32 400 kronorna är det inräknat bla löpande kostnader för dykning (som inte är så billigt) osv.
Vi lägger ca 5000 kr i månaden när vi handlar mat, och då är vi ändå självförsörjande vad gäller grönsaker/rotsaker, och plockar mycket bär (och svamp) i skogen som vi gör egen sylt på. Bakar eget surdegsbröd. 5000 kr är bla kött, ostar, mejeri, hygien/tvätt, mycket halvfabrikat som krögarpytt och pizzakit för att spara tid i vardagen mm. Men vi håller inte igen på det “kontot” och kollar aldrig prislappar.
Trots att jag håller ganska bra koll på ekonomin började även jag fundera på varför vi inte lyckades spara undan enligt budget. Vi hade bara en känsla för varför, så vi bestämde oss för att backtracka våra inköp ett halvår bakåt och vi blev lite förvånade, det fanns många “hoppsan-kostnader” man inte alltid räknar med, eller som blir dyrare än man tror.
Matinköpen stämde fortfarande med ca 5k i månaden. Vi räknade ut att vi lägger i snitt ungefär 460 kr i månaden på alkohol. Vi som ändå dricker väldigt lite. Men vi hade gjort ett par större köp till middagsbjudningar vi haft. Och när jag väl köper alkohol så är det kvalitet framför kvantitet. Vin får gärna kosta.
Men det som förvånade mig mest var att vi lägger närmare 1000 kr i månaden på hämtmat (utöver de 5000 kronorna). Där blev vi verkligen “men vi unnar oss ju aaaaldrig utemat”, typ 
Det fanns även många “sällanköp”. Träningscykel. Kostnader i samband med deltagande på begravning. Konsertbiljetter. Impulsiva donationer till bla Ukraina. Med mera. Det var lite av en ögonöppnare. Men vi har ändå lyckats spara ca 40-45k i månaden.
Jag tror det vore bra för många att föra kassabok ett tag, eller backtracka sin ekonomi. Vi skulle inte göra annorlunda med våra inköp idag, men nu blir det iaf mindre känsla av “hur kan pengarna bara rinna iväg så…”.