Någon annan som upplever att månadskostnaden skenar?

Satt med min månadsbudget häromdagen och kliade mig i huvudet. Inser att den inte längre lirar med vad vi faktiskt gör av med varje månad. Jag vet att vi har överspenderat en del mot budget senaste tiden, men när jag väl började titta på vad vi borde göra av med (b l a enligt Konsumentverket) så upplever jag ändå att det är sjukt mycket pengar.

Vi har två barn i undre tonåren, och enligt Konsumentverket bör våra kostnader ligga på ca 25.000kr i månaden. Då räknar de inte med ett gäng poster, b l a boende och bil. När jag lägger till det hamnar jag på:

Boende 25.000kr (ränta, amortering, drift)

Bil 5.000kr

Summa summarum hamnar vi på beräknade utgifter på ca 55.000kr/mån.

Sen lägger jag till annat som inte Konsumentverket räknat på, nöjen, restaurang, mer sportkostnader för barnen, städning varannan vecka. Jag vet att mycket av detta kan tyckas vara lyxkonsumtion, men så ser det i alla fall ut för oss.

Räknar då i min budget med att i och med dessa lyxtillägg bör vi spendera ca 72.000kr/mån.

Nu ser jag till faktiskt utkomst de senaste månaderna att vi spenderat ca 95.000kr/mån och känner bara omg hur hamnade vi här!

95 är för mycket, men 72 känns ju också mycket och då skulle vi ändå ”dra ner” och ”tänka till” på utgifterna …

Hur ser det ut för er andra? Håller alla superhårt i sina stålars som knäckebrödsFIREgänget, eller är det fler än vi som står inför dessa summor när man gör sin månadsbudget?

På. Har inte räknat med sparande alls i denna utgiftsbudget. Vi sparar varje månad men de håller jag utanför denna kalkyl.

3 gillningar

Har du bara utgått ifrån “Hushållskostnader 2026” så blir det väldigt skevt.

Vi räknar inte på alla kostnader, utan på cirka 40 procent av hushållets kostnader. Tänk alltså på att stora kostnader som boende, resor, tandvård och medicin inte ingår i våra beräkningar.

Hehe, jag tänkte själv på samma sak häromveckan. Vi lägger typ 160k per månad på två vuxna och två barn under fem år gamla.

Vi bor iofs utomlands och det är nog dyrare här (USA) och typ 60-70k går åt till nanny och två dagisplatser.

Men jag känner också att vi lever ett rätt vanligt liv. Inte så att man försöker slösa pengar men vi tittar inte heller på prislappar i mataffären utan köper allt ekologiskt, slänger ner lite ostar och oxfile osv och vad helst man är sugen på när man handlar. Städning, gräsklippning, insektsbekämpning, trädgårdsskötsel lejer man ut, premium select när man flyger, äter ute kanske 7 gånger i veckan inräknat luncher och sedan lite aktiviteter. Ett normalt värdigt liv helt enkelt. Och pang så har det gått åt 150 lök.

Förstår inte hur folk överlever på säg 30k per månad?

6 gillningar

2 föräldrar och 1 barn

• Boende: ~15k
  • Mat: ~10k
  • 2x SL-kort och diverse abonnemang: 7k
  • Kläder och aktiviteter: 7k

Så totalt typ 40k

Hur f-n gör man av med 95k per månad?

19 gillningar

Det blir lite konstigt när ni tar en del från Konsumentverket vad det ”ska” vara och sen lägger till allt annat. Det kan ju mycket väl vara att ni andra månader ligger betydligt lägre.

Ett sätt att få koll är väl att ni börjar följa kostnaderna. Sätt en månadsbudget och följ upp efter varje månad.

Kategorisera kostnaderna under/efter månaden och se var ni ligger i linje med vad ni vill, var det drar iväg eller var ni kanske är för snåla mot vad ni vill.

Ännu bättre är om ni kan hämta ut senaste årets kostnader från era banker och se det över ett helår. Kategorisera dessa. Då får ni ju en idé vad ni gör av med i snitt per månad och vilka kategorier som drar mest

Det är först när ni har mer data som ni egentligen kan värdera om vissa kostnader är värt det eller ej

3 gillningar

Nä, jag har ju utgått från dem och sen lagt till övriga kostnader enligt egna uppskattningar.

Jag känner precis likadant. Nånstans runt 70-80ksek spenderar vi (familj på fyra) per månad.

1 gillning

Ja, jag brukar följa upp och har senaste åren haft rätt bra koll på utgifterna, och gjorde nu en check när jag såg att det runnit iväg lite mer senaste tiden.

det som slår mig är att jag inte känner att vi lever överdrivet lyxigt utan mer ett svensson-liv. Tycker samtidigt att det känns sjukt att skriva då vår spendera känns galet stor :squinting_face_with_tongue:

Missförstå mig rätt, fattar att vi kan spara in på massa bekvämlighetsgrejer, men är nyfiken på om fler upplever samma som jag?

1 gillning

Självinsikten är underbar här. :face_with_bags_under_eyes:

29 gillningar

Okej, jag förstår hur du menar, det var nog jag som läste slarvigt.

Jag tycker för det första att man inte ska jämföra med deras uppskattningar, för de är inte verklighetsbaserade.

Men om poängen är att mera gå från 95 till 72 så ser du väl i din planerade budget kontra kontoutdrag var de extra kronorna hamnat?

Om poängen bara var att saker blivit dyrare, så ja det hör man väl om varje dag numera :upside_down_face:

1 gillning

Vissa banker erbjuder ”utgiftskoll”.

Jag har Swedbank som vardagsbank och de har det som tjänst. Den är inte perfekt, men ger en ok överblick.

Kan vara värt att se om din bank erbjuder något liknande.

1 gillning

Nordea har liknande

1 gillning

Amen va bra att du redan har koll och reagerar. Jag tror det är väldigt individuellt så ni får nog komma fram till om det är något ni behöver hålla igen på eller skippa.

Personligen, nej, jag upplever inte att månadskostnaden dragit iväg. Visst reagerar man på en del priser men inte så det påverkat budgeten

För att kunna blåsa ~95 papp i månaden måste ju båda tjäna över 70k i månaden och det är väl ändå rätt ovanligt.

Vi är inte i närheten av det trots hus, bilar, resor osv. En bra månad gör vi av med typ 45kkr en dålig 60-65kkr.

3 gillningar

Jag har ingen budget för hushållet men följer alltid upp i efterhand.
Då räknar jag dels totala utgifter, dels utgifter utan nöje, resor, restaurang och alkohol.

Jag gör så här för att se vad vi skulle klara oss på om det behövs och för att mer medvetet kunna välja om nöjesposten är lagom.
Då blir det mer ett aktivt val än något slentrianmässigt som man vänjer sig vid.

1 gillning

Det låter högt för mig, men det kanske finns förklaringar :).

Bor själv med två tonåringar halva tiden. De går inte längre på aktiviteter utöver gymkort. Vi bor i dyrare område utanför Malmö. Boende ca 15’. Mat, under 10’. Övrigt handlande, lite Swish till dem, 10. 35’ landar det på och jag håller inte igen. En skillnad är att jag kör en bil jag köpte kontant 2018, men det är så klart ingen jättesumma i skillnad allt sammanräknat.

Senester har jag dock lagt 200’ på per år, uppdelat på flera resor. Räknar inte in det i våra månadskostnader

Vi gör av med ungeför 55 per månad,

Familj med 3 tonåringar (vara de två äldsta egna fordon), hus på landet så ganska stor transportkostnad.

1 gillning

Tack för alla svar!

Som flera kommenterat så går det absolut att se var de extra pengarna glidit iväg till när jag gjort uppföljning, och det är nån weekend, cuper för barnen, födelsedagsfirande och en ökning i restaurangbesök. Går definitivt att kapa!

Det som förvånade mig mest var att vi en normal månad ligger på dryga 70, trodde inte ett ”vanligt” liv skulle kosta så mycket, och minns när vi gick runt på en tredjedel utan problem (för 20 år sen utan barn :blush:)

Vet att vi bor dyrt, så det är ju en kostnad som i mångas budget kanske ligger på 15 istället för 25.

1 gillning

Nyfiken på att höra om hur budgetposterna ser ut om du vill dela med dig!

Nix. Utgifterna ligger lika stadigt som vanligt.

1 gillning