Hur lyckas folk få till så låga levnadskostnader?

Jag blir ofta förundrad hur låga levnadskostnader många säger sig ha i snitt. Jag har alltid levt vad jag tror är sparsamt och varit noga med att budgetera och dokumentera så jag har koll på kronan när hur vår ekonomi sett ut de senaste 20 åren. Självklart har vi med tiden unnat oss mer och mer och idag lever vi ungefär som många andra familjer även om vi är medvetna så blir vår månadskostnad högre än vad många andra anger vilket är skumt då vi har lägre fasta kostnader än de flesta.

De områden där vi är billigare än snittfamiljen:

• Väldigt billigt boende då huset är avbetalt och låg drift, (5k/mån för allt)
  • Inga onödiga abonnemang
  • Inga lån
  • Äter sällan lunch ute.
  • Handlar sällan kläder
  • Storhandlar ofta klipp vad det gäller mat.
  • Lagar Middag varje dag, väldigt lite hämtmat och äter på restaurang max 1 gång per månad
  • Inga “dyra” hobbies.
  • Betalda gymkort etc.
  • Telefon via jobbet
  • Inga dyra kostnader för barnen
  • Köper hellre kvalitét och håller länge.
  • etc.

Där vi möjligt lägger mer pengar än snittfamiljen:
Vi reser 1-2 resor om året utomlands + 1-2 weekends. Många av de vi känner reser minst det dubbla så, svårt att avgöra.

Vi har två bilar, varav en är väldigt billig i drift och en är leasad via bolag så den kostar bränsle + förmånsbeskattning på typ 5k.

Vi gillar att äta bra mat med goda viner hemma (lägg på 2-4k /mån jmf. med snitt)

För två vuxna och två ungdomar hamnar vi i snitt numera över 50k vilket inte känns så billigt. Vi hade lätt kunnat hamna på 60k genom att lägga på mer normalt ätande av lunch/middag ute, fler abonnemang, nöjen etc.

Vi känner att vi har en bra balans mellan levande och spar så det handlar inte om att jag känner att vi vill/behöver spara mer utan det är mest att jag blir förundrad när andra barnfamiljer säger sig med lätthet leva för under 40k med höga boendelån, två bilar på avbetalning, hämtmat flera gånger i veckan, lunch ute varje dag, köper vilken mat de vill i butiken, nya kläder varje gång de går ut, studielån, massa abonnemang etc.

Är det så att de allra flesta har sjukt dålig koll på vad de egentligen kostar och inte ser engångskostnader likt semester, inköp av prylar som levnadskostnad? Eller är det vi som slösar mer än vi har koll på? Vad är en rimlig levnadskostnad inklusive allt för en familj i hus med två ungdomar, 2 bilar? Jag kan hitta statistik från livsmedelsverket och SCB men vill gärna även höra verkliga exempel,

Tack på förhand!

11 gillningar

Om du frågar om levnadskostnaden så tänker nog många på “vad lägger jag på det som behövs för att leva?”, dvs mat, boende, transport och hygienartiklar. Inte semester, teknik eller inredning.

De flesta har nog inte koll på vad de spenderar i genomsnitt i månaden, eftersom man i princip behöver excelnörda för att kunna göra det. (Köper man en ny tv för 20 000 var 5:e år så kostar det 333 kr i månaden, osv).

22 gillningar

Kan du dela vad ni lägger dessa 50k på?

2 gillningar

Är du säker på att det blir en rättvis jämförelse? Kan nog vara så att man tolkar levnadskostnader lite olika, du/ni räknar ju med diverse resor, aktiviteter etc. som kanske andra inte kategoriserar som levnadskostnader.

Tittar jag på vårt hushåll så ligger vi runt 22.000kr/månad i endast fasta kostnader för att få hushållet att gå runt.
Till detta behöver man sedan lägga till mat, kläder, hygienartiklar, nöjen etc. etc.

Bara för att sätta det i perspektiv och räkna lite grovt

Lägg till detta på de fasta kostnaderna så är man uppe på de summorna.

Mvh,

Jag är mer undrande över hur folk har så pass höga levnadskostnader…
Men de är förståeligt när räntan va på typ 1 %, för pengar va billiga å då kan man lätt dra på sig kostnader…
Även allt annat har gått upp väldigt senaste åren å då blir kostnaderna lätt ganska höga…
Har man inga lån eller leasing kostnader samt låg elförbrukning å inte använder bil varje dag å inte heller ute luncher så blir inte levnadskostnaderna så höga.

Sen är de frågan hur många som är i familjen… Så dela de på per person så får man ett mer jämförbar kostnad…

2 gillningar

Tycker inte att du verkar ha en helt realistisk syn på vad det kostar när man är två vuxna och två nästan vuxna. 10 000 per månad är inte ens 100 kr per person/dag. Visst går det att få billigare men det är långt ifrån ett lyxliv med fritt blås.

Vi har liknande summor som TS och de låter absolut inte konstiga. Jag tänker att det blir väldigt annorlunda sen när barnen flyttat, både ekonomiskt och praktiskt. Man glömmer lätt bort hur mycket som det kostar extra med allt som är ggr 4 (gymkort, mobiler, månadskort, etc etc). Det drar iväg!

4 gillningar

Jag håller med om att ordet levnadskostnader är missvisande, kanske att man istället skulle vända frågan till hur mycket av ens nettolön som man kan spara varje månad, då är det många som räknar in sitt semesterspar till sparande fastän de pengarna försvinner ut varje år.

Gick snabbt in och kollade hur det såg ut senaste året, ger en övergripande sammanfattning här nedan

total levnadskostnad: 57k

Nödvändiga levnadskostnader: 27k
(Här ingår boende: 5k, Mat 10k, leasing 5k, övr bilkostnader 4k, övr 3k)

Nöjeslevnadskostnader: 30k
(Resor: 13k, Husdjur 2,5k, Personliga nöjen/hobbies/kläder 7k, prylar till huset: 2k
Familjenöjen, utekvällar, restauranger, hotell etc.
5,5k

Investeringar i huset räknas inte med då det sätt som Husinvestering.
I år var det väldigt mycket nöjen på menyn, det brukar ligga lägre.
Samtidigt är det ganska dyrt så fort man skall göra någonting 4 personer. En weekend i Göteborg hamnar snabbt på 20-30k.

1 gillning

Det är sjukt dyrt. En bättre middag på en restaurang (inte lyx lyx) landar lätt på 4000+ när man är fyra.

1 gillning

Den är förstås väldigt varierande och i RT-communityn har du förmodligen inte en representativ median av befolkningen bland de som är aktiva och i detalj kan redogöra för sina levandskostnader… och om det inte vore trist nog så kan jag tillägga att tolkningen av vad levnadskostnad ska innehålla för utgifter varierar stort så det blir ofta svårt med direkta jämförelser.

Det låter på ditt inlägg som att du fört bok på alla hushållets utgifter och sedan tagit totalsumman fördelat på perioden månad för att få fram siffran 50k/mån…

Jag har gjort likadant och kan säga att mitt hushåll hade en högre “levnadskostnad” per månad föregående år, utan utlandsresor. För två vuxna och ett barn. Men då har vi också lite andra variabler såsom bolån. Sen är ju levnadskostnaden också mer intressant i relation till hushållets inkomster kan jag tycka. Yin och Yang :smiley:

1 gillning

Om man vet hur mycket man tjänar varje månad och hur mycket man sparar varje månad så har man direkt svaret.

Förutsätter att man har ett speciellt sparande för “extra” utgifter, t.ex. en ny TV ibland, men det tror jag att många har.

2 gillningar

Det är väl inte så svårt egentligen.

Bara regga kostnader och sparande per månad. Ta ut snitt på lämpligt antal månader allteftersom.

Det behövs inga interna avbetalningsplaner eller extra konton om man inte har extrema uppföljningskrav.

Jag är ensam med två tonåringar. Jag budgeterar cirka 6000 kr i månaden för övrigt. I det ingår kläder till mig, egna nöjen och nöjen tillsammans med ungdomarna.

Så nöjesposten är det som sticker ut i mina ögon. Övriga kostnader är väldigt normala eller i vissa delar t.o.m. låga.

Inget rätt eller fel, handlar ju om prioriteringar. Älskar man resor så ska man såklart resa!

2 gillningar

Är det verkligen så standard att ha ett separat långtidssparande man aldrig rör, och “korttidssparande” för resor och andra nöjen?

Men absolut, om man har det (och faktiskt aldrig rör långtidssparandet) så funkar det fint.

1 gillning

Nu spekulerar jag, men tror inte det är särskilt vanligt.

När jag hör diskussioner om diverse sällaninköp nämns ofta ”ökat bolånet” och ”köpte på avbetalning”.

Själv har jag flera olika konto för olika sällanköp men tror det är färre än hälften som gör så.

Som svar på TS
Många har nog inte koll. Eller så blandar man ihop flera grupper till en. Dvs en av dina kollegor köper alltid utelunch, en annan har två bilar och en tredje semestrar 2ggr per år. Tanken går att alla gör allt, när i själva verket ingen gör allt.

Men visst, jag själv har tänkt samma sak när jag set folk med dyrare bilar än mig fast jag vet att de tjänar mindre, har högre lån och också saknar något större sparande.

Jag vet inte om det är standard men jag tror att många har det. (Jag har det INTE!)

Personligen tycker jag inte att det är så intressant hur mycket man gör av med i genomsnitt utan räknar hellre på hur mycket man gör av med en “vanlig” månad. Det är kostnaderna en vanlig månad som är det viktigaste för mig. Om jag vart tionde år köper en ny TV och den månaden kanske inte sparar något är för mig ganska ointressant.

2 gillningar

Varför tycker du att en vanlig månad är viktigare/intressantare än en genomsnittlig? Själv föredrar jag att titta över längre perioder än enskilda månader.

4 gillningar

Överlag tycker jag att många har riktiga glädjekalkyler när de uppskattar saker i allmänhet.

• “Bilen kostar 3000kr i månaden” - men man har inte räknat med värdeminskning eller alternativkostnad.
  • “Pendlingen tar bara 20 minuter” - man räknar från det att bussen går från start- till sluthållplats och glömmer att det tar 15 min till och från stationen.
  • “Jag sparar 50% av min lön” - Du lägger undan 50% av din lön i början på månaden, men sen nallar du av sparandet ändå i slutet.

Jag gissar att man gör så för att klappa sig själv på ryggen eller för att i stunden imponera på andra.

20 gillningar

Kan man lägga 1000:- på en middag har man helt klart inte några problem med ekonomin.

Eller så kanske det är precis det man har. :grimacing:

18 gillningar

Mina kostnader en vanlig månad är de kostnader jag har när “bara” lever mitt liv. Om jag någon enstaka gång lever lite extravagant och åker på en lyxig weekend eller köper en ny TV är mindre viktigt och inget jag känner att jag behöver räkna med i min “vardagsekonomi”.

För min FIRE-uträkning behöver jag inte räkna med det extravaganta utan det är de vanliga kostnaderna jag behöver ha koll på.

1 gillning

Fast du vill väl fortsätta kunna åka på weekend-resor även i FIRE-läget? För egen del tycker jag att den genomsnittliga kostnaden är mer korrekt att använda, i varje fall om man vill fortsatta ha samma utgiftsnivå.

8 gillningar