Månadsbudget FIRE

Hej! Skulle vilja ha synpunkter och tips på vår plan och budget för vår FIRE. Vi är idag 43 resp 44 och planerar att jobba 10-12 år till då barnen bör vara utflugna. Är det någon utgiftspost jag missar eller underskattar? Överskattar?

Månadsbudget 2 personer inget bolån

Mat 2 personer inklusive äta ute 5000

Resor 5000

Boende 6500 (inkl förråd 500kr/månad samt 1000 kr i periodiserat underhåll)

Bil 7000 (lite mindre bil än nuvarande)

Privat 2 personer 5000

ISK-schablonskatt 6000

Presenter 1000

Intäkter uthyrning 60 000 per år efter skatt/12= 5000 per månad

Totalt: 31 500

4%-regeln känns väl strikt eftersom vi inte räknar med våra pensionspengar, därav 5% nedan:

12 x 31 500/0,05 = 7,56 Msek

Svårt att veta utan närmare insyn i hur ert liv kommer se ut…

Spontant låter ju 6500 kr i boendekostnad för två väldigt lågt, men om det är med avbetalt lån så kan det kanske stämma.

Var har du posterna för telefoner, abonnemang, försäkringar?

Du får nog ge lite mer detaljer om ert tänkta kommande liv. :slightly_smiling_face:

Ja, såklart väldigt personligt men känns ändå bra att få synpunkter. Nedan är en sammanställning över två utgiftsposter:

Boende

Elnät 14000 kr/år

Elförbrukning 10000 kr/år

El totalt 2000 kr/månad

Hemförsäkring 500 kr/månad

Samfälligheter: 1000 kr/månad

Underhåll: 1000 kr/månad

Bredband + TV 500 kr/månad

Förråd: 500 kr/månad

Fastighetsavgift: 1000 kr/månad

Totalt boende: 6500 kr/månad

Privat

Säsongskort alpint 5000

Säsongskort längd 1000

Säsongskort mtb 3000

Säsongskort totalt: 750 kr/månad

Simning/gym 250 kr/månad

Kläder 500 kr/månad

Mobil 300 kr/månad

Utrustning 500 kr/månad

Övrigt 200 kr/månad

Privat totalt per person: 2500 kr/månad

Generellt tror jag det är väldigt svårt att göra en korrekt budget utifrån uppskattade kostnader. Det är alltid något man gömmer eller inte tänker på.

Det är ju lång tid kvar. Ett mer träffsäkert sätt är att börja föra statistik över era kostnader. När man hållit på ett tag kan man se vad man kostar på årsbasis inklusive allt.

Eftersom ert mål inte verkar vara att dra ner på kostnader så är det inte nödvändigt med tidskrävande sortering av utgifterna. Att bara notera måndagens utgifter och ta reda på vad ni kostar så som ni lever livet nu är relativt enkelt.

Efter ett par år har ni ett fint värde på genomsnittliga utgiftsnivåer och kan lättare göra bedömningar kring när ni är i mål.

4 gillningar

Har ni tänkt på alla periodiska kostnader? Kläder, skor, möbler, datorer, mobiler, tv, tv-spel, köksutrustning, säng, osv osv?

Innan FIRE gick jag runt och kollade allt jag hade i mitt hem, skrev upp dem, kollade upp vad de kostar att ersätta och satte en siffra på hur ofta de behöver bytas. Med all den infon kunde jag räkna ut en rimlig periodisk årskostnad för alla de där grejerna.

För varje pryl blir det en rad:
kostnad/hur många år prylen håller=kostnad per år

Sedan summerar man alla rader för en total årskostnad.

11 gillningar

Underhållskostnaderna är nog lite i underkant tror jag om man inkluderar allt som pajar osv. Idag sätter vi av 2000 kr totalt för det men jag ville nog få kalkylen att gå ihop lite tidigare :blush:

3 gillningar

Exakt så vi gjorde. Man börjar med sin uppskattning och sedan verklighetsanpassar. En massa grejer man inte tänker på. Tog flera år :sweat_smile:

Precis. Sen kom vi på att det inte bara behövs för prylar utan även större renoveringar som brukar komma i eget boende.

Ett kök 300 papp vart 20-30 år. Ett nytt badrum 300 papp vart 15-25 år. Ommålningar. Ny eldragning. Har man sedan hus så finns risken att mer tillkommer som omläggning av tak, fasad renovering, nya stuprännor, mm mm.

Vad man behöver och inte behöver ta med beror ju på status för de olika delarna när pluggen dras samt hur många år man tror sig leva efter man dragit pluggen vs förväntad livslängd på grejen

Min känsla efter vår egen analys är att det går rätt mycket mer pengar till sådant än vad man tror.

När man jobbar så löser man det rätt lätt med att låna upp lite mer på boendet men det alternativet är ju inte alls lika sannolikt i FIRE.

4 gillningar

Jag vet inte hur bra de där tumreglerna är egentligen. Jag tror det är bättre att gå igenom vilka behov man tror sig få, och snitta ut det med antagande om livslängd

2000 kr/mån i säg 30 år är 720 papp. Det räcker till ett kök, ett badrum och lite annat smått och gott. Känns ok för en BRF

För ett hus vette fasen. Känns som det är bra mycket mer som kan dyka upp då.

PS: Några kompisar har köpt ett nytt hus och totalrenoverar det inför FIRE. De lägger ca 60% av inköpspriset och antar att de sedan inte behöver göra något större 30 år. Alltså tar kostnaden up front. Jo, förresten, taket väntar de med och har reserverat en summa för det

I deras scenario är det då 2% av inköpspriset / år. :sweat_smile:

1 gillning

Du har nog rätt att underhållet kommer bli dyrare än jag räknat med, speciellt med tanke på planeringshorisonten… Huset är visserligen inte speciellt stort och byggdes 2020 men med tiden kommer det bli en del. 300 papp för ett kök/badrum låter dock lite högt, eller har priserna ökat så mycket?

1 gillning

Ja enligt en kompis som renoverat nyligen så har det brakat iväg rätt rejält. Såklart beroende på materialval men där de väl låg i mitten+ typ som jag ser det

Klart man kan hålla nere kostnaden med att göra mycket själv men vi tar höjd för att behöva anlita hantverkare

Finns rätt mycket data online så man kan skaffa sig en uppfattning på så sätt.

1 gillning

Kanske ett tips på avsnitt / research för @janbolmeson - vad kostar det egentligen att bo?

Lite som han gjort med bil där många kostnader är lätta att missa. För boende tror jag större renoveringar är lätta att missa i kalkylen för man tänker ju inte alltid på att absorbera kostnaden för grejer som inträffar vart 10-50e år :sweat_smile:

Sannolikt två olika case för BRF vs hus.

4 gillningar

5 gillningar

Jag slutade jobba för tre år sedan (var då 45) och planen är att min man slutar vid 55. Ska nämnas att min FIRE inte var en medveten strategi från början utan något som växt fram över tid. Att jag slutat med reguljärt lönearbete (tar fortfarande sporadiska uppdrag via enskild firma) har hjälpt oss spara pengar och fokusera mer på passiva inkomstkällor. Suget att resa och uppleva har minskat radikalt i takt med att vardagen känns mer som semester. Något jag tror gäller för många som slutar sitt ”vanliga” jobb och ger sig ut på en mer ovanlig väg. Så; budgeten nu - med två personer i lönearbete - behöver inte korrelera med framtida inkomster och utgifter.

När vi började räkna på vilket kapital vi behövde för att båda skulle kunna göra exit hade vi stor användning av kalkylerna på ”min pension”. Vi har inga ambitioner att dö med 13 mkr på kontot. Dessutom har vi båda tjänat in så pass mycket pension att vi kommer ha mer i plånboken vid 68 och framåt än vad vi lever på nu (med två barn i hushållet, ska tilläggas).

Vi räknade därför inte enligt 4%- regeln utan tog våra årsutgifter x antal år till inkomstpension. I vårt fall 400 000 x 13 =5.2 mkr. Därutöver har vi passiva inkomster från utdelning och uthyrning, som jag valt att inte räkna med men som gör kalkylen urstark (om jag får säga det själv :smiley:). Så ett starkt tips är att också fundera på hur länge pengamaskinen behöver räcka och hur mycket kapital ni vill spara till efterlevande.

Vårt absolut största slukhål i budgeten är underhåll av två fastigheter + lägenhet. Vårt bostadshus är byggt sent 70- tal, gästhuset är från 60- talet och lägenheten är 8 år gammal. Så även om dessa genererar passiva inkomster gör de också att vi behöver ha både hängslen och livrem i budgeten. Senast pajade köksfläkten i uthyrningslägenheten, innan dess var det avloppet till gästhuset… Nu är vi båda rätt händiga och gillar fastigheter. Mycket kan vi lösa själva, vilket är en förutsättning för att få kalkylen att gå ihop. Jag gillar också att ha flera inkomstkällor. Uthyrning är därför en modell som passar oss, men det krävs tid, energi och framför allt slantar för oförutsedda händelser, som tycks uppstå precis när man minst anar det. Jag skulle inte rekommendera det till alla.

Ja, det var lite om allt möjligt. I korthet; behoven, och kalkylen, ändras radikalt när man avslutar jobbet är min erfarenhet. Vill ni satsa på uthyrning - fundera ett varv extra på om det passar er livsstil. Hyresgäster och underhåll är kul, men inte jämt :sweat_smile:.

Hälsningar och grattis i förskott till ett framtida underbart liv!

4 gillningar

Du behöver skalla upp alla siffror med ca 35% (2,5% inflation 12 år) eftersom du inte ska gå FIRE idag. 5 000 kr per månad för resor är toklågt. Kanske 15 000 kr.

2 gillningar

Speciellt mat men även boende låter lågt räknat.

1 gillning

Det beror väl ändå på vart man vill åka?

I övrigt håller jag med. Antingen matematik idag eller Stencronamatte. Inte både och. :+1:

1 gillning

Jag tycker att 200 sek/person och månad låter lite lite för attt spendera på lite “vad man vill.”

1000 sek/månad låter lite lite för underhåll av ett hus.

Sen framgår inte om ni har en buffert att ta av när bilen pajar, vattenläckan är ett faktum eller grannbarnen sparkar fotboll in i köksfönstret.

3 gillningar

Jag håller med om att underhållet är lite lågt, plus diverse teknik (typ tv, dator, etc). Efter att ha tänkt ett varv till tror jag kanske 2500 kr/månad istället för 1000 ovan. Men det kanske fortfarande är en glädjekalkyl? Övrigt-posten kanske också var lite låg men det beror ju också på hur mycket annat man har med. T ex räknar jag med 500 kr/månad för det jag kallar utrustning och med det menar jag typ skidor eller mtb. Klädposten är inte stor men jag köper inte kläder ofta och använder kläderna länge.

15 000 kr per månad för resor är lite mer extravagant än jag siktar på men smaken är som baken :smiling_face_with_sunglasses: I min värld räcker 5000 mer än väl, speciellt när jag inte måste resa under skollov.

1 gillning

Kanske @admins kan hålla lite koll på den här tråden?

1 gillning