Jag vet inte hur ni bor idag men skulle satsa rätt hårt på att spara ihop en större buffert ifall ni ska belåna er till 85 %.
Jag hade inte räknat med att bygga attefallshus och bygga ut. Alltså, det är säkert bra att göra det - men räkna inte med att ni på något sätt har den inkomsten, alldeles för stor osäkerhet och för långt bort.
Nu kan jag bara utgå från oss själva. Jag personligen hade tyckt att ca. 40% av nettolönen för boende är mycket.
Det hade kanske varit en bra övning för er att verkligen gå ner på detaljnivå vad huset hade kostat er i månaden, tänker t.ex. hemförsäkring, inbrottslarm, sopor, sotning etc. etc. Bara för att göra det så klart som möjligt hur mycket pengar som skall ut varje månad på boende. Det kanske redan är gjort och inbakat i “övrigt”.
Slår jag samman allt då, med ränta, amortering, drift & övrigt så skall ca. 28.500kr ut på boende varje månad. Eller ca. 48% av era nettolöner. För egen del hade jag tyckt att det är för mycket att lägga på boende.
Men vi är alla olika, har olika prioriteringar etc. Kalkylen går ihop för eran del. Frågan är mer hur mycket ni gillar huset och om ni tycker att det är rimligt att lägga en så stor del av lönen på boende.
Låg nettolön på M25 i förhållande till bruttolönen? Gissar att boendet är betydligt dyrare än det ni lägger idag, så jag skulle fundera på vad ni lägger pengar på idag som ni inte längre kommer ha råd med när boendekostnaden ökar och försöka uppskatta om ni tycker det är värt det. Jag har bott både billigt och dyrt och det har passat olika faser i livet.
Håller med, bara ni kan svara på om det är “värt“ det. Ganska hög andel av lönen går till boendet. Men ni är unga och ser ni det som ett för alltid hem kan det absolut vara värt det. Är det ett hus i gott skick eller behöver ni lägga tid/pengar på renoveringar också?
Men reagerar också på att nettolönerna verkar låga. Inte ens en kyrkomedlem i Dorotea bör få ut så lite med era bruttolöner? Eller missförstår jag att lunchkort tas från nettolönen?
Hur ser löne-utvecklingen ut framöver? Kommer ni ha fortsatt god utveckling där kommer marginalerna i er ekonomi öka ganska snabbt. Såklart en risk att räkna med det i kalkylen, man vet aldrig vad som händer, men får ni in 10k till om ett par år förändrar det kalkylen rätt så mkt.
Ni är unga och behöver inte stressa till att bli husägare förutsatt att ni inte skaffar barn närmsta åren. Hade jag varit i er sits hade jag sparat aggressivt ett par år till innan husköp. Håll nere kostnaderna genom att bo billigt i mindre lägenhet. Har ni tur går börsen bra under denna tid och då får ni rejäl draghjälp.
Jag tänker tydligen helt annorlunda än 99 % av Sveriges befolkning och tyvärr även av RT communityn. Jag är en udda fågel.
Det finns inte en chans att jag hade köpt ett hus för 5,6 miljoner kronor om jag hade haft ekonomin som er.
Jag tänker och har alltid tänkt skala ner, skala ner, skala ner. Prylar, hus, saker och ting kan man köpa NÄR man har pengar inte INNAN man har pengar.
Köper ni huset är ni fast i ekorrhjulet största delen av era liv.
Hade Jag varit i er ålder hade jag skalat ner och minimerat mina kostnader i 10 år och gått i pension i en ålder mellan 30-35 när jag skaffat mitt första barn.
Bara för man skalar ner betyder det inte att man inte lever. Res billigt, gör utflykter, lär er saker osv osv. Allt måste inte kosta mycket om man överväger sina beslut.
I dagsläget bor i ett parhus som är en bostadsrätt och betalar allt som allt 22.000kr för bostaden. Vi vill skippa hyran på 6000kr vilket gör att därför kollar på äganderätt för att hyran känns onödig och betala.
Så egentligen blir det inte så mycket dyrare per månad att flytta till en äganderätt, sen kommer det andra renoverings kostnader som ni pratar om. Dock behövs det inte renoveras närmaste 8 åren skulle jag säga. Huset är byggt 2007