Vi byter hyra till avgift så som det heter. Vad går avgiften till som är onödigt?
Vi väntar alla spänt på ditt inlägg om “Föräldra-FIRE“. Det låter ju potentiellt fantastiskt men förstår inte hur det går till ![]()
Öh? Att fostra nya skattebetalarekan ses som en deluppfyllelse i samhällskontraktet ja men inte hela ![]()
Det går ju inte till något förutom till BRF, eller förstod jag något fel?
Underhåll, försäkringar etc. Precis som för ett hus.
Alltså, det ingår ju saker i avgiften som ni får betala själva istället. Inget magiskt händer med kostnaderna mellan BRF/äganderätt. Däremot mer kontroll/ansvar själv såklart.
Jag hänger inte med. Bor ni i bostadsrätt eller hyresrätt idag?
Jo i dagens läge när så många extremt få barn föds i Sverige så är 3+ barn mer Samhällsbärande än att jobba och betala skatt, alltså man uppfyller Samhällskontraktet med råge!
Vem ska betala vård, skola och omsorg då?
Det är ingen raketforskning men min filosofi kommer i ett djuplodande inlägg när sommaren är över.
Ok, väntar spänt ![]()
Nej jag tänker att om ni lånar 85 % och amorterar 8k/mån så tar det 7 år innan ni är nere på 70 % och således kan börja amortera 1 % istället för 2 %.
Förutsatt att ni inte kan värdera upp om fem år, har ni tur går det då ännu fortare. Kanske skönt att amortera ännu lite fortare för att komma ner hit.
De som väljer att prioritera sig själva framför att skaffa många barn, vilket i dagens Sverige är, tyvärr, majoriteten.
Ett barn är inte svårt, två är ok, tre lite svårare, 3 + börjar bli svårt.
I dagens samhälle när föräldraskapet kräver helt andra saker än för 30-40 år sedan. Är 4 + barn och närvaro något helt annat än 4 barn på 50 talet.
Bostaddsrätt
Okej, det som går till avgiften idag får ni ju stå för själva om ni köper hus. Det gäller allt föreningsgemensamt såsom tak, fasad, grund, dränering, tvättstuga, eventuellt föreningsupphandlade avtal såsom teve/bredband etc, sophämtning, vatten/avlopp, eventuell gas osv.
Jag säger inte att det inte kan vara läge att flytta till hus, men man ska inte heller inbilla sig att bostadsrättsföreningen inte har utgifter. Finns det lån så ingår ju även räntan på dessa i BRF-avgiften.
Exakt, det kan vara det, jag har inte kollat igenom siffrorna. Jag tog upp detta eftersom det inte går att göra en rättvis jämförelse om man tror att BRF-avgiften är ett svart hål. Eller trott att man betalt hyra under tiden som föreningsmedlem.
Visst går det att glida igenom ett BRF-boende utan att kunna eller förstå detta. I en villa blir det tydligare var ansvaret ligger, det finns inga andra där som sköter något åt en. Att förstå hur drift och underhåll fungerar och finansieras i sin bostad är grundläggande.
Var ligger huset? Vad brukar liknande hus gå på där? Är intresset stort?
Tycker också att det är för dyrt i förhållande till er inkomst. Jag hade försökt att bo så billigt det går (kanske flytta till ngt billigare istället?!) och jobbat på att få inkomsten upp och sparat ordentligt i ngr år till en större kontantinsats. Sen när barnen kommer vill man inte behöva leva på marginalen.
Delay pleasure!
Just nu som du skriver låter görbart och okej jag skulle säga. Men om någon barn kommer eller räntorna höjs kraftigt i framtiden kunde vara kanske problem. Det beror också hur ser löneutvecklingen i framtiden. Finns några planer att höja lönerna eller bara de typiska fackliga årliga lönehöjningarna?
Glöm inte att räkna på läget vid oväntad händelse med sänkta inkomster. Tex om en av er blir långtidssjukskriven eller arbetslös. Bra att ha lite marginaler så ni inte tvingas sälja i ett sånt läge.