Drömhuset eller det billigare huset - hur hade ni tänkt?

Drömhuset , bolånet och driftkostnaderna.

Jag och sambon har under en längre tid kikat in ett hus som nu har blivit vårat ”drömhus”

Kruxet är bara att det är väldigt dyrt tillskillnad från vanliga hus i den stad vi bor i och driftkostnaderna är höga.

Ett vanligt hus kostar runt 2-2.5m
Driftkostnad 30-50.000T / år

Huset vi kikat på ligger på 6-7m
Driftkostnad 90.000T / år

Jacuzzi,pool,gym,bastu och ett stort dubbelgarage samt 250-270kvm uppvärmd yta är väl sånt som bidrar till driftkostnaderna.

Huset är utöver det vanliga och relativt nybyggt (2008) och det känns som att det är ganska lågt värderat med tanke på allt som ingår och läget.
Skulle man bygga ett nytt så verkar det landa kring 5-6m för ett betydligt mindre och vanligare hus ca 130-150kvm då vi har bekanta som precis byggt.

Nu till ekonomin.
Vi är i 30årsåldern och taxerar 1-1.1m / år.

Vi bor i hus idag som snart är avbetalt och värderat till 2.5m

Vi har ca 1.5m på börsen/buffert

Vi skulle behöva låna ungefär 50% av inköpspriset 3 - 3.5m och det skulle resultera i en räntekostnad på 7500kr för 3m belåning och en driftkostnad på 7500kr.
Med ett par hundratusen kvar som buffert.

Våra utgifter är ganska låga i övrigt och vi är hyfsat sparsamma.
Huset lockar enormt samtidigt som man inte vill ta ett dumt beslut då det kan påverka oss lång tid framöver.

Tanken är att lägga upp det såhär

Inkomster
70.000kr

Drömhus
Ränta 7.500
Drift 7.500
Buffert 5.000
Amotering 10.000
Totalt 30.000kr

Fasta utgifter
15.000kr

Sparande
10.000 buffert
10.000-15.000 fonder

Hur hade ni tänkt?

1 gillning

Det är ju inget omöjligt hus för er att bo i. Det kräver ju mer underhåll och kommer kräva mer utgifter för underhåll av pool etc. men det antar jag ni är beredda på.

Vill ni ha barn så räkna med högre utgifter och lägre inkomster under ett antal år.

2 gillningar

Vi har räknat med 5000kr i månaden i buffert för underhåll, ej renoveringar.
tex pool,kyl och frys samt andra vitvaror.

Skulle allt gå sönder första året så har vi en buffert, men budget på 5000kr i månaden skulle ju inte gå ihop för den är mer långsiktig.

Intressant.
Det går ju att lägga upp budgeten annorlunda.

Räknar man bara på inkomster vs utgifter så är

Inkomst 70.000

Utgifter 30.000 - 40.000

Kvar till buffert 30.000 - 40.000kr

Vid mer ansträngda tider kan vi välja att inte amortera pga den låga procentuella belåningen.

Är helt och hållet med på att framtiden kommer ha sina utmaningar ekonomiskt.

Hur skulle du lägga upp en budget för den här
typen av hus och utgifter och vad skulle minimum inkomsten behöva vara ?

Ja det beror väl också lite på er situation, ni är relativt unga. Är ni i början av karriären och har en god löneutveckling i sikte eller inte? Min sambo har jobbat deltid sen barnen föddes och det kostar, men är värt det på många plan.

För egen del hade huset varit alldeles för dyrt i drift för att jag skulle tycka att det var värt det. Men många bor ju i liknande hus med motsvarande inkomst så går gör det ju. Vi värmer motsvarande yta men har långt ifrån det husets driftkostnader, antar poolerna är stora banditer.

Med två barn så äter vi för 10kkr/mån som en stor post, kläder och aktiviteter är en annan stor post. Barn kostar mycket pengar i många år.

1 gillning

Nedre summan för inköp är 6m
Försäljning 2.5.
Blir ju lika hög belåning här eller förstår jag dig fel?
Bara att bufferten blir större.
Det är bergvärme och luftvärmepump i garaget. ACn var från 2021 men bergvärmepumpen från 2008/2009.

Att bygga upp sparandet i fonder är hög prio men att ha1m i buffert till huset känns saftigt men de kanske behövs?

Vi är inte speciellt fancy av oss och kan absolut tänka oss ställa av jacuzzin samt vänta men vissa saker som inredning.

Samt göra andra åtgärder för att få ner driftkostnaden betydligt då jag tror det bor en rik äldre herre som eldar för kråkorna.

Hej! Vi sitter för tillfället också och tittar på hus, ganska så snarlik prisbild som du nämner.
Förslagsvis så hade jag nog gjort en mer detaljerad kalkyl än vad du presenterar här. Ni kanske redan har gjort det, men om ni inte har så skulle jag nog försöka att bryta ner kostnaderna som ingår i ett husägande.

Nu kanske jag har missat något i vår egen kalkyl, jobbar fortfarande på den. Men det jag räknar med är;

• Cash som måste finnas till hands; Kontantinsats (minst 15%), kostnad för Lagfart och Pantbrev. Det är rena pengar som måste fram vid inköp av bostad.
    Sedan så har vi ju såklart de summor som skall ut varje månad;
  • Räntekostnad för lån
  • Amortering
  • Driftskostnad i form av Uppvärming, Vatten & Avlopp, Renhållning samt sotning
  • Villaförsäkring
  • Sophantering
  • Hemlarm
  • Fastighetsskatt
  • Internet
  • Underhåll, såg någonstans referens på 1,5% av priset. Är nog svårt att säga men funkar väl som ett OK riktvärde.

Tycker att drift på 7500kr/månad låter lite lågt för ett hus med bastu, spabad samt pool och en yta på >200kvm.

Lycka till!

4 gillningar

Bara köp!

De nästa tio åren kommer ni vara hemma under en stor del av tiden ni lever (förutsatt att ni skaffar barn). Då ska en stor del av kostnaderna gå till att finansiera ett trevligt hem!

Köp innan någon annan gör det!

Vad roligt! Hoppas ni hittar något som faller er i smaken :slight_smile:

I vår nuvarande bostad så har vi 232kvm uppvärmd yta inkl garage.
Totala driftkostnader på 31.200kr (2600/mån) utan att räkna på det som solcellerna generar i pengar.
Men har en detaljerad kalkyl och uppdaterad varje månad.

Tycker det är lite svårt att detaljera vad andra fastigheter har i driftkostnad då det är räknat på säljarens siffror eller generella siffror.

Det jag gjort är att jag har kontrollräknat så förbrukning av el och summan lagd på el stämmer överens för många mäklare räknar inte med den fasta elnätsavgiften i driftkostnaderna.
Hur mycket en pool förbrukar är nog väldigt olika men kan tänka mig att mycket försvinner där.

Jag tycker snarare att 7500 låter ganska högt och är beredd på att avvakta med vissa aktiviter för att se vad drift skulle hamna på samtidigt som vissa saker inte går att stänga av men eventuellt sänka något i temperatur.

Jag hade inte köpt. Inte pga kostnaden, utan pga att det är stort och mycket att sköta.

Jag vill ha ett enkelt liv. Och jag vill ha mycket tid till barn, familj och fritidsintressen. För mig hade ett stort hus varit en belastning.

Om ni vill leva det liv som ett sådant hus medför så kör på det.

Lycka till! :sunflower:

5 gillningar

Låter som ett enormt stort hus med mycket mer kringyta och finesser än ni behöver. Men om det är er dröm så visst!

Isåfall, varför inte överväga möjligheten till extraintäkt genom uthyrning. Gör en liten studentlägenhet eller nåt i garage, källare eller attefallare.

Det är alltid supersvårt att ge tips då det är så många okända faktorer - t.ex. framtida löneutveckling, vad ni värderar i livet, hur framtiden kommer att se ut etc.

Därför brukar jag gå på mina generella tumregler:

• Snåla inte på boendet - det bestämmer till stor del upplevelsen av vardagslycka, givet att ni kan bo där de kommande 10 åren. Ofta är det till och med som så - om man bara tittar utifrån en ekonomiskt perspektiv - att man ofta bör lägga sig på gränsen för vad man klarar av. De dyra objekten faller oftast minst och sist i pris och är även de som ökar först.

• Om banken ger lån då är det ok - banken är ofta konservativ och man kan se det lite som en kvalitetsstämpel. De räknar ofta tuffare än vad man själv gör. Få av oss tror ju på 7% ränta, men det tycker ju banken är fullt rimligt i sina kalkyler.

• Det kostar mer än man tror - räkna med att huset kostar 100 kr/kvm + 1% av inköpsvärdet per år i underhåll. Boende driver kostnader. Se mer här.. Se även upp med engångskostnader som lagfart, pantbrev och sådant.

• Det tar mer tid än man tror - man måste nog gilla hus lite om man flyttar till ett sådant. På sätt och vis älskar vi vårt hus där vi bott i 10 år, men å andra sidan är det från tid till annan ett dåligt samvete med saker som ska tas hand om (lex. slinga till robotgräsklippare som är sönder just nu :see_no_evil:)

• Det är okej att tömma sparandet för boendet - många av oss tycker det är sjukt knökigt att tömma sparandet för att köpa boende. Men tänk på att det ofta inte är en konsumtion där pengarna försvinner, utan de går bara från en form till en annan. Långsiktigt ger boendet ungefär börsavkastning (mer om det i ett kommande avsnitt).

Så tänker jag, lycka till med beslutet och hojta gärna till hur det gick!

10 gillningar

Saker kan gå sönder, och ju mer saker du har desto större är risken.

Med inkomsterna så är i sig ett köp på 6-7m absolut inte orimligt. 270kvm uppvärmd yta med jaccuzi, pool, sophämtning, vatten, etc etc låter kanske till och med lite lågt. Tänk också för bövelen till med underhållet av det här. Bor ni barnfria på 230kvm just nu?

Pool och Jaccuzi är drygt att ta hand om, kika vad det är för reningsverk för poolen och försök lista ut vad det är för underhåll som kan behövas. Robotgräsklipparen (för jag antar stället har tomt), se om den ingår programmerad och klar, annars är bara det en huvudvärk. Kanske låter som pet men en bra klippare som tar 2000kvm kostar 25-50kkr.
Spa-badet, när de säger 7500kr/m, pratar de om en 20gradig bubbling under sommarmånaderna eller pratar vi 27 grader året om?
Städ-tjänster? 270kvm är en relativt stor yta så det kan vara trevligt med städ varannan vecka.
Stora fönster? Fönstertvätt är drygt och är det stora partier i söderläge bör ni ha en visning under strålande sol och se om det är olidligt, då måste en AC säkert in men såg ovan att det kanske redan finns.

Har ni Jaccuzi och pool och AC och 270kvm och och och skulle jag bli förvånad om ni inte har en 25a säkring, dom kostar ju också. Har ni elbilar?

Sen spelar barntjofset roll. Tänkte någon vara hemma ett helt år med barnen tror jag en rimlig gräns att sätta på intäkterna 10k netto plus slask från den personen under ledigheten, sen kommer eventuell fråga om deltid efter såklart in också. Jag tror en rimlig matbudget för barnfamiljer ligger runt 8k för ett och 10k för två men det kanske är jag som är för finsmakig.

Jag skulle säga att belåningsgraden är så låg att jag hellre skulle lånat mer. 70%, och så finns det pengar om kylfrys+ugnmicro smäller samma kväll.

Räkna nog mer som

in 70 000
ränta 10 000
drift 7500
buffert 5000
amortering (varför?)
Mat ?
Transport ?
Nöjen (Resor, restaurang etc etc)
Ev barn i framtiden (räkna inkomstbortfall + ökad kostn som en utgift eller reducera in)
Tjänster ni vill köpa in

Vad är det LÄGSTA ni kan överleva på för att inte backa varje månad?
Hur länge klarar ni er utan pengar in?
Har ni nog med buffert kvar för att kunna fixa eventuella fel och absolut absolut aldrig sälja det här till förlust?

1 gillning

Sa ju det. Det är alltid den där förbenade gräsklipparen.

2 gillningar

Vi lever ganska stort idag med och absolut så tar det tid från annat att ha hus.
Samtidigt så tycker vi det är roligt och är förhoppningsvis värt de extra kronorna de kommer kosta :slight_smile:

1 gillning

Har funderat lite i dessa banor.
Skulle inte vilja ha en hyresgäst som man springer på vart man än går eller sover vägg i vägg med.
Samtidigt så är vi okej med att hyra ut ett litet attefallshus eller liknande.

1 gillning

Köp drömhuset. Ni kan alltid ångra er och sälja igen, men inte tvärt om.

4 gillningar

Nu kanske vi går lite off-topic, men viktigt att kanske stämma av vad som menas med driftkostnader. Bara så vi pratar i samma termer, för jag tror att vi har breddat innebörden av driftkostnader när jag tittar på våran kalkyl.
Därför kanske jag reagerade på att ett så pass stort hus med spabad & pool kan ha så låga driftkostnader.

Men bara för att ta ett exempel på hus som vi tittat på tidigare. Där har driftkostnad varit ca. 70’000kr/år där majoriteten varit uppvärmning. Förbrukning har varit 30’000kWh/år. I dessa 70’000kr/år ingick i mäklarens uppgifter uppvärmning, vatten & avlopp, renhållning samt sotning.
Utöver detta, för egen del, så ingår i “min” kalkyl av drift t.ex. försäkring, sophantering, hemlarm, fastighetsskatt & internet.
Bara dessa poster hamnar på ytterligare ca. 40’000kr/år. Då är vi uppe i 70’000kr/år + 40’000kr/år = 110’000kr/år. Vilket motsvarar ca. 9’150kr/månad.

Men som lite mer svar på din frågeställning, ja ni verkar ju onekligen ha råd. Speciellt med tanke på att belåningen ändå blir ganska låg. Är det drömhuset så förutsätter jag också att man är villig att lägga lite mer pengar på just boende och dra ner på lite annat.

Oavsett önskar jag er fortsatt lycka till i sökandet! Uppdatera gärna här hur det går!

Mvh,

Förstår vad du menar och har aldrig riktigt haft den diskussionen förut om vad som ingår och vad som tillkommer som t.ex. hemlarm och internet.

När jag googlar driftkostnad
Så står det

Uppvärmning
El förbrukning
El nät
vatten och avlopp
Sophantering
Försäkring ( i de flesta fall )
Fastighetsskatt
Sotning är jag osäker på men kan förekomma

Alltså kostnader man inte kommer ifrån.

Jag personligen räknar aldrig med fastighetsskatten i mina beräkningar.

Allt räknas med när jag gör budgeten för egen del.

Vid ett eventuellt köp och att det skulle bli höga räntekostnader så funderar jag på om man ska jämka för ränteavdraget som blir en bra slant varje år.

Då är ju frågan om man ska lägga den slanten på Amotering eller buffert / investering.

Såg att någon tidigare var lite frågande kring Amotering och jag förstår att man kan förvalta sina pengar på ett mer förmånligt sätt, däremot gillar jag tryggheten av att se mina skulder sjunka.

Bra input!
Vi har en grabb på några månader och nuvarande boende är på 230kvm uppvärmd yta fördelat boyta, garage och källare.
En tomt på ca 1000kvm med robotgräsklippare.

Pool och Jacuzzi kan jag tänka mig är dyrt men har egentligen ingen större koll.

I de 256+11 kvm som drömhuset är på så ingår boyta, dubbelgarage i uppvärmningskostnaderna.

Vi har inte elbil i dagsläget men huset är utrustat med laddare så antar att det är säkrat på minst 20amp och förhoppningsvis mer än så.

Matbudgeten ligger på 5.000 idag och kommer successivt öka desto äldre grabben blir.

Transport två bilar.
Bränsle 1500 - 2000kr
Försäkring 1000kr
Service 700kr
Rep / däck 800kr

Ska räkna lite på vad lägsta kostnaden blir. Ska man då räkna bort amotering?
Då jag har låg belåning på stuga och hus så kan jag välja att inte amortera alls