Beslutsångest över att buda på drömhus

Hej alltihop,

Jag och min fru (34 och 29 år gammal) hittade en “dröm” hus i stan för lite under 6 mkr men jag undrar om vi kommer bli “house poor” om vi vinner budgivningen.

I så länge har vi sparat minst 25.000 per månad i två år utan paus. Men med vad jag har räknat, vi kanske sparar 10.000 per månad om vi köper huset och lever lite mer sparsamt. Och huset är gammal och redan dyrt för oss, då tänker jag på framtida underhållnings kostnader.

Jag är delvis lite osäkert därför jag tycker att investera i börsen är viktigt för att bli ekonomisk oberoende och vet inte om det blir så lika snabbt om vi får huset.

Däremot, läste jag även här och på senaste intervjun men Henning att bostad kan blir en bra investering. Med tanken på att huset är väldigt fint och kanske ökar i priset mer än billigare hus, är det kanske inte så dåligt om det blir en form av “konsumption.”

Våra ekonomiska situation beskrivs nedan. Vi har tre små barn och min fru är föräldraledig.

Ekonomiska situation:

Samtliga löner: 100 tkr per månad brutto (med föräldrapenning och barnbidrag)
Netto: 64.000
Kontantinsats: 950.000
Buffert kvar: 200.000
Ränta: 3%
Bolån + amortering + driftskostnader: 24.000
Utgifter: 23000 + underhållning
Kvar för att spara varje månad: 5.000 – 16.000

Är huset rimligt för oss?

1 gillning

Det beror lite på hur viktigt ni tycker det är med ett fint hus. Jag var i liknande situation förra året och valde att köpa huset. Skulle jag stå inför samma situation igen hade jag inte köpt det. Min ekonomiska stress är för stor.

Om huset är gammalt och redan behöver vissa renoveringar får ni säkerligen lägga minst 8k per månad i för underhållskostnader för att inte behöva ta ännu mer lån.

Barnen är små nu men de kommer ju inte bli billigare per månad så du kan inte räkna på era nuvarande kostnader för evigt.
EDIT: Kom på nu att du skrev att inkomst delvis är FP. Vad är era löner när båda jobbar så mycket som ni ska. Om det ökar markant om något år är det såklart också en faktor.

1 gillning

Nu vet jag inte var i landet huset ligger eller om priset ligger i linje med vad som är rimligt för området, men spontant ser väl kalkylen rimlig ut för er.

Ett offensivt sparande (i ert fall 25% av bruttot per månad) är förstås fantastiskt bra. Särskilt när ni antagligen befinner er i den ”dyraste perioden” i livet, med tre småbarn.

Som unga föräldrar med småbarn, som även går i husköpartankar, tycker jag att ni ska vara snälla mot er själva. Att sparandet går ner under denna period är rimligt, rentav lämpligt. Livet ska ju levas också.

Huruvida huset på sikt kan bli en bra investering ur ett strikt ekonomiskt perspektiv är svårt att sia om. Här spelar många faktorer in (läge, tidshorisont, o.s.v.).

7 gillningar

En bostad är bara en investering om du räknar med att sälja den. Om ni ska bo och leva i bostaden är det en utgift, inget annat. Ett drömhus köper man sällan för att sälja det.

Min poäng är: se kontantinsatsen, amortingen och inte minst räntan som förlorade pengar. Jag vet att man väldigt gärna vill se sin bostad som en investering, kanske för att rättfärdiga ett köp som är dyrare än vad man borde ha råd med, men faktum är att de totala kostnaderna för ett boende med stor sannolikhet kommer överskrida en eventuell vinst. Om ni någon gång skulle sälja kanske ni får igen pengarna eller till och med lite vinst. I sådana fall - gratulerar!

Fundera på vilken livsstil ni upp upprätthålla, om det är möjligt och om det är värt det, ifall ni köper huset. Får du ångest eller är tveksam kring husköpet är det förmodligen inte rätt. Ett hus är det största köpet du kommer göra och då behöver det kännas 100% rätt. Det värsta som kan hända är att huset blir förknippat med ångest kring ekonomin och varje gång du kommer hem blir du påmind av den där klumpen i magen. Hemmet ska vara en frizon där du kan släppa alla dina problem och koppla av.

Angående din tanke om att ett dyrt hus ökar mer i värde än ett billigt hus, så är jag övertygad om motsatsen. Ett billigare hus är ofta lättare att värdehöja än ett dyrare hus, eftersom varje investerade 100 kr i en renovering kan generera 200-300 kr tillbaka. Till exempel: renovering av kök och badrum, 300 000 kr, kan i bästa fall öka husets totala värde med 1 miljon kr, beroende på vad huset var värderat till tidigare. Ett dyrt och redan modernt hus kan du inte kunna öka i värde med renoveringar på det sättet. Där handlar det mer om hur många år det tar för ett sådant hus att organiskt öka i värde innan du säljer det. En annan aspekt är: ju dyrare ett hus är, desto färre köpare finns det. Ofta när man kollar på dyrare hus är de väldigt fina, men otroligt opraktiska och är knappt möjliga att bo i, framförallt om man har space:at till inredningen med dyra designföremål som bara är där för syns skull. De blir mer ett omslagshus som ska se obebott ut, än någonting man faktiskt kan leva i. Och återigen, vad spelar en eventuellt framtida värdeökning för roll om ni ändå bara ska bo och inte sälja?

Är huset rimligt för er?

Rent ekonomiskt, kanske. Ni möter kraven för bostadslån med basbelopp och hela den biten. För en djupare KALP-analys bör ni dock prata med banken. Ni kommer behöva offra en stor del av er vardagsekonomiska rörlighet med en såpass stor utgift på boende. Räntekostnader på 12 000 - 13 000 kr (givet 3%), boendeomkostnader på 24 000 kr och övriga kostnader på 23 000 kr lämnar er med ca 4 000 - 5 000 kr kvar varje månad, givet att ingenting förändras. Frågan ni behöver ställa er är om det är ett liv ni vill leva, där det nästintill inte finns några rörliga marginaler överhuvudtaget.

Min egen slutsats: jag tycker huset tillsammans med era övriga utgifter gör att ni ligger på smärtgränsen för vad ni klarar av. Det handlar inte om huset i sig, utan att ni inte kommer ha särskilt stor rörelsefrihet i ekonomin framöver. Det är egentligen inget problem om ni köper ett hus som ni kommer stormtrivas i och är beredda på att göra vissa uppoffringar på andra saker i livet, men med tanke på dina uttryckta känslomässiga tveksamheter tyder det på att du innerst inne vet att ett sånt här hus kommer sätta press på er, att ni blir så kallade “house poor”. Fundera över vad ni vill att huset ska ha för betydelse för er och om den medföljda livsstilen kommer skapa ett högre värde för er än vad en större ekonomisk rörlighet skulle kunna göra. Köper ni ett dyrt och fint hus för att ha något att visa upp för vänner och bekanta, eller för att ni faktiskt vill bo och kommer trivas där? Är det möjligt att hitta ett “drömhus” i en lägre prisklass och få ut samma känslomässiga värde och samtidigt behålla en hög levnadsstandard?

9 gillningar

Jag skulle säga att det är omöjligt att klara både och (drömhus och högt sparande). Däremot anser jag att boende är en bra parkering för pengar, inte nödvändigtvis det mest ekonomiska men det är ett bra sätt att kunna ha glädje av sina pengar under tiden. Att ha dem på ett ISK i 15-20 år kan vara smartare ekonomiskt, men ger noll livskvalitet under tiden annat än indirekt.

Vad som är rätt val hänger väldigt mycket på er lokala marknad där ni bor. Hur ser framtidsutsikterna ut? Finns det indikationer på att kommunen växer eller flyttar folk? Kan ni prata med någon som kan detta för att bättre kunna bedöma hur stor risk ni tar?

7 gillningar

Hej!

Jag håller med föregående inlägg om att det är lite på gränsen. Räntan kan gå upp och varje procentenhet gör 4000 i månaden. Med ett äldre hus kanske dyra renoveringar (flera 100k) blir nödvändiga snabbare än man tror.

Äldre hus är sällan så bra isolerade heller, bara uppvärmningen kan gå på 10000 i månaden under vintern, beroende på vad man har för värmesystem.

Men samtidigt ska man inte fega för mycket heller, om det verkligen är drömhuset som det inte finns två av kommer man kanske gräma sig om man inte slår till.

3 gillningar

Lästips:

Utan att veta något om skicket. Med 200k över så utgår ni från att inte behöva göra några renoveringar alls de första åren?

En avvägning då är om ni föredrar att bo ett anral år i mera slitet “drömhus” innan ni har råd att renovera upp det, och ett mindre “dröm”-hus där ni haft råd att åtgärda bristerna år 1.

Men kanske har drömhuset inga uppenbara skönhetsfläckar?

Helt klart för dyrt och för hög risk.
Hade inte köpt det oavsett hur vackert. Att vara house poor är extremt stressande- been there Done it

3 gillningar

Jag och min fru är ca 10 år äldre än er och för 10 år sen var vi i en hyfsat jämförbar situation (liknande inkomster, föräldraledighet, dock bara två barn).

Vi hade kunnat nästan tömma sparandet och köpa en dyr villa då, men i stället satsade vi på ett lite billigare bostadsrättsradhus. Där bodde vi i tio år, för att sedan köpa en villa i den prisklassen ni tittar på nu.

Så här i efterhand känns det som ett bra val. Yttre underhåll var föreningens ansvar, trädgården var liten och lättskött, vi hade gemensamt trädgårdsförråd med verktyg och utrustning. Detta gav låga och förutsägbara kostnader och begränsad tidsåtgång för att fixa med saker i och kring boendet.

Var sak har sin tid - när barnen är små tycker jag det är vettigast att välja ett lättskött, mindre boende för att få loss marginaler i tid och ekonomi. Drömhuset kan man ta lite senare.

5 gillningar

Så är det absolut att räntan kan och kommer med största sannolikhet att gå upp allt pekar åt det hållet. Upprustningen militärt i Europa är inte billigt och enorma lån skapar inflation. Men man kan ju självklart säkra räntan genom att binda i 10år till högre ränta förstås om man är 100% säker på att man behåller huset längre tid än så.

1 gillning

Huset är det stället du i särklass kommer spendera mest tid förutom på jobb. Se till att det är någonstans ni faktiskt trivs. Det finns inget självändamål att spara pengar som inte används och hus är en utmärkt användning av pengar. Med dagens räntor och avdrag kostar det 100kkr om året i ränta plus en massa underhåll och andra kostnader ni kanske inte är vana vid som sophämtning osv.

Ni kommer ha pengar över, sätt undan 5000 i månaden i underhåll efter första året. Första året kommer ni lägga 5000 i månaden på allt ni inte har som behövs. Om fem år kommer inte huset kännas lika dyrt längre

6 gillningar

Ni ska inte bli för rädda av olyckskorparna här. Ni är unga och lönerna bör stiga snäppet mer än inflationen, ni kommer amortera 120k per år utifrån kalkylen (räknar på 2%) och framför allt har ni redan från början en väldigt bra utgångspunkt med ett högt sparande. I detta utgår jag från att ni i era omkostnader redan idag lever ett normalt liv givet beloppets storlek.

2 gillningar

För ungefär 2-3 år sedan var vi i samma sits fast med 2 barn, vi tyckte att summan vi hade över var för låg, nu 2-3 år senare får vi 1,5 miljoner över och har valt att köpa drömhuset, jag hade nog velat spara lite till men i värsta fall behöver vi inte sälja huset direkt utan kan ta av pengarna vi har över.

Så mitt råd lyder precis som mina egna tankar gått för oss, bygg upp en större buffert som kan skapa avkastning när ni vid hus får större utgifter och i ett värsta fall räddar bufferten er från en tvångsförsäljning och en jätteförlust.

Tack för all era råd. Vi valde att inte buda längre p.g.a oklarhet med renovering och skicket av huset. Mina frus föräldrar var med och dem hittade massa andra saker vi inte hade tänkt på. Däremot har vi lärt oss otroligt mycket i just en vecka och ska fortsätta gå på visningar och tänka djupare över husköp.

@Victor84 bra poäng. 8k per månad är för mycket för oss. Men oavsett vilket hus man köper är det renovering. Vår inkomst blir bara 10k högre om vi jobbar båda två men min fru tänker inte gå tillbaka.

@Lejonparten tack for dina mjuka ord. Det är klart man för vara snäll till sig själv. Vi har kunnat spara så mycket därför vi har en låg hyran (5500 per månad). Jag hade inte tänkt att vi var “offensiv.” Det är något i mig själv som gör att jag vill alltid spara offensiv men det är att ifrågasätta och tänka på. Man kan räkna amortering som ett typ sparandet också.

@e92Gkwst Jag hade inte tänkt på att husets värde kanske ökar snabbare om det är en billigare hus jämfört en hus dyrare en medelpris. Tack för alla detaljer. Nej, med tänke på underhållskostnader och all tid det kommer det med huset vi vill inte leva så. Men nej tyvärr, jag tror inte det är möjligt att hitta en dröm hus billigare en detta. Jag behöver ingen drömhus heller. Vi behöver något praktiskt och någonting vi trivs i.

Och det är inget from att fixa saker hela tiden inte för mig och i vår situation med små barn.

@simino Bra frågor. Vi bor i Helsingborg och kollar hus i finare områden då skulle jag tänka att framtiden är bra men jag ska ställa frågan till nästa mäklare vi pratar med.

@Vagabond roligt artikel… Särskilt när dem nämnde parterpi, någonting vi också har funderat över :joy:

@Agaton-Sax Ganska många skönhetsfläckar tyvärr, för många för oss. Men det är en bra poäng därför visst det tar tid och kräver arbete att leva i en dröm hus.

@LBw jag håller med.

@Walion Smart idé och kul att ni har varit i liknande sits som oss.Vad tänker ni om föreningsavgift? Vårt syfte har varit att vi föredrar en villa över radhus och ville hellre spendera pengar på att fixa saker själv. Men radhus hittar man för 4 mkr tror jag eller mindre här och det kan belöna sig.

@Mm72 absolut. Jag räknar med att räntan går ner lite och då kan vi binda. men som jag skrev vi tänker inte köpa huset och nu vet jag inte när vi kommer in i marknaden.

@Kryte Jag gillar in framtids perspektiv. Men vi orkar inte fixa för så många år och lägga in hur mycket pengar som helst. Men so klart kan vi ta med det här tänkesätt till alla hus vi tittar på framöver. Och tack för tipsen, vi borde räkna med 5k per månad i underhåll oavsett vilket hus vi köper.

@Sode tack för ditt perspektiv. Det stämmer tror jag. Vi äger inte hus än men det stämmer att efter vi flyttar in kommer vi ha ganska vanliga förändringar i vår ekonomi.

6 gillningar

Om man spenderar mer tid på jobb än i hemmet är det något som är fel.

Om man exkluderar sömn så är man ju mer på jobbet än hemma.
Ganska vanligt att vara borta 10h från hemmet varje arbetsdag (30+30 min pendling, 8h jobb, 1h lunch). 8h sömn ger 6h i huset. 6*5 = 30h. Helgen blir 16h. Dvs 46h i hemmet.
Lägg därtill att ingen spenderar all tid i hemmet utanför jobb (aktiviteter, handling, resor etc).

2 gillningar

Det bästa vi gjort är att hyrt ett “drömhus” i ett skick och läge som vi drömde om. Vi lärde oss väkdigt mycket på den tiden: vad vi ville lägga pengar på, hir viktigt läget är, vad vi vill lägga tid på etc. Så det är mitt råd, hyr ett hus där du vill bo och känn efter.
Lycka till :slight_smile:

4 gillningar

Bra idé, men det kan vara väldigt svårt att hitta något hus att hyra i det området man vill bo i.

Om föreningsavgift: i vårt fall bodde vi i en så gott som skuldfri, äldre förening. I ett sådant läge går hela avgiften i princip till drift och underhåll, vilket oftast också blir lite billigare än man själv hade fått till (om man anlitar firma - lättare att få bra pris på något som ska göras på några tiotal hus än samma sak på en enskild kåk).

Däremot blir man ju bunden på ett annat sätt av vad föreningen och dess styrelse beslutar om för åtgärder, hur det ska se ut, standard osv. Så om man vill ha det på ett visst sätt och/eller skulle vilja fixa mycket själv för att hålla ner priset är det ju en nackdel.

1 gillning