Har vi råd med huset? (tråd nr 1294589)

Ännu en har vi råd med huset tråd, kul va?!

Vi är i valet och kvalet om att slå till på ett hus - men jag är smått orolig över de sammanlagda månatliga kostnaderna. Jag är orolig att vi dragit iväg utan att riktigt tänka efter. Skulle uppskatta någon form av reality check från forumets medlemmar, och dra ned mig på jorden igen. Vi har bott i hyresrätt ett tag och jag har blivit bekväm.

Vår situation:

• Nettolön 37300+26700=64000 kr/mån (huset ligger i en kommun med lägre skattetabell vilket skulle höja intäkterna till 65500 kr/mån)
  • Sparat cirka 1,5 mkr

Huset:

• Pris 4 650 000 kr
    • Kontaktinstats 697 500 kr
    • Pantbrev 39 500 kr
    • Lagfart 69 750 kr
  • Driftkostnad cirka 3650 kr/mån
    • Varav uppvärmning/hushållsel 1850 kr (frånluftsvärmepump+solceller)
    • Sophämtning 210 kr
    • VA 600 kr
    • Försäkring 550 kr
    • Internet 450 kr
  • Övriga kostnader drygt 20 000 kr
    • Leasingbil 5700 kr
    • Mat 7000 kr
    • Övrigt så som gymkort, a-kassa, fack, CSN och så vidare. I detta dock inräknat 4 000 kr till “nöje” som troligtvis försvinner med huset. Men jag tar med kostnaden och tänker det som löpande underhåll istället.

Summa summarum innebär detta att huset kommer kosta oss drygt 20 000 kr/mån med en ränta om 2,9 procent (utgått från SBAB och energiklass B). Detta innebär att boendekostnaden utgör drygt 30 procent av våra löner, med ränteavdrag inräknat blir det 27 procent och med inräknat ränteavdrag och amortering borträknat blir det drygt 17 procent.

Ska tilläggas att barn planeras och sänka utrymmet ytterligare framöver.

Är vi dumma i huvudet som köper ett så dyrt hus?

Har vi missat något i kalkylen?

Hej!
Vi köpte hus för ett år sedan med ungefär liknande siffror som er. Det har gått utmärkt. Jag tror absolut att ni har råd, som du skriver så utgör boendekostnaden netto ca 17% av era inkomster, och ni kommer att kunna behålla en ganska rejäl buffert. Om ni har råd? Ja. Om ni vill? Det kan bara ni svara på.

1 gillning

Det du inte skriver om är husets skick och ålder i allmänhet. Utgår från att det inte är ett nybygge. Tyvärr måste man räkna med att saker slits, går sönder och åldras i största allmänhet. Så räkna med att antingen sätta av en buffert till underhåll och renovering, eller ta det från en större “allmän” buffert.

Sen finns det ingen övre gräns på hur mycket pengar man kan lägga på verktyg och trädgårdsmaskiner när man bor i hus. Så räkna med lite sådana kostnader också, speciellt om ni inte har några från början.

1 gillning

Låter hellugnt i mina öron.

Ni har ju väldigt mycket kapital sparat att amortera en klumpsumma om det skulle kännas bättre, för att komma nedtill 70 > belåning och 1 % amortering.

Du säger att 4000/mån försvinner i nöje men tänk på att myyycket tillkommer med hus första året i form av att köpa spadar,häcksax, färg till alla rum man vill måla om osv. Men det är helt underbart :slight_smile:

Jag röstar för!

2 gillningar

En underhållsplan för bra att ha när du har ett hus. Få ett utlåtande från en besiktningsman om det är något som behöver bytas i närtid. Då kan du också pressa priset på huset .

Skippa ny barnvagn och kör begagnat.

Jag klarade själv ett nästan lika stort lån och liknande driftskostnader med en lön på runt 35 brutto. Visserligen med hjälp av låga räntor och amorteringsfritt men ni har ju goda marginaler.

Fan vad jag ogillar “att klara sig”.

Vi var nyligen nära att buda på ett hus som sen kändes alldeles för dyrt.

Summa summarum blev utfallet just det jag ogillar; “vi hade klarat att köpa huset”, men vi hade knappt kunnat leva, och hade troligen behövt rannsaka/ändra vanor etc. (Dvs, sämre levnadsstandard än idag, men finare boende).

När jag räknar ihop ovan kalkyl hamnar den ganska nära det jag fick med vår situation. Drygt 50% av nettolönerna täcker fasta kostnader. Resterande 50% går till “förbrukning” (bensin, mat, nöje, renovering, besparing osv).

Hur ser det ut för andra? Hur stor del av nettoinkomst läggs på fasta kostnader?

Vad räknas som fasta kostnader?

Alla kostnader som är återkommande. Räkningar/pengar som dras från kontot som du vet alltid kommer.

(försäkringar, billån, leasing, fack avgifter, mobiler, bredband, csn, streaming, prenumerationer). Ska man vara riktigt noga bör man kanske slänga med skatt på bilen här delat på 12, även om den oftast är en klumpsumma.

Det enda som jag hade tagit bort från detta är om man har en prenumeration på en matkasse som är återkommande. Den hade fått gå under “förbrukning”.

1 gillning

Vi har väl 25-30% av nettoinkomsterna kvar till “rörligt” varje månad. Men då ser jag inte t.ex. sparande eller avsättningar till buffertar/målsparande som “rörligt”.