Hej! Efter att jag och min sambo bott i olika lägenheter i flera år (hyres), så känner vi att det är dags att börja söka efter hus. Vi har kollat runt och hus på platser där vi kan tänkas bo, går på ungefär 2 000 000:-.
Vi har sökt några lånelöften och gått på några bankmöten där vi fått godkända lånelöften. Vi förstår att det inte är något definitivt besked på att vi får ett lån. Men de har ändå kollat på våran ekonomi och tycks ändå tro att vi klarar av det.
En oerhört snabb genomräkning av våran ekonomi i dagens läge…
Gemensamt tjänar vi cirka 55 000 före skatt.
Varje månad sparar vi 5000 var “gemensamt” och 5000 till oss själva (alltså ca 20 000:- totalt). Detta behövdes ju verkligen för att ens ha chansen att kunna skaffa hus.
I utgifter ligger vi runt 15 000:-. Då tänker jag nödvändiga och nästan nödvändiga utgifter. Hyra, el, bil, abonnemang, mat (från affären), internet. Resten hamnar antingen på utemat, roliga teknikprylar, eller mer in på sparkontot.
Så i hyresrätt lever vi bra och det går ingen nöd på oss. Men nu när vi räknar på vad kostnaderna blir om vi bor i hus. Då plötsligt känns allt mycket mörkare.
Räntan på lånet kommer säkerligen hamna på 500-1000 kronor mer än våran hyreslägenhetshyra.
Amortering på 3000 kronor.
Elkostnaden lär ju säkert öka med 5000:- per månad.
Vi kommer behöva en extra bil. Där har vi 3000 kronor till.
Försäkringar blir än viktigare. 500 kronor extra där.
Om inte elen blir än dyrare eller ränta ökar ännu mer, så har vi 12 000 kronor kvar. Detta ska alltså räcka till nödvändiga renoveringar, en fritid och någon peng in till våra egna sparkonton. Ge oss 30 år att betala amorteringar så kommer såklart de månatliga kostnaderna minska. Men de första åren lär ju bli riktigt kämpiga.
Ni som gått från hyreslägenhet till hus. Hur har ni satt upp budgeten.
Blev det väldigt mycket dyrare att leva?
Skulle vara intressant att se olika husbudgetar med uppvärmingsmetod och storlek på huset. Ännu roligare såklart om ni ligger på ungefär våran inkomst.
Ni kanske ska börja med att kolla på hus där ni inte får 5000:- i elräkning per månad i snitt?
Sen kanske ni kan kolla på hus som möjliggör att en av er kan pendla med buss/tåg och ni slipper en bil till.
När jag köpte hus själv för 4milj så hade jag mycket lägre lön än er två tillsammans och räntorna låg på 4,5%. Det gick bra
Inga andra lån.
Hade även en buffert ifall jag skulle få problem.
Jag fick väl mer över per månad än ni kommer få då jag var ensam. Ni lär väl ha högre utgifter för mat, kläder, nöjen, träning etc.
Vi betalar ca 5500 för hyran idag.
När jag räknar på räntan på lånet gör jag det på 5% och innan ränteavdrag. Min förhoppning är såklart att räntan blir mindre än hyran.
Ja, för oss blev det dyrare. Inte minst eftersom vi gick från bilpool till två bilar. Att bo i hus kan innebära många hål att stoppa pengar i, framförallt första åren. Jag tänker på trädgårdsverktyg, grill, utemöbler, renoveringar och liknande. Så det gäller att prioritera. Kan man ärva eller köpa begagnat så kommer man billigare undan. Vill man ha nytt och bäst så blir det jättedyrt.
Glöm inte att dessutom kommer inkomsten minska om ni planerar att skaffa barn.
Ni tjänar för dåligt. Bo kvar och vänta tills ni tjänar det dubbla, ni har ju under medianlön i Sverige. Räkna med högre kostnad per månad än 3000 för ytterligare en bil. Tänk på att ni måste ha ordentliga marginaler, även när man bor i hus så vill man unna sig annat än att bara bo.
Nu är det många som inte kan sälja till de fantasiriser som de tror att huset är värt, en del måste inte sälja och söker nu alternativ som att hyra ut huset (jag vet själv folk som söker detta då de byggt nytt och står med två hus). Prova att hyra och kolla hur ni gillar huslivet även om det inte är eget och med egna reparationsutgifter,
Det är här skon klämmer. Samtidigt är prisklassen de tittar på (2000k) milt sagt billigare än vad som finns i mina krokar. Så ganska sorgligt ändå att ett ensamhushåll med medianlön inte kan köpa en vanlig kåk.
55.000 innan skatt ger 40 efter, utan sjukfrånvaro och annat. Ränta på 4 miljoner vid 4,5% är 180.000 eller 15’ i månaden. Till det kommer amortering, vilket lågt räknat blir några tusenlappar till. Säg knappa 20’ i direkt utgift för lånet. Sedan drift, underhåll.
Den lönen räcker inte att leva på.
Mycket lägre inkomst skulle betyda småpengar att leva för.
Gissar att ovanstående var 10-12 år sedan, med amorteringsfritt och stenhård tro på “det går alltid upp!” plus kortsiktig situation och med kontantinsats.
I dagsläget, som marknaden ser ut, skulle jag ha is i magen. Det blir aldrig billigt. Det kommer alltid kännas jobbigt. Men det är lättare att ha tur på dålig marknad.
Sedan är ju TS situation klart bättre, 2 MSEK är hälften av 4 och går att hantera, vill jag hävda. Tänk dock på föräldraledighet och liknande!
Det bästa vore att flytta från lägenheten till radhus ( helst en förening att dela stora kostander) och ta mindre steg och risk sen när ni har fått bättre vana och koll ta nästa steg till eget hus.
Kostander att bo i hus är mycket större än lägenhet.
Finns ingen anledning till att ljuga. Jag är anonym och behöver inte anonym street cred.
Måste kolla upp för att få rätt siffra, men tror det var runt 46k i månaden. Kan även ha fått en årsbonus på runt 25k. Så motsvarande 48k i månaden då.
En stor sak som skiljde kom jag på nu är att jag hade 70% belåningsgrad. Valde dessutom 1% amortering.
Ingen fara med elen. En eller ett par luftvp, håll koll på vvb och ni klarar er garanterat med 3000 kr per månad i snitt över året i ett normalt hus. På sommaren och hösten kan man komma ned massor dessutom med enkla spartips på detta forum.
Att tjäna mer pengar tror jag tyvärr är ute ur ekvationen. Vi båda trivs med jobben och inget intresse att i dagsläget utbilda sig.
Bilen tror jag skulle kunna gå på runt 3000 kronor. Vi köper alltså en bil kontant och betalar försäkring, skatt, service och bränsle på den. Den bil vi äger idag har i år ett snitt på 3700 kronor per månad. Då har det varit ganska dyra reperationer med i den kostnaden också.
Nu är det före skatt vi tjänar 55 000:-. Men utan barn i en hyreslägenhet är det för oss inga problem.
Förstår att det är ett bättre steg ekonomiskt. Men vi har båda bott i hus tidigare och trivs bättre där. Vi föredrar hyreslägenhet före ett radhus. Våran dröm är att äga ett hus.