Jag och min sambo väntar barn, och vi har insett att vi behöver köpa större boende då vi för närvarande bor i en hyresrätts 2a på 44 kvm. Vi bor och jobbar i en av sveriges största universitetsstäder
Vi är båda 30 år gamla, och jag tjänar 47 000 och min fru 35 000, och har drygt 1,4 mkr investerat på börsen, och runt 100k i buffert tillsammans. Båda är tjänstemän i statliga myndigheter. Vi tittar just nu på radhus en bit utanför centrum för ungefär 5 mkr. Vi har bil, men i övrigt hyfsat billiga i drift.
När vi pratade med våra föräldrar om det, tyckte de att det lät alldeles för dyrt för vår situation (Värt att nämna är att vi är båda från samma mindre ort i småland där man får ett hus för 1,5 mkr)
Är 5 mkr för mycket, eller i det högre spannet av vad vi har råd med? Eller är det tvärtom, hyfsat rimlig för några i vår situation? Hur hade ni resonerat i vår situation?
Hur ser ut månadsbetalningen och hur mycket tänkte ni ge som kontantinsats. Det låter lite åt den dyra sidan. Om skiten slår fläkten och räntorna stiger du kan hamna med en god del av eran lön som går till räntan.
Planen är/var att gå in med 15% och ha pengar för större buffert, men också på börsen. Med runt 3% i ränta så blir det runt 20k i ränta, amortering och driftkostnader före ränteavdrag.
Gjorde en kalkyl och det ser ut som bara bostaden blir 18600 med 3,25%
Det lämnar kanske 41000 sek per månad för resten av utgifter.
Själv tycker jag att det kan gå men man blir begränsad med vad man kan spara och använda.
Om räntorna stiger i framtiden man kan hamna i en stressig situation.
Jag skulle leta efter något billigare själv, tycker som dina föräldrar. Men jag över amorterar mitt bostad så ta det med en nypa salt.
Att lägga en tredjedel av disponibel inkomst på boende behöver inte vara fel, men då ska det gärna ingå en del amortering också, så låter som att det är på gränsen för er. Försöka hitta en ”fixer-upper” som är lite billigare?
Så, de tänker ungefär era årslöner x 4,5 + det som finns investerat. Då återstår: Är ni själva bekväma med det? Sitter ni säkert på era jobb? Trivs ni? Finns det planer på fler kottar? Är huset drömmen eller mer förväntningen?
Har ni tagit en rimlig funderare och tycker utgifterna låter okej, då är det väl bara att köra. Men räkna med 1,5 års föräldralön, mer VAB, ett barn till och en rejäl budget för husfixande, så att det inte görs glädjekalkyler längs vägen.
Jag bor i hus och trivs med det, vi hade högre räntor och sämre löner när vi köpte, men så var också husen billigare då, så jämförelserna haltar. Det stora är att bära det mentala oket att man “slänger ut” X tusen kronor i månaden på räntan. Det är ändå 13k som ska in varje månad om ni lånar 4M. Om det känns okej, så tuta och kör.
Det ni inte ska göra är att låta föräldrar i Småland, med en helt annan förståelse för bostadsmarknaden i er stad, styra. Lycka till!
Skulle säga att det är i överkant. Ni kommer också va föräldralediga och vabba, mm som drar ner inkomsten. Men säkert görbart. Om det är i fint skick och inte behöver några större renoveringar snart kan det va värt det.
Så är det i bra skick? Är det stort nog för era planer de närmsta 10 åren?
Eller ska ni kasta ut köket och badrummet? Och kommer ni skaffa 3 barn till och huset blir för litet? För i såfall är det nog bättre att dra ner lite och fortsätta spara till nästa steg.
Personligen körde vi på det i en liknande sits, ingen ånger. För oss är boendet superviktigt och har inget emot att lägga mycket pengar där. Väldigt individuellt dock vilket framgår här i tråden.
Jag skulle säga att ni har goda marginaler till köp, allt handlar om hur mycke man vill ha de boendet…
Själv köpte jag hus till min 27 årsdag själv… Lånade 4,5 gånger årslönen å de va 85% belåning, men räntan då va 4 till 5 gånger högre än idag så bara räntan va över halva lönen efter skatt… Sen tillkom både amorteringar samt drift kostnader…
När vi var i liknande sits för ca 20 år sen, med två små som inte fick plats i lghtn längre så kastade vi in allt kapital i ett radhus.
Det kändes svårt.
Men det var rätt och vi bor kvar änn idag.
Att få ner lånen gav oss mer frid under småbarnsåren.
Och idag bor vi väldigt billigt, tack vare det…
Gör en ordentlig en budget med ett worst case scenario. Tex du är hemma och är föräldrarledig som har högst lön och din sambo jobbar. Går ni runt då? Glöm inte göra en ärlig budget med alla små kostnader som finns i livet. Är ni okej med budgeten så är det bara att köra, annars leta efter något billigare.
Vi tänkte exakt samma och skaffade ett större boende. Både jag och min fru hade insikten efteråt att det var helt onödigt och att vi hade klarat oss med vår 2:a första året kanske och lite till.
I efterhand så la vi onödigt mycket pengar på ett större lån, avgift mm. Inkomsterna är begränsade och om ni prioriterar att vara hemma lite längre kan det vara skönt att ha en så låg kostnadsbas som möjligt.
Grattis till er! En fantastisk tid, ta vara på den!
Jag och min fru kunde också köpa för runt 5MSEK med våra löner.
Vi köpte för lite under 3Msek med en lånekvot under 70%.
Livet känns tryggt och bra, vi har en liten som kommer om några veckor. En av oss var sjukskriven 6månade under förra året.
Vi har aldrig haft någon ekonomisk stress, vi har råd med allt vi behöver i livet. Det ända som ändrats är att vi har mindre utsvävningar.
Mitt tips för er är att räkna ut vad ett hus för 5msek innebär i utgifter per månad(ränta, amortering, el, sopor, VA, försäkring, periodisering för underhåll). Och gör det med höjd.
Snabbt…
Ränta+amortering: 17 800kr
El: 2000-1500kr
Sopor/VA: 500kr
Försäkring: 500kr
Underhåll: 2500kr(egentligen mer men jag är snäll )
≈ 24 000kr
Räkna ut på försäkringskassan vad ni får som föräldrarlediga.
Ta nu och dra av morsvarande kostnader som ni har idag i er hyresrätt från dess 24.000. Den summa som ni får kvar skall ni lägga undan från era löner de kommande 3 månaderna. Sen bör diffen mellan lön och föräldrarpeng ochså läggas undan under dessa 3 månader.
Känner ni att ni fortfarande har ett bekvämt liv och inte behöver nalla på denna sparpotten varje månad så har ni ett hus som ni faktiskt har råd med.
Behöver ni ta av de avsatta pengarna den 20e varje månad så kommer ni ha ett hus som ni måra dåligt av.
Med allt ovan sagt, ni har rent krasst råd att köpa huset för 5msek. Men ni kanske inte bör köpa det om det kommer leda till konflikter och stress.
Jag är ganska säker på att 4,5 x årslönen är vad du får låna enligt beräkningen, vilket med 15% kontantinsats innebär att du kan köpa något för ca 5,2.