Hur mycket vågar jag låna för en villa?

Hej! Jag är nybörjare på bostadsmarknaden och har aldrig tagit ett lån i mitt liv förutom CSN. Så det här med att låna till bostaden känns väldigt nytt och skrämmande för mig.

Jag och min sambo har cirka 3.5 miljoner sparade som vi tjänat ihop själva. Haft tur på börsen och så vidare. Vi är 28 och 30 år. Tjänar 46000 och 44000 sek / månaden respektive var. Vi räknar med en stadig men långsam löneökning framåt.

Vi kollar på en villa nu som ligger runt 10 msek. Vi skulle behöva låna cirka 7 miljoner. Vi får lånelöfte upp till cirka 11 msek. Men det känns som att låna hiskeligt med pengar. Har räknat på 4% ränta och 2% amortering och då ser det ju ut som att vi klarar oss utan problem. Men tänker jag fel? Är det för hög risk att låna cirka 7 miljoner i det här läget? Tänk tex om någon av oss blir sjukskriven eller skadad? Föräldraledighet? Vet inte hur jag ska räkna.

2 gillningar

Så här tänker jag:
Jag tjänar drygt 100k/mån, min fru runt 45’.
Vi har mer kapital än er och har i nuläget ett huslån på knappt 3 MSEK.
Jag hade vid en eventuell flytt inte velat gå över ca 5 MSEK i lån.
Men alla är vi olika, och alla har olika inställning till hur mycket det är värt att sova gott om natten med vetskap om att en inkomst kan försvinna utan att det får några konsekvenser för boendet.

3 gillningar

Tack för svar! Förstår jag det rätt som att ni ser risken tillräckligt hög att ni förlorar en inkomst och därför inte vågar/vill låna högt? Du får jättegärna elaborera vidare!

Eftersom ni har så pass stort eget kapital känns det väl inte så farligt. Även om vi får en nedgång i priser så är risken för att ni ska gå skuldsatta ur det hela rätt liten även om ni av någon anledning vill/måste sälja till ett lägre pris.

Så, om det känns som rätt prioritering för er att binda den mängden kapital och valfrihet i boendet så är det väl bara att köra.

Lycka till :blush:

1 gillning