Jag måste vädra lite ångest här (första inlägget). Jag och min man + barn har hyrt en lägenhet en längre period, då vi hade tur och sålde vår gamla bostad på toppen. Vi har god ekonomi och ok inkomst (ca 100’ innan skatt p mån). Vi bor i ett bra område i sthlm (förort).
Nu till min ångest. Vi köpte nyligen en bostad på utropspris (säljaren gick ej ner och fanns andra intressenter så vi ville stänga snabbt) nära där vi idag hyr en mindre lgh. Det är ett kedjehus från 70-talet men som är utblåst och totalrenoverat för några år sedan (ink omlagt tak och nya fönster).
Vi går upp ca 1 miljon i pris jämfört med det vi sålde (nya huset ca 10 m.) Är vi idiotiska som lägger så mkt i denna marknad? Vi har letat länge (hyrt ca 2.5 år) men inte hittat ngt som känts rätt.
Vi kommer ha ca 3m i lån.
Jag tänker att ett gott boende kommer hjälpa oss på så många andra sätt i livet så som att barnen får egna rum (måste dela idag), vi får ordning och reda tack vare mer plats, kan sköta jobbet bättre etc. Vi vill ha något enkelt, inte för dyrt men ändå som har plats (vi har letat ett tag som sagt och detta område är relativt dyrt vad man än köper). Tidigare har dessa hus gått runt 8-9 (ej samma skick enligt mig) men också ner mot 7 och upp mot 11 på toppen.
Omkostnaderna bör vara låga mtp de stora renoveringarna.
Vi kommer ha råd men har ångest över att vi nog betalat för mkt i denna marknad. Säljaren hade bud på 9.8 från annan avvaktande spekulant så vi köpte ca 200’ över detta.
Help me out! Ångesten äter upp mig… Så rädd att vi gjort ngt dumt.
Jag skulle inte ha någe ångest alls… 3 miljoner i lån me den inkomsten är marginalen bra… Driftkostnad är den hög? Att leta länge å äntligen hitta ett lämpligt objekt så är 200.000 över närmsta inge att ha oro för…
Räkna me att bo där i 10 år så har priset stigit klart över dom 10 då…
Håller med. Ni är knappast särskilt högt belånade, så där har ni inte mycket att oroa er för. Skit i vad huset någon dag ska säljas för, hur är det som bostad? Är ni nöjda på den punkten så är det väl gott så, och det låter det ju som att ni är. Vem vet hur marknaden ser ut om många år när ni någon gång ska sälja. Tänk inte på huset som en investering, det är faktiskt först och främst ett hem.
Tack för input! Jag håller med egentligen men är väldigt dålig på stora beslut. Driftkostnaderna ligger på ca 5’ i månaden så inte så mycket i förhållande till inkomst och ränta på lånet.
Tack! Det känns bra att höra det! Huset är perfekt för oss, lagom stort, fler sovrum än vi behöver, vettigt renoverat och precis vad vi letat efter egentligen.
Sen är väl hus från den eran alltid en riskkonstruktion med oisolerad platta på mark men det är det ju svårt att göra något åt. Inga tecken på fuktgenomträngningar på besiktning eller dålig lukt el. liknande.
Som andra här redan sagt. Ni behöver inte ha ångest över om ni kommer ha råd med tanke på lånet. Om ni starkt känner att ni hittat rätt är det perfekt, då hade inte jag oroat mig för någon eller några procent överpris. Om ni mot förmodan måste sälja snabbt och hamnar i en situation där ni tar en förlust kommer detta inte heller påverka er allt för mycket eftersom ni är så lågt belånade.
Strunta i den lilla extra summan och fokusera på om ni vill bo där eller inte.
Det är säkert en bra affär och jag hoppas att ni blir nöjda Men eftersom du har fått många likartade svar så vill jag ändå bidra med ett lite annorlunda perspektiv. Ta det med en nypa salt. Ahem:
Tio miljoner? För ett hus? Alltså ett vanligt människohus, som man bor i? Satan i gatan, om jag skulle lägga tio miljoner på ett hus så skulle jag förvänta mig vallgrav och tjänstefolk. Jag skulle kunna köpa fyra fina villor här i trakten för den summan. Och tre miljoner är verkligen inget litet pisslån i min värld, jag undrar om jag känner någon som är så högt belånad. Jag bor verkligen långt ifrån Hufvudstaden.
Tack för perspektiv!! Alltså det är ju lite detta jag känner också, inte åh nej vi kommer inte kunna betala, utan snarare shit vad mycket pengar!!! Men ja det är tyvärr vad det kostar (+/- beroende på storlek och skick såklart, och bostadsrätt är ju billigare per kvm) om vi vill stanna i detta område. Obs området ligger i överkant även för att vara hufvudstaden
Wow . Det var mycket för ett hus. Vissa områden ÄR dyra runt Stockholm. I vår kranskommun lite längre ut går kåkar på 150 kvadrat från den eran på max 6M nu… Vårt hus runt 5M ca … Ned 20% från toppen.
Med er låga belåningsgrad Skulle jag inte oroa mig alls! om priset inte var säg mer än ett par miljoner över det normala för området. Det är inte lätt att hitta hus som känns rätt. Tid är också pengar. Jag skulle inte amortera alls. Om 10år har det troligen stigit i värde några miljoner.
Besiktiga gärna huset ordentligt om det inte är gjort!. så det inte byggts in någon klart olämplig lösning eller slarvats. Energimässigt byggdes husen när eldningsolja gick på 1 Krona litern. Ofta riktigt dålig isolering i ex golvet. Har man bytt ut fuktspärrar etc i väggar och tak ordentligt vid renoveringen?.
Vårt golv har elvärme i hallgolvet och stora badrummet som installerades av förra ägarna. Numera helt utan värde och avslagen för gott och fluffiga mattor och tofflor som gäller istället. Isande kalla kakel/klinker golv där nu . Drog MYCKET el som värmde dyrt.
Vi har halverat vår elförbrukning över tid på olika sätt. Huset drog 30.000kwh på 4personer i 70-talsutförandet. Vårt hus värms i huvudsak av en luft/luft värmepump.
Rejält tilltagen Bergvärme/Bergkyla för värme och varmvatten + ventilation med återvinning vore vettigt i ett totalrenoverat hus.Därtill moderna välisolerade fönster och tilläggsisolering på vinden minst. Rejält med radiatorer så att låga element temperaturer fungerar är också vettigt för att värmepumpen skall gå ekonomiskt. Det går att få ner el-förbrukningen till nära 1/3 av ursprunglig 70- talsnivå.
Grattis till det nya boendet !
Ni har låg belåningsgrad och höga inkomster så månadskostnaden för boendet skall inte vara något problem.
Förhoppningsvis skall familjen bo och leva i många år i ert nya hem, och ur det perspektivet är dagsvärde på huset betydelselöst.
Ni har inga problem alls. Nånstans måste man bo och att hyra motsvarande ställe som ni nu köpt gissar jag hade kunnat ligga på 20K/månad? Så ni sparar pengar per månad.
Att jämföra med områden där hus kostar 2Mkr blir inte relevant då ni jobbar där.
Blir förvånad om inte bomarknaden ganska snart är på uppåtgående igen. Ränteläget blir nog inte nära 0 men vi har också haft 10% inflation så en stillastående bomarknad är det 10% rabatt i. Lönerna jackas upp och folk har råd att betala mer och låna mer.
Jag skulle inte ha ångest över detta. Er kostnad för lån är långt under var er smärtgräns borde vara.
Jag skulle haft mer ångest över att bo i en trång hyresrätt där barnen måste dela rum…
Boende handlar om vilket liv man vill ha… inte att tajma marknaden.
Själv har jag blivit fast i hyresrätt i 20 år för att “marknaden är orimlig och spricker snart”. Ny har hyran dubblats, medan mitt bostadsköpkostnad skulle ha halverats på samma tid.
Ångesten du upplever har med kris att göra. Kris = förändring. Så detta är en av livets livskriser. Att köpa nytt, flytta, på ett sätt börja på ny kula med nya möjligheter.
(Vill tipsa dig att du pratar med någon om detta. Någon du inte känner - t ex en psykolog online. Bara för att få sätta ord på det du känner och prata av dig. Superbra för att dämpa ångest! Jag ringde en sådan då jag varit med om en för mig traumatisk händelse någon dag innan. Jag sa att jag bara behövde prata av mig så vi pratade en stund. Mina vänner, familj m m var på jobbet/på resa så jag ville inte störa dem. Eftersom psykologerna är utbildade i att lyssna så blir det väldigt fina samtal.)
Grattis till nya boendet och en fin trygg ekonomi!