Ångest efter husköp

Jag själv har aldrig haft ångest över husköp då för ser hus som boende å inte investering, möjligen i trivsel då… Har väl me å göra att man är eller varit mer orolig att klara av kostnaderna för drift samt låneräntor å amorteringarna, speciellt i början av första huset…
Att betala 10 miljoner för ett hus i Stockholms förort är inge konstigt högt… Vissa delar har inte sjunkigt i pris senaste tiden i motsats till stora delar av landet…

1 gillning

Senaste 20 åren så har villapriserna i Stockholm ökat nästan 500%.
Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren - Svensk Fastighetsförmedling (cision.com)

Skulle ni vara nöjda med att ha tjänat 40 miljoner om 20 år, totala värdet hade ju med samma utveckling gett er 50 miljoner för ert radhus.

Sen hade jag högre bolån som student än ni har per person, alltså 1,5 miljoner, otroligt lågt lån.

De framgångsrika människorna jag känner har hus för mellan 20-30 miljoner, så ni ligger ju lågt om man jämför med den övre medelklassen. Här i Göteborg får du inte mycket hus för 10 miljoner, kanske något radhus lite utanför de fina områdena.

Vill inte prata ner ert radhus, men ni kan ju lugna er lite. Nästan obelånat och verkligen en rimlig bostad för er familj som med extremt hög sannolikhet kommer vara en fantastisk vinstaffär långsiktigt då den svenska befolkningen växer och ska växa i många decennier till enligt forskningen.

Några exempel på villor i GBG för de med riktiga pengar:
Järkholmsvägen 48 i Hovås, Göteborgs kommun - villa till salu - Hemnet
Ganlevägen 50 i Önnered, Göteborgs kommun - villa till salu - Hemnet

De fina lägenheterna ligger runt 20 miljoner i Göteborg:
Lodjursstråket 1 (Karlatornet Skylevel vån 66) i Lindholmen, Göteborgs kommun - lägenhet till salu - Hemnet
Lyckans Väg 4 i Lorensberg, Göteborgs kommun - lägenhet till salu - Hemnet

Hade ni haft 85% belåning på dessa så hade jag köpt er ångest :smiley:

1 gillning

Du har fått många snälla och tröstande svar, njut av dem. Drabbas man av oro och ångest direkt efter bostadsaffär så är det något som inte stämmer.

1 gillning

Tack för bra kommentar! Energiförbrukningen i nuläget är låg pga bytta fönster och element men jag är lite orolig för kondens etc. så vi måste se över ventilationen. Tror inte de tilläggsisolerat vinden men bytt allt ink. insida tak så den ser ju bra ut idag. Kan dock tänka att man bör isolera mellan övervåning och vind pga varm luft som strömmar uppåt etc (dvs kondens och fuktproblem). Fuktspärr i vägg har vi inte diskuterat så det är en bra kommentar att ta med till besiktningen. På yttersidan är det tegel så jag antar att det skulle kunna vara vid grunden/lägre ner i konstruktionen det ev. finns problem. Tack!

Tack för fin kommentar! Tar till mig och inser att du nog har rätt! <3

1 gillning

Dom där 500% är väl ett snitt för Stockholm, de kan variera nog mer mellan områderna…
Förra huset va ökningen över 2.000% under dom 33 åren jag bodde där… Finns säkert ännu högre ökning på andra ställen…

1 gillning

Ja i Trelleborg har priserna ökat 2 500% senaste 20 åren, många som blivit riktigt jäkla rika på sina bostäder i Sverige, grattis till er…

Själv köpte jag på toppen nu senaste åren och väntar på bättre tider…

1 gillning

Jag håller med dig i sak, priserna är helt sjuka här men det är som marknaden ser ut, vi behöver en rejäl urblåsning på marknaden och arbetslösheten börjar nu stiga och kan få den effekt vi hade början 90-talet

2 gillningar

Kanske inte spelar så stor roll om det är lite överpris?
Som många sagt så har ni låg belåning. Om niav någon anledning skulle behöva sälja, plötsligt, till ett lägre pris, så är det inte hela världen.

Du kan alltid se det som att den som köpte er tidigare bostad betalade ett överpris, vilket gav er lite mer möjligheter nu när tillfälle gavs :slight_smile:
Pay it forward! :wink:

Det är fuktspärren ovanför innertaket som bör finnas på även hus från sjuttiotalet som gör jobbet upp mot den kalla vinden i huvudsak. Lite extra viktigt att den finns är hyfsat tät om man tilläggsisolerar vinden då det blir kallare i isoleringens översida och på vinden.
Upp genom ett normalt innertak med dålig fuktspärr tar sig fukt utan problem uppåt rakt igenom taket i ganska stor mängd , fuktvandring… Sprickor och springor uppåt är förstås inte bra och bör tätas men dom går att motverka effekten av med lite undertryck inne som ger luftflöde från kallt till varmt utan kondens, genom hur man balanserar ut (och om det finns )in fläkten i sin ventilations anläggning.
Om man öppnar dörrr eller fönster ut vill man att ett litet undertryck finns inne dvs en aning motstånd mot att ex öppna och litet inflöde av luft ( en dag med lite blåst).

Jag håller med dig, det är inte hela världen egentligen. Mer hela situationen att ha väntat SÅ länge och bott trångt och eländigt för att hitta ett bra hus och göra en bra affär vilket jag inte är helt säker på att detta är (dvs fint hus ja men bra affär nja antagligen inte)

Toppen, stort tack för matnyttig info! Detta är verkligen inte mitt expertområde. Vi tar upp det med besiktningsmannen nästa vecka och får diskutera ev. åtgärd om nödvändigt - dvs hur det ser ut och hur man på enklast sätt kan få en bättre spärr för att förbättra ev kondensproblem. Jag noterade lite fukt högst upp på vinden vid visningstillfället så mkt möjligt att det behöver åtgärdas för att undvika framtida problem.

Nej, jag menar - om du ser det som att ni sålde till överpris (med tanke på toppen av marknaden) och ni möjligtvis köpte till något över marknadspris (fast totalrenoverat!) - så blir det ett nollsummespel. Ni har totalt sett gjort en bra affär. Se till helheten :slight_smile:

1 gillning

Hej! Jag tycker att Ni dock har gjort ett bra köp, om arbetsplstserna är bra med bra lön t.o.m. Ni kan spara lite och amortera extra vid ränteförhandling. Istället skall Ni se positivt att Ni inte hyr en lägenhet utan det huset är Ert egendom. Och som Ni skriver att mycket mera bekväm än boendet innan. Det är dock värt i dagens lägge att ha en budget. Men fastigheten kommer att gå upp i värdet. Så Ni har vunnit redan. Just nu räntan bör vara sänkt till cirka 2,5- 3,5 % . Om Ni har 3 milj lån med 3,5 % ränta då månadsvis räntan 8750 SEK. Det tillkommer driftkostnader som Ni kan på något sett påverka. Har en känsla att max 20 tkr räcker för allt. Ni klarar Er galant och var glada istället. Dessutom vid deklarationen får ni tillbaks 30%. Ni skall vara lyckliga och ha glädje i det fina huset i vackra Stockholm. :four_leaf_clover::four_leaf_clover::four_leaf_clover:

1 gillning

Tack för fina ord!

Du menar 250% va’?

Nej i Trelleborg har bostadsrättspriserna gått upp över tvåtusentvåhundra procent (2200%) senaste 20 åren.

De kostade alltså runt 50-200k för 20 år sedan och kostar idag 1-2 miljoner.

Aha, du pratar bostadsrätt. Det är ju en annan sak. Du svarade på inlägg om huspriser. Då är det ju äpplen och päron vi jämför.

:grinning: :apple: :pear:

Men ja, en del mindre städer har gått som tåget när det kommer till BR.

2 gillningar

Ja my bad, finns inga Villaområden som kan ta värdeökningarna av bostadsrätter, otroligt stora skillnader faktiskt.
Bostadsrätterna har gått upp flera tusen procent och villorna flera hundra.

Vad beror det på egentligen? Att villor alltid varit högt värderade och bostadsrätter väldigt undervärderade?

Kommer skillnaden i värdeökning ändras nu tror ni?

I just fallet med Trellehåla tror jag mer spelar in. Kommunikationerna är bättre idag och sfären för Öresundspendlare och Malmöutflyttare har svällt. Även orter bortom Dalby har gått ifrån att vara lite bakvatten till att kosta mycket mer.

”Statusen” har också höjts på samma vis. Palmernas stad har inte längre enbart stämpeln ”importhamn och parkeringsplats för frånskilda och gymnasieavhoppare” (ja, jag överdriver lite :wink: ).

Men, skillnaderna mellan hus och BR skulle jag säga handlar mycket om avgiften, föreningens lån och det faktum att många som köpt hus kanske borde valt lägenhet eller nu tvingas göra det när husdrömmarna gått i kras pga normalräntan.

1 gillning