Ångest efter husköp

Tror bostadsrättspriserna fått en extra skjuts av de låga räntorna då det gynnat både förening och ägare. Nu får de istället en dubbelsmäll när lån löper ut och tvingar till avgiftshöjningar på BRFen och ökad räntekostnad privat. Så det kanske jämnar ut skillnaden i prisutveckling mot hus. Ett tag iaf.
Många i BR hade nog gärna haft hus eller hyresrätt nu, särskilt om BRFen är ny och högbelånad.

1 gillning

Hej.
En liten off-topic fråga bara. Som jag förstår det gick ni in med cirka 7 miljoner? Ni har i princip vunnit det ekonomiskspelet. Varför inte köpa något billigt och jobba mindre eller inte jobba alls? Eller flytta utomlands eller något?
Säger inte att ni gjort fel. Hade bara varit intressant att höra era tankegångar. Alla har olika livssituationer och måste anpassa sig efter dem. Är bara lite nyfiken. Hoppas ni kommer trivas i huset. Och ska ni bo där länge behöver ni inte tänka på vad ni gav. :blush:

1 gillning

Kan bara tala för mig själv men jag hade mått otroligt dåligt om jag inte pressade mina gränser i mitt arbete. Mitt arbete gör att jag känner mening och att få bidra till samhällets utveckling gör mig glad.

Hade inte klarat att bara sitta hemma, sola och spela golf eller tv-spel om dagarna, men kan vara kul i två veckor såklart.

2 gillningar

Kände likadant innan. Och det är väldigt bra de flesta känner så, önska jag kände samma nu. Tror jag har tappat det mindsetet tack vare hur de flesta företag jobbar. Man bryr sig mindre och mindre om de anställda. Sen är det inte kvalitet längre utan endast pengar som driver företagen. De flesta fuskar och gör allt för det ska se bra ut utåt men under ytan är där massvis med skandaler. Ingen kommer liksom minnas mig efter jag slutat på mina jobb. Ingen kommer tacka mig mer än en klapp på axeln för mina prestationer. Visst jag kanske får mer i lön men jag har det redan gott ställt, så vad ska jag med allt? På de flesta arbetena är det ofantligt många stressade människor som inte är sig själva. Det resulterar i skitsnack och en dålig arbetsplats. Jag antar du har en mer positiv bild :joy:
Nu överdriver jag lite såklart, men det ligger något i det. Finns såklart mycket positivt också. Och det är inte likadant överallt. Men jag väljer att prioritera andra saker som familj först idag. Jobba hårt är inte en investering. Investera i människor är däremot en, enligt mig.

Om det är din bild av ledigheten som erbjuds är det nog bra att du jobbar vidare. :slight_smile:

2 gillningar

:pray: Vi båda gillar att jobba så att inte jobba alls lockar inte idag. Däremot vill vi inte ta oss vatten över huvudet utan gärna spara undan pengar utöver bostaden och se till att vi har ett bra ekonomiskt läge även i framtiden, gärna stötta barnen med insats till bostad etc.

Men ja jag är ju verkligen tacksam att vi med dessa förutsättningar antagligen kommer kunna bo kvar även om någon av oss skulle stå utan jobb en period eller liknande :slight_smile:

1 gillning

Jo precis, vill ju gärna bidra till samhällets utveckling och känna att mitt liv gjorde världen lite bättre.

Men ja, mår verkligen dåligt av att vara ledig långa perioder och känner mig meningslös då, så du har helt rätt, ska jobba ända in i graven.

Ni får ta en drink i solen för mig när ni sitter på balkongen i något lyxigt hus i Marbella och njuter av FIRE och jag är i någon fabrik och försöker öka effektiviteten.

nejdå ni ska inte ha ångest. har ni 7m i egen insats o bara 3 mille lån? dvs ingen amortering så det kan inte kosta många kronor inte ens i dagens ränteläge.

Njut av huset! Ni måste ha gjort bra försäljningar tidigare om ni kan gå in med 7 mille egna pengar!

Jag säger bara grattis till denna bra situation!

1 gillning

Antar du menar Ni har 3m i lån

Så ni tjänar 12 miljoner tillsammans över en 10:års period utan hänsyn till inflation, löneläge mm. Ni har kunnat lägga 7 miljoner kontant om jag tolkar det rätt och du oroar dig över ett fjuttigt lån på 3m?

ok?

Tack! Ja vi är väldigt tacksamma över situationen såklart (tur med tidigare bostadsaffärer och arv).

Nja vi har inte lån i nuläget då vi redan sålt vår tidigare bostad och inte haft inflytt ännu men vi kommer låna ca 3 när vi får tillträde. Inser att vi kanske inte har så mkt att oroa oss för. Jag är tacksam över vår situation såklart :pray: