Har vi köpt för dyrt?

Jag och min man får in ca 65 tusen efter skatt,
Vi har precis sålt vårt hus och köpt ett nytt radhus på mer attraktivt område i stockholm.

Men vi vi har köpt brf så kommer både ha lånekostnader samt avgift. Landar på ca 20 000 i enbart boende kostnad. Sen tillkommer såklart alla andra kostnader.

Vi kommer ha ca 10 000 kr kvar efter allt är betalt (mat försäkringar, aktiviteter etc)
Har 2 barn i skolåldern.

Hur resonerar ni? Borde vi tänka om och sälja och köpa ett billigare alternativ.
Vi tömde sparkontona för att ha råd med radhuset.
Känns ont i magen!

5 gillningar

Hur reflekteras ammortering och ränteavdrag i ovan siffror?

1 gillning

Tycker det låter som att det passar alldeles utmärkt i er ekonomi. Ni har 10000 kr/månad över vilket är mer än de flesta sparar. Speciellt med barn hemma.

Är 20000 kr inklusive amortering?

4 gillningar

Jag och min sambo har i princip exakt samma situation som er. Cirka 65tkr efter skatten. Tömde sparkontot för vår BRF, tog tillock med privatlån för kontantinsatsen.

Helt ärligt, jag har också lite ont i magen men inte min sambo. Räntorna går ner, inkomsten ökar varje år.

Vi gjorde det för att det kom ut en 4 rok i ett bra läge och vi har inte sett en enda lägenhet som matchar den som kom ut. Alla kollegor säger samma sak “Fan vad tur ni hade att ni fick den för det priset.”. Men det hjälper inte mitt magont :smiley:

Så länge ni inte ökar era utgifter varje år så kommer det alltid bara bli bättre.
Vi (både du och jag) får hålla ut, om ett par år kommer det se mycket bättre ut för oss båda.

3 gillningar

Grattis till ett nytt boende!
Du är inte ensam, speciellt inte i Stockholm om att sitta med en bostad med höga lånekostnader och avgifter. Jag tycker som @emilv att 10000 kr i månaden är mycket över sett till situationen. Vi har ett högt ränteläge idag vilket borde gå nedåt kommande år. Förhoppningsvis minskar då boendekostnaden med tiden. Jag vet inte hur eran situation ser ut med lånen, är dem bundna? Om ni har bundna lån ser jag ingen anledning att vara orolig ivf tills lånen gått ut. Om ni inte har bundna lån skulle ni kunna binda dem om de känns för otryggt. Men med de ni får över borde ni klara en högre ränta med.

Banken gav ju er lån för de tror att ni kan klara de så skulle inte oroa mig alltför mycket gällande ekonomin. Se till att ni inte ökar era utgifter alltför mycket under de närmaste åren och försök bygga upp ett sparande igen så ni klarar en eventuell större utgift.

Jag tror dock att med några år kommer ni ha passerat denna situation finfint!

4 gillningar

Hej! Eftersom ni har 10 tkr kvar när allt är betalt har ni ju även amorterat på ert boende. Det är ju också en form av sparande. Räntorna kommer med stor sannolikhet gå ner framgent vilket också sänker era kostnader. Vidare får ni tillbaka på skatten för ränteavdragen nästa år vilket lär göra nån/ett par tusenlappar utslaget månatligen.

Jag skulle inte vara orolig med stabila jobb och i övrigt goda marginaler.

1 gillning

Verkar lugnt tycker jag. Bara ni gillar ert nya boende. Det är det viktigaste…

2 gillningar

Man brukar säga att man inte ska ligga över 30% boendekostnad och ni ligger precis på gränsen. Ni borde alltså inte låna mer än så, men som det ser ut nu är det fine.
image

Vad är det ni spenderar resterande 45000kr på? Förstår att mat försäkringar, aktiviteter etc kostar men så mycket?

3 gillningar

Kan väl inte stämma i dagens läge? Typ omöjligt att hyra för under 30% om man är lågavlönad tillexempel.

Men med förra räntorna etc kan det nog stämma
Men jag kan självklart ha fel.

3 gillningar

Vad är det som kostar i övrigt? Kan ni få loss mer till sparkontot?

På de flesta platser går det ganska lätt om man har två inkomster men i Stockholm blir det väl svårare.

Tänker max 30% boendekostnad är bra. Mediansvensken får ut cirka 28475kr efter skatt. Då får hyran ligga på cirka 8500kr för att anses vara en bra hyra. Det stämmer att det är få idag som har en bra hyra.

2 personer så 17000kr…

1 gillning

Det är en mycket grov amerikansk tumregel. Där ska ju pengarna räcka till pension och sjukförsäkringar också. Men jag har aldrig riktigt gillat den tumregeln. Den antyder att den som tjänar mer behöver större buffert än den som tjänar lite. Vad är det som säger att den som tjänar 100t behöver 70t efter boendekostnader? Absolut ingenting. Och som sagt, drar man in 25t börjar det bli svårt att överhuvudtaget hitta bostäder. Nä, en alldeles för trubbig tumregel. Bättre att titta på hur mycket pengaf man har kvar när alla utgifter är betalda. Sen är det såklart alltid bra att hålla nere sina boendekostnader ifall man vill ha hög sparkvot!

12 gillningar

Sant. Sen blir regeln ännu trubbigare när man räknar på flera personer…
Men sitter man med t.ex. 50% boendekostnad exklusive amortering kan man fråga sig vad man håller på med (om man inte är sjukskriven eller liknande såklart).

1 gillning

Jag håller med om det! Vissa prioriterar sitt boende över andra hobby osv.

Men av nyfikenhet, när man pratar om boendekostnader, är det allt?. Försäkring, el, amortering och allt sånt?

Tror vi ligger på 42% med allt “boende”, amortering inkluderat.

Personligen räknar jag hyra (avgift + ränta för brf), el, värme, vatten och internet.
Amortering tycker jag inte du ska inkludera, det får du tillbaka när du säljer.

1 gillning

Tycker inte att det är för mycket. Däremot låter det ganska mycket att övriga kostnader ligger på 35000 om jag tolkar ditt inlägg rätt.

Räknar man mellan tummen och pekfingret på 10 000 för diverse försäkringar, a-kassa, ev fritids, mobiler etc, 10000 för mat, så är det fortfarande 15000 kvar i utgifter. Har ni två bilar? Eller ligger månadsavgiften till brf i denna post? Där hade jag börjat se över, snarare än 20000 i boendeutgifter.

3 gillningar

Sunt med ont i magen när man fattat sådana stora beslut! Jag och min sambo flyttade nyss till villa med inte helt olika förutsättningar som ni. På flyttdagens morgon loggade jag in på internetbanken och såg bolånet. Var nära mitt livs första panikattack.

Nu har jag landat i det och allt känns jättebra.

Utifrån siffrorna du nämner låter det inte alls konstigt.

2 gillningar

Låginkomsttagare här, lägger cirka 45% på boendekostnader för min etta, som inte ligger i någon av Storstäderna. Har legat på 50-60% vissa år.

Så jag är övertygad om att TS kommer klara av sina boendekostnader, även om det kanske kommer behövas lite planering närmsta åren. Men tänk också på att ni betalar till stor del till er själva, bara att pengarna förvaras i bostadens värde. Men på många sätt bättre än att betala till en hyresvärd, där boendet blir mer av en konsumtion.

Kanske satsa på att öka på amorteringen lite när räntorna sänks, så ni når lägre belåning fortare.

Stort grattis till ert nya hem. :partying_face:

3 gillningar

Tack för positiva ord!
Såg dock att vi inte alls får ut 65 tusen utan landar på mellan ca 55-60 i inkomst varje månad beroende på vabb, ob etc.

Magonten får kanske göra ont i några år tills det stabiliserat sig

1 gillning