Såg nu att vi inte alls får ut 65 utan mellan 55-60 beroende på vabb/ ob etc.
Försäkringar, fritids, barnens olika aktiviteter, matkostnader, tv/musik ett litet inräknat sparande, studielån, akassa, fackkostnader osv som vi alla väl lägger massa pengar på varje månad
Ja okej det är onekligen dyrt. Men det är Stockholm vi pratar om, inte Bjursås. Förutsatt att ni trivs så är det väl befogat att bo dyrt. Priset lär inte gå ner i framtiden så går alltid sälja. Ni kan ju försöka vara duktiga på övriga poster. Tänk att ni bor dyrt och därför behöver spara in lite på annat.
Se över kostnaden för mat, onödiga abonnemang och extravagant shopping så kan ni säkert spara in x tusenlappar så att ni får lite mer än 10k över varje månad.
Det låter ju ännu mer riskfyllt. Finns ju ingen garanti att det ni köpt behåller värde och då förlorar ni.
Det låter också som att du inte tänker på vad härligt det är för din familj med två barn att få komma till ett nytt område, gissar ni valde både hus och område för att ni ska trivas?
Eller sålde ni förra huset för det blev för dyrt och nu har ni flyttat till radhus och det är också för dyrt?
Om det är till någon tröst har jag betydligt större boendekostnader än er, drygt 30 tkr i månaden endast för ränta och amortering. Jag får också runt 55-60 tkr per månad netto, inklusive barnbidrag och underhåll. Jag är ensamstående pappa med två barn i skolåldern.
Förutom det svenska boendet äger jag två bilar och tillsammans med min ex-fru äger jag ett hus i Spanien. Det kostar på och just nu gör jag nog ett underskott på sisådär 10 tkr i månaden. Det som räddar upp situationen är investeringar på börsen och alternativa tillgångar sedan tidigare år.
Men jag tänker att lönen och börsen säkert går upp, och kanske även att räntan går ned. Då ordnar det sig nog.
När de amorterar, så minskar lånet, men värdet på huset kommer förhoppningsvis bestå eller öka över tid. Varefter deras lån krymper och de själva äger mer av deras hus än banken, så har de bidragit till att de får ut mer pengar när huset sen säljs.
Jag betalar min hyresvärd för mitt boende, när de amorterar så betalar de sitt framtida jag. Så tänker jag i alla fall.
Ja amortering kan jag såklart hålla med om, men de flesta pratar om hela sin boendekostnad som att man “betalar till sig själv”.
Till skillnad från personer som hyr som gör hyresvärden till miljardär.
Det är möjligt, men jag pratade om amorteringsdelen. Räntan går till banken och vissa boendekostnader har de flesta. Som el, försäkringar och så vidare.
Boendekostnader på 20 KSEK i Stockholmsområdet med dagens räntenivåer upplever jag som fullt acceptabelt.
Har ni gjort en budget så att ni har någorlunda koll på var de 25-30 KSEK i kategorin övriga kostnader spenderas på? Min reflektion är att om du upplever att ni lagt mycket pengar på ert radhus så är det här det finns potential till förbättring
Jag tycker det låter toppen! Personligen är jag självstående och har haft 3 barn/ungdomar hemma vv. Nu är de två, då den äldsta flyttat. Jag drar runt hushållet med boendekostnader på ~15500kr/mån, knappt 40% av nettolön + bil och grejer. Det är en omställningsperiod, men ni kommer att landa i det och det kommer att kännas bättre snart. Om ett år kan du se tillbaka och utvärdera!
Bygg upp ett buffersparande då ni klarar inkomstbortfall/oförväntad kostnad pga sjukdom/arbetsbrist/läckande rör/utbrändhet/inflation/lågkonjuktur m.m shit happens lika bra att förbereda sig för det. En sparbössa som växer varje månad hjälper även mot magont
Vi har liknande situation på både inkomstsidan och vad vårt boende kostar. Precis som du känner jag magont över att det är för dyrt per månad.
Inser dock att sälja precis när man köpa är mindre smart eftersom mäklaravgift och en ny lagfart skulle gå på 150k även om vi skulle få samma pris som vi köpt för. Dessutom kostnader för flytten och allt bök.
Jag ser det som ett test att bo i ett par år, tycker jag fortfarande att det kostar för mycket får vi sälja då istället. Men innan dess kanske vabben minskat, någon tusenlapp mindre i ränta och löneökning gör att det känns ok då.
Sen har vi, liksom ni, faktiskt pengar över varje månad och man skulle kunna skära i vissa poster utan alltför mycket lidande.
Är i ungefär samma sits som dig, samma netto in. Lgh i brf i Stockholm, kostar oss ungefär 12k ränta (efter avdrag 8,5), 4k avgift och 5,5k amortering. Jag ser bara räntan och avgiften som “kostnad”, amorteringen får vi ju med största sannolikhet tillbaka vid försäljningen. Räknar man bara räntekostnaden efter avdrag och avgift så är det nu med den relativt höga räntan ungefär det många hyresrätter kostar om man inte har så många år i kön och måste ta en nyproduktion långt bort från stan.
Visst påverkar det kassaflödet mer än vår förra hyreslgh som kostade 11k men nu med alla hyreshöjningar ligger den på 12,2k för de som bor där nu, den ligger mycket längre bort från stan och kommer bara stiga i hyra. Tvärtom för vår lgh i brf, priset är “låst” till 2023-års värde medan lönerna kommer öka. För varje månad sjunker räntekostnaden med cirka 15 kronor (efter avdrag) iom amorteringen, inget kalasbelopp såklart men det sjunker stadigt. Räntan förväntas sjunka nu närmsta året vilket även kommer leda till att vår brf kommer sänka avgiften förutom att vår ränteavgift såklart också minskar. Vi får löneökningar med 3% vardera i år och sannolikt nästa år också. Så det känns positivt.
Om vi räknar på de scenarion som storbankerna räknar med, minst 1% räntesänkning på ett års sikt blir våra utgifter om 1 år:
6200 ränta efter avdrag (vi skattejämkar) + 3700 avgift + 5,5k amortering = 15400 inkl amortering, 9900 ex amortering.
Jämför vi med det som finns tillgänligt på bostadsförmedlingen så är det enda som någorlunda motsvarar vår lgh en som kostar 8571 kr/mån men kräver cirka 20 års kötid, dock är den såväl mindre och lite längre bort från stan i ett mer utsatt område. Om vi kollar på vad vi kan få med vår kötid så är det mest lägenheter för 12-18k som ligger i typ Järfälla/Barkarbystaden. Dessa kommer bara stiga i hyra.
Så jag är väldigt nöjd. Vad är era alternativ? Kanske gör det lite lättare att “svälja” summan om man jämför.
Tycker inte Era kostnader låter speciellt ”höga”.
Delar Er sits med liknande inkomst samt två barn.
Nedan kommer våra ”kostnader”:
Ränta - 13.084:- (innan ränteavdrag)
Amortering - 4.167:-
Försäkringar - 1.564:- (hem, barn samt livförsäkringar)
Sopor + vatten - 1.000:-
El, elnät & fjärrvärme - 3.658:-
TV/internet - 1.000:-
Förskola - 3.300:-
Totalt: 28.123:-
Matkostnader ca 10-15k/mån (inkl hygienartiklar, tvättmedel, blöjor osv)
Dvs högt räknat är vi uppe i 45k/mån inkl mat med allt betalt.
Att då ha 10k över per månad, era ”tuffare” månader med VAB osv, känns väl helt klart rimligt. Det är 120k per år för resor, nöje och sparande.
Som många redan skrivit så kommer kostnaderna sjunka i takt med att löner och bostadspriser kommer öka. Sen är ju livet med barn som alla vet den dyraste perioden i livet. Så att inte sparandet ligger på ATH-nivåer är väl inte speciellt konstigt heller. Säkerhetsställ att ni jobbar upp en buffert bara. Så slipper ni oförutsedda händelser som annars kan göra livet svettigt.
Man vänjer sig snabbt vid pengar. Både höga och lägre nivåer. Så länge ni kan leva och inte känner att ni behöver göra avkall i vardagen, så kör på. Annars ta ett beslut därefter.
Men av egna slutsatser är det dyrt att leva som ”ung” idag. Speciellt nära större storstäder.