Hej,
Jag och tjejen är idag 26 år och har båda sparat ihop lite mer än en miljon var. Vi kollar på bostäder just nu och verkar landa i att köpa något för drygt 7mkr. Detta känns helt sjukt att vi ska lägga så mycket pengar på bostad. Hur tycker ni man ska resonera?
Jag tjänar idag 50.000kr i månaden och räknar med att tjäna runt 60-70 när jag är 30. Tjejen tjänar idag 37 men borde tjäna runt 60 när hon är 30.
Vi vill bo centralt, har höga krav på boendet, har bra karriärmöjligheter och bra sparande men detta känns så knäppt. Bostadsmarknaden är ju dessutom på steroider just nu. Kan vi få lite härlig feedback?
Våra utsikter på lönen är realistiska så behöver inga kommentarer på det, se det som fakta
Men det sparandet och lönerna ser jag inte varför ni skulle oroa er. Om ni har fasta/säkra anställningar och planerar att vara tillsammans i framtiden så finns det väl inget att tänka på.
Skulle se till att köpa ett boende där ni kan tänka er bo ett antal år (plats för barn om ni går i dom tankarna). På så vis kan ni bo kvar även om marknaden skulle gå ned.
Själva prisnivån låter inte särskilt avvikande. Det är klart att det är dyrt med bra boende i centralt läge men samtidigt är det en relativt säker investering.
Bostäder i något sämre lägen går upp mer procentuellt i goda tider och sjunker också mer i värde i sämre tider.
Låter som att ni har goda förutsättningar!
Tänk på att hemmet är er borg och basen för er som par och eventuellt framtida familj.
Ni kan nog också räkna med mer hemmajobb i framtiden, oavsett pandemi. Så då vill ni ha plats för bra arbetsplatser som också är ergonomiska.
Jag känner så många som missat bostadståget genom att resonera att det är dyrt just då.
Någon gång måste ni bara in, sen simmar ni med i strömmen och byter upp er efter behov. Med 2 bra löner och förädling så ska det nog gå bra.
Grattis till goda utsikter och ett rejält sparkapital
Precis som de som kommenterat ovan tycker jag inte det är nån dum idé att satsa lite extra på boendet och inte bara fråga sig vad man behöver nu utan tänka mer långsiktigt. Förutsatt såklart att boendet är något ni verkligen vill satsa på. Finns barn på kartan så är det ju ingen dum idé att ha hamnat på rätt ställe innan de börjar rota sig.
För egen del har varje ”uppgradering” av boendet känts så värd det. Samtidigt så har kontexten varit sjunkande räntor/stigande bopriser. Vet inte om det hade känts lika bra under motsatta förhållanden.
Skulle räntorna börja röra sig uppåt i lite snabbare takt så tror jag att ni är bättre rustade att rida ut det än de flesta iofs.
Dina syn på löneutvecklingen är kanske realistisk, men kanske inte din något snäva syn på konjunkturutvecklingen?
Vissa yrken är väl säkrare än andra, t.ex. läkare, men var medveten om att det funnits år då flera årsklasser av anställda investmentbankers, managementkonsulter och patentingenjörer fått sparken.
Frågan vad “dyr” är för er. Allt det är relativt och helt upp till er att bestämma. Att det känns “helt sjukt” för er är kanske för att ni inte växte upp där och ert arv är att man inte bor i bostäder för sju miljoner… jag förstår er precis.
Vi sålde vår 3a för sju miljoner för några år och byggde ett hus på landet. Det hade vi nog aldrig trott bara några år tidigare när vi var 28 och gifte oss och var mitt uppe i karriären. Men livet hände och vi fick andra prioriteringar som kändes och känns fortfarande helt rätt.
Mitt enda tips är att inte köpa något som ni “måste” flytta ifrån om ni får barn eller blir av med jobbet. Det är sällan då man gör sina bästa affärer. Sen är bostadsmarknaden alltid på steroider så inget att göra åt det - kör på det ni blir lycka av
Rimlig feedback. Men jag är devops/backend utvecklare inom finans och får 5-10 jobb erbjudanden i veckan. Tjejen är management konsult och har pluggat handels. Inte särskilt orolig ändå… Men ja förstår vad du menar.
Om det stämmer att ni har över en miljon var redan så borde en bostad för 7 miljoner vara inga som helst problem, även om marknaden vore dålig under några månader då och då. Nu kan nog köpa det ni vill i den prisklassen och strunta i vad den kostar (känn lyxen i det.)
Bostad är den bästa tillgången du kan äga. Om ni inte äger någon, köp ASAP. Billig ränta, billigt även om räntan går upp, i princip ingen risk för negativ impact vid finanskris. Jämfört med att sitta med pengarna på börsen eller kontot är det i princip riskfritt att köpa bostad. Ni får dessutom livskvalitet ut av det varje dag.
Konkande bostadsrättsföreningar som blev uppköpta och omvandlade till hyresrättsföreningar är en annan kul variant som skedde på vissa håll. Sen kom erbjudandet att få köpa ut den omvandlade hyresrätten till en bostadsrätt “igen”. Kan inte vara kul att gå igenom en sådan situation när man precis lastat in +5 miljoner i en bostadsrätt.
Jag har en likartad situation med stabil karriär och hustru i ett yrke med ständig efterfrågan.
Har flera par i bekantskapskretsen där det sett likadant ut, ända tills det plötsligt inte gjorde det längre.
Att ha ett bra jobb idag är inte vatten värt vid sjukdom, olycksfall eller andra tragedier.
Så njut av en bra situation och hoppas den varar för evigt, men planera för att det kommer en dag när alla utvecklare sitter i Indien och tjejen gått in i väggen…
Så känner man alltid! Det var exakt likadant när jag skulle köpa första lägenheten för en miljon (1 miljon! Sjukt mycket pengar!). Våra vänner höll på att dö när vi köpte en trea för 2,5 miljoner i innerstan för 15 år sen. Nu skulle samma trea gå loss på runt 10 miljoner.
Håller kalkylen så är det inte så farligt. Det är lätt att hyra ut eller sälja om det skulle bli någon form av katastrof. Det ska mycket till för att det ska bli en riktigt dålig investering.
Hehe, utvecklare i indien sker när jag är cto man har pratat länge om utvecklare i Indien men just nu sätter man bara tråkigt back office och sånt ingen vill göra i öst europa men har den riktiga innovationen i väst.