Är det dags för oss att bli housepoor i närtid?

Ledsen för väggen av text,

Vi är två personer i 30årsåldern i hushållet för närvarande med gemensam inkomst på ca 82 500kr/månad, vi har
ca 2 000 000kr sparat/investerat och allt är likviderbart inom 1-2 veckor. Idag bor vi i en hyresrätt med korttidskontrakt med en hyra på 7 200kr under 2026, det ska göras ett stambyte om ca 4år därav korttidskontraktet. Vi kan spara ca 30 000kr/månad som vi lever just nu, men vi kommer behöva hitta något i relativ närtid. Vi bor i en av de 3 större städerna och kan båda idag cykla till respektive kontor på under 30min, men om jag ska ut till kund behöver jag ta bilen de dagarna. Vi har tillgång till en tjänstebil med allt inkluderat. Jag gillar att pyssla, renovera och odla. Tjejen gillar att träna, och vi går båda gärna ut på restaurang och i naturen när tillfälle ges.

Som vi ser det har vi ett gäng olika generella alternativ;

Alternativ 1 - Köpa en villa “centralt” kostnad 7-10 000 000kr, vi klarar oss på en bil, och kan fortsätta cykla till jobbet generellt. Det finns ganska mycket grönområden runt villakvarteren, men inte “riktig” natur. Vi kommer antagligen behöva renovera en del själva om vi köper något för 7 000 000, och vi kommer typ inte ha en krona kvar på kontot efter köpet vi skulle antagligen även behöva binda räntan en längre tid för att säkerställa att det inte blir galet.

Alternativ 2 - Köpa en villa längre ut, kostnad 5-7 000 000kr, vi behöver ha två bilar och det blir pendlingstid på ca 45min enkel resa. Det finns tillgång till service och naturen ligger i nära. “Inga renoveringsbehov”, på sin höjd måla om lite och lägga nytt golv i något rum.

Alternativ 3 - Köpa en större lägenhet “centralt”, kostnad 5-7 000 000kr avgift ca 3-5 000kr + 1 500kr parkering, vi klarar oss på en bil men kommer inte ha egen tomt. Det finns vissa grönområden på cykelavstånd, men att ta sig ut i naturen blir ett projekt.

Alternativ 4 - Hyra en större lägenhet centralt, kostnad 17 000kr/månad + 1 500kr parkering, vi klarar oss på en bil men kommer inte ha egen tomt. Det finns vissa grönområden på cykelavstånd, men att ta sig ut i naturen blir ett projekt.

Alternativ 5 - Köpa en lägenhet “mindre centralt”, kostnad 3-5 000 000kr avgift ca 4-7 000kr + 300kr parkering. Vi klarar oss antagligen på en bil, får tillgång till naturen. En av oss kan cykla till jobbet.

Vi går och vänder och vrider på det och byter från dag till annan hur vi ska tänka och vad vi ska prioritera. Ska man köpa nu innan ändrade bolåneregler om det innebär att priserna sticker? Ska vi sitta lugna i båten så länge som möjligt och spara vidare? Om vi ska köpa nu, ska vi bli housepoor deluxe och maxbelåna oss för att köpa ett hus relativt centralt så vi klarar oss på en bil eller ska vi istället hyra en annan lägenhet när tillfälle ges? Hur hade du tänkt och resonerat?

Vilket alternativ hade gett mest ”utility värde” dvs hur mkt mer vill ni ha alternativ 1 vs 2 etc om det va samma kostnad?

Jag hade rankat det i fallande ordning från 1-5 och min sambo istället 1, 3, 4, 2, 5. Alternativ 5 ser vi mest som en möjlighet att hitta ett boende utan utflyttningsdatum där vi kan fortsätta spara inför ytterligare en flytt i ett senare skede.

Ni har bägge samma alternativ som första prioritet ….

Ledsen för otydligheten, se förtydligandet ovan. Det är rankingen utan att beakta kostnaden alls.

Ursäkta men är inte det här världens bästa förutsättningar att gå bananas på att spara ihop pengar till ett framtida husköp som är alternativ 1 som ni bägge högst önskar?

30*36=1 080 tkr till att lägga på huset. Ni kommer geranterat ha ökat inkomsterna under perioden också samt kan extra-spara skatteåterbäring osv om ni anstränger er.

Snacka ihop er, sätt målet och börja leva ”with intent” och realisera det efter bästa förmåga.

Pepp!!

7 gillningar

Jag vill bara tacka dig för att du använder separering när du presenterar siffor. 90% av forumet gör inte det.

4 gillningar

Ja, se det på lång sikt. Ge det lite tid och spara järnet under tiden. Ni har en hård deadline men då är ni över en miljon rikare :slight_smile:

Vill ni VERKLIGEN flytta till en annan lägenhet på lång sikt? Vare sig den är central eller inte. Och för de summorna du nämner? Hyra dyrt är en sak, men det äter upp 10 000/månad i sparande också. Så det bör vara en interim lösning.

Att köpa ett dyrt boende för många miljoner innebär höga kostnader som ni insett. Det innebär att ni har betydligt färre frihetsgrader under en längre tid. Det är rätt stor skillnad på ett tip-top hus för 10 MSEK och ett för 5 MSEK där man måste fixa ytskikten, kanske ett badrum i det ekonomiska.

Kolla vad långbundna räntor hamnar på och gör kalkylen på dessa.

Den ligger väl runt 3,5% för > 5 år nu (35 000 / MSEK lån före avdrag, amoteringen är väl nästan hälften av detta även om det är “sparande”)

Det äter upp mycket av er handlingsfrihet under överskådlig tid OM ni väljer att köpa i det övre spannet. Alltså betydligt längre än 5 år.

Vad gör ni om fem år? Hur många är ni då?

Nästan inga andra kostnader är jämförbara med ränteutgifter och amoteringar i förhållande, vare sig ni får betala parkeringar eller dubbla bilar på ett hus längre ut. Det är många som lärt sig detta den hårda vägen.

När det gäller odlings och trädgårdsintresse kanske det kan lösas med en kolonilott om man har lite tålamod? Trädgår är inte så j-a kul när löven faller eller snön skall skottas eller det är grått, brunt, gröndassigt (om man har vintergröna växter) osv.

Måste ni ha två bilar även om ni flyttar ut, är det långt ut på landet?

Jag hade nog trots allt väntat och funderat vidare i ert läge ett tag till.

Jag ser inte hur huspriserna eller dyrare bostäder springer iväg för att bolånereglerna ändras.

1 gillning

Eh, jag rekommenderar starkt att inte bli house poor. Per definition innebär det att leva helt paycheck to paycheck efter boendekostnad. Det känns som en brutalt dålig situation att försätta sig i.

Hur länge har ni bott i rivningskontraktet? Finns det anledning att rusha ut? Jag hade en polare som köpte ett halvår efter han flyttade in i 60kvm för 6k hyra i månaden vid Odenplan. Nu har de 3x boendekostnader och kunde säkert bott där alla 4 år korttidsboende. Kunde sparat en halv miljon.

Vad innebär alla 5 scenarion för er sparkvot? Blir den bokstavligen noll eller hur skiljer det sig?

Jag hade bara belånat mig upp till skyn för en bostad centralt som bara fasen i de städerna. Vi snackar inom vallgraven för gbg, Östermalm/Vasastan/norra centrala Södermalm i Stockholm. Kan inte Malmö alls. Därtill hade jag varit extremt selektiv. Bara otroliga föreningar på exakta drömadresser på väldigt specifika gator. Annars skulle jag inte belåna mig så mycket överhuvudtaget och med 7-10M kan du få bra objekt på alla dessa platser. De håller sitt värde bäst och går upp mest.

6 gillningar

Hade också bott kvar och sparat på. Känns att ni eg inte är nöjda med ngt av alternativen och då är det dumt att ta ett beslut. House poor är hemskt.

4 gillningar

Tycker att mycket klokt redan har sagts av andra skribenter, men oavsett om ni flyttar nu eller väntar tills kontraktet går ut så tolkar jag det som att ni har en sparhorisont på max tre/fyra är. Så det kan nog vara värt att tänka på hur era miljoner är placerade. Vore tråkigt med en saftig börsnedgång när ni ska köpa, om ni nu är exponerade stort mot börsen.

Låter som ett svårt val, och det låter jobbigt med veligheten fram och tillbaka. Jag hade nog röstat för att bo kvar, fortsätta spara men framförallt fortsätta fundera på vad ni prioriterar och vill mest, samt vad som känns realistiskt. Så stora beslut bör inte tas i en period där man ständigt ändrar sig. Men med ett stort sparande, ung ålder och högt humankapital så käns det som att ni har tiden på er sida.

Lycka till!

2 gillningar

Skulle vilja föreslå att ni ägnar julhelgen till att fundera över:

• Hur vill ni bo, och hur ser ni på er boendesituation långsiktigt?
  • Vad sparar ni till, och vad offrar ni genom att spara 30 KSEK/mån.?
1 gillning

Är inte ett radhus ett alternativ? Med de variabler som framhålls här borde ett radhus vara ett bra alternativ. Jag tänker då på:

1. Bo mer centralt än i villa.
  2. Bo billigare än i villa
  3. Ha de flesta fördelarna som i villa

Det finns radhus av varierande storlek. En del är små och har typ fem tomter som gränsar till den egna. Det verkar inte så kul, milt uttryckt. Andra alternativ finns också och då blir förhållandena mer liknande de i villa.

1 gillning

Utifrån det du skriver och utan att veta mer om området och liknande, så tycker jag femman låter som en supervettig “mellanstation” i jakten på “det perfekta hemmet”. Det är ju oklart om det finns familjebildningsplaner och liknande och då känns det lite knasigt i 30-årsåldern att måla in sig i nå’t stort och dyrt i centrum när det här med natur och bil ändå finns i planen.

2 gillningar

Spara 3år till med havregryn sedan alt 1 om familj finns önskas i framtiden.

Verkar som ni e på de klara med vad ni vill.

Men imorgon behöver ni mer kapital för att komma ner i ränta å ffa hamna under åtminstone 75% helst 50% belåning. Detta så ni minskar månadskostnad för att få mer flexibilitet dels för konsumtion/ledighet men också för att kunna återta sparande för buffert å pension.

Långsiktigt vill vi båda bo i villa, men om det är i samma stad som nu är vi mer osäkra på. Jag har lite släkt här, men den närmsta familjen bor annorstädes. Sambon har ingen släkt/familj här.

Vi bodde större tidigare så har inte riktigt behov av att köpa något, mer göra oss av med saker. Våra intressen är generellt ganska billiga. Att plocka svamp, springa, simma osv är nästan gratis i förhållande till annat. Även när vi reser brukar vi föredra att inte bli ”inlåsta” på hotellet, utan mer upptäcka staden och historien. Vi har båda även flexibla arbetstider generellt, och kan anpassa veckan någorlunda. Så vi upplever inte att vi offrar jättemycket, det är mest boendet som ligger och småskaver i bakhuvudet lite hela tiden.

Vi ser det lite som att man får alla problem med att klippa gräs, buskar och ta hand om en tomt men att man ändå har grannen precis inpå knuten. Det finns trevliga radhus, men de brukar inte säljas så ofta och kostar då nästan detsamma som en villa där vi har kikat.

Vi tänker att barn nog börjar bli aktuellt om typ något år eller två. Men om vi köper ett renoveringsobjekt så vill vi helst inte sitta med småbarn, jobb och renoveringar samtidigt. Det finns risk för att timmarna på dygnen inte räcker till och man blir utbränd då.

Jag ser det INTE som i första hand ett matematiskt/ekonomiskt problem….

Tänker ett par tydliga frågeställningar:

Var/hur vill just NI bo/leva? Vad känns mest lockande/positivt i maggropen av alternativen?

Ev BARN i framtiden hur blir det då med skolor, skjutsning, kan de ta sig själva osv?

Livet är inte statiskt, prioriteringar, intressen, behov ändras över tid. Vad ger er FLEXIBILITET när livet skiftar? (Typiskt om/när man får barn)

9 gillningar

Detta förändrar absolut min tanke om alternativen också, för din analys är helt korrekt. :sweat_smile:

Plötsligt låter trean mer attraktiv, för ska man vara ärlig så kan man säga att med barn så kommer snart skjutsperioden att dra igång och bilen behövs till mer än att ta sig till naturen.

(Jag föreställer mig f ö Stockholm utifrån priserna som nämns och bristen på riktig natur.)

1 gillning

Jag hade satt alternativen i följande ordning; 5, 3, 2, 4 och 1.

I första hand hade jag undvikit binda upp allt för mycket kapital i bostaden eller än sämre i bil. I hyresrätt ska man ju sponsra fastighetsägaren så att hen går med vinst.

BRF har generellt sett mer förutsägbara utgifter, det är väl bara vitvarorna som man måste gardera sig mot. Dock måste du innan du köper en BRF noggrant kolla igen årsredovisning samt kolla med styrelsen hur det ser ut med framtida underhåll/reparationer.

Även nybyggda eller nyligen renoverade hus kommer förr eller senare kräva reparationer/underhåll. Men fördelen med nybyggt/nyrenoverat är att ni hinner spara ihop till dessa kostnader innan de uppstår

Jag antar att närheten till naturen endast kommer till sin fördel på helger o semester. Då har Ni mer tid än på stressiga vardagar.

1 gillning