Ledsen för väggen av text,
Vi är två personer i 30årsåldern i hushållet för närvarande med gemensam inkomst på ca 82 500kr/månad, vi har
ca 2 000 000kr sparat/investerat och allt är likviderbart inom 1-2 veckor. Idag bor vi i en hyresrätt med korttidskontrakt med en hyra på 7 200kr under 2026, det ska göras ett stambyte om ca 4år därav korttidskontraktet. Vi kan spara ca 30 000kr/månad som vi lever just nu, men vi kommer behöva hitta något i relativ närtid. Vi bor i en av de 3 större städerna och kan båda idag cykla till respektive kontor på under 30min, men om jag ska ut till kund behöver jag ta bilen de dagarna. Vi har tillgång till en tjänstebil med allt inkluderat. Jag gillar att pyssla, renovera och odla. Tjejen gillar att träna, och vi går båda gärna ut på restaurang och i naturen när tillfälle ges.
Som vi ser det har vi ett gäng olika generella alternativ;
Alternativ 1 - Köpa en villa “centralt” kostnad 7-10 000 000kr, vi klarar oss på en bil, och kan fortsätta cykla till jobbet generellt. Det finns ganska mycket grönområden runt villakvarteren, men inte “riktig” natur. Vi kommer antagligen behöva renovera en del själva om vi köper något för 7 000 000, och vi kommer typ inte ha en krona kvar på kontot efter köpet vi skulle antagligen även behöva binda räntan en längre tid för att säkerställa att det inte blir galet.
Alternativ 2 - Köpa en villa längre ut, kostnad 5-7 000 000kr, vi behöver ha två bilar och det blir pendlingstid på ca 45min enkel resa. Det finns tillgång till service och naturen ligger i nära. “Inga renoveringsbehov”, på sin höjd måla om lite och lägga nytt golv i något rum.
Alternativ 3 - Köpa en större lägenhet “centralt”, kostnad 5-7 000 000kr avgift ca 3-5 000kr + 1 500kr parkering, vi klarar oss på en bil men kommer inte ha egen tomt. Det finns vissa grönområden på cykelavstånd, men att ta sig ut i naturen blir ett projekt.
Alternativ 4 - Hyra en större lägenhet centralt, kostnad 17 000kr/månad + 1 500kr parkering, vi klarar oss på en bil men kommer inte ha egen tomt. Det finns vissa grönområden på cykelavstånd, men att ta sig ut i naturen blir ett projekt.
Alternativ 5 - Köpa en lägenhet “mindre centralt”, kostnad 3-5 000 000kr avgift ca 4-7 000kr + 300kr parkering. Vi klarar oss antagligen på en bil, får tillgång till naturen. En av oss kan cykla till jobbet.
Vi går och vänder och vrider på det och byter från dag till annan hur vi ska tänka och vad vi ska prioritera. Ska man köpa nu innan ändrade bolåneregler om det innebär att priserna sticker? Ska vi sitta lugna i båten så länge som möjligt och spara vidare? Om vi ska köpa nu, ska vi bli housepoor deluxe och maxbelåna oss för att köpa ett hus relativt centralt så vi klarar oss på en bil eller ska vi istället hyra en annan lägenhet när tillfälle ges? Hur hade du tänkt och resonerat?