Sitter i typ exakt samma situation med dessa tankar och funderingar som du har. Samma ålder, och sitter på billigt förstahandskontrakt i HR i storstan. Skillnaden är att ni dubbelt så mycket sparat men vi har högre inkomster än er, försöker spara mellan 45-50000 i månaden just nu.
Vi kommer nog gå på house poor spåret så småningom. Bostaden är en stor del av ens liv och där vill man må bra, i synnerhet nu när man dessutom jobbar hemma en hel del. Boendet påverkar ens vardag väldigt mycket och är viktigt att man trivs där utifrån vad man själv värderar högt. Även barn ligger i pipen om något år så blir naturligt att gå mot större.
Med en bostad och omgivning där man trivs, mår bra och kan verka i på fritiden kommer man dessutom att spara en väldig massa pengar under många år. Mår man bra fattar man bättre och mer korrekta beslut vilket ger bättre förutsättningar att få ett bra och rikt liv.
Man behöver ju nödvändigtvis inte gå all in med allt man ha och bli house poor!
Vi kan från lägenheten där vi bor nu ta oss ut och plocka svamp om vi går ca 40minuter enkel väg, vilket vi tycker varit väldigt trevligt under tidig höst/sensommar kvällar
Jag gissar att det inte blir lika aktuellt att göra på vardagskvällar, efter Ni skaffat barn . Då kommer bara tanken att gå ut i skogen med 3-5 åringar framstå som ett 3-5timmars projekt trots ni kanske bara är i skogen 1timme.
Som exempel så skaffade vi en 3:a centralt (brf) med mkt fin stor trädgård till Brf och parken tvärs över gatan. Där bodde vi med 2 barn i 6 år. Funkade super. Cykelavstånd till dagis, jobb, stan, affärer mm
Sen köpte vi hus i förorten- visserligen precis vid havet, bra skolor och sånt men vardagen blev 10x jobbigare. Och dyrare! Två som ska pendla till stan för jobb, barnen valde aktiviteter som inte fanns på orten. Behov av 2 bilar.
Vi löste det med Au pair vilket funkade bra. Men så här i efterhand skulle vi ha bott kvar i stan i större lgh/radhus och hellre lagd pengar på ett sommarställe.
Hur skiljer sig kalkylen på boendekostnaderna med alternativ 1 och det ni idag betalar i hyra + bosparandet? Om det är så att dom är lika blir ni inte mer “housepoor” än vad ni är idag (dock mindre likvida såklart).
Så har vi iaf resonerat när vi valde alternativ 1 i en sits som är lik er. Våra nya boendekostnader kommer inte va högre än våra gamla plus det vi sparade för att köpa bostaden. Amorterar hellre medans jag bor i huset jag vill ha än att bo någonstans man inte vill och spara pengarna på ett konto.
Det är väl främst detta som gör att vi överväger det alls.
De två områden vi kikar på främst är det ett pågående generationsskifte i just nu, många äldre som börjar flytta till ålderdomshem och in flyttar barnfamiljer. Dock är de barnen generellt typ 10år och inte knappt påtänkta så det är ju ändå viss åldersskillnad.
Jag personligen skulle verkligen inte köpa ett hus för 7-10 miljoner med dem förutsättningarna - särskilt om ni ska ha barn någon gång. Ni har byggt upp ett bra, stabilt, och hälsosamt liv, varför slänga det i sjön och göra så att ni lever paycheck to paycheck?
Vi har klurat fram och tillbaka, och kommit fram till att vi ska bo kvar så länge som möjligt men fortsätta halvt leta efter objekt som passar men begränsa de till alternativ 1, 2 och 3. Endast objekt där det är något extra ordinärt ska vi boka visning på. Det kommer läggas någon dag i månaden/kvartalet på att åka omkring och känna in områdena vi är intresserade av och för att kika på exakt var vi skulle kunna tänka oss att bo i respektive område. Vi har ju tiden på vår sida just nu, så sparandet kommer fortsätta på så hög nivå som möjligt utan att göra enorma avkall och sen hoppas vi på att rätt objekt dyker upp om typ 2-3år.
Tack för alla fina råd och för att jag fick skriva av mig, hoppas alla haft en fin jul, god fortsättning och gott nytt år!
Kan ni skriva vilken stad det gäller? Stor skillnad på Stockholm, Göteborg och Malmö.
Jag ser inte att ni nämner radhus. 5 miljoner räcker till radhus. Om ni inte vill bli house poor, och prioriterar billigt boende, så kan ni hitta radhus för under 4 miljoner också.
Kan ni skriva vilken stad det gäller? Stor skillnad på Stockholm, Göteborg och Malmö.
[/quote]
Det är stor skillnad på Botkyrka och Djurgården eller Biskopsgården och Långedrag eller Rosengård och Västervång. Så jag ser inte riktigt hur den faktiska staden skulle spela roll för frågan alls.
Radhus blir lite alla nackdelar med villa utan fördelarna som vi ser det. Men sen är problemet att radhusen kostar i princip lika mycket som en villa så om man ändå ska klippa gräs och fixa så lägger vi hellre de extra 500 000-1 000 000kr för att få något fristående.
Vet inte om någon är intresserad egentligen, men här kommer en uppdatering om hur det faktiskt blev såhär ett halvår senare.
Vi har precis skrivit på för en 3a på 85kvm i närheten av ett större sport/fritidsområde och natur. Under 20min från att vi går ut genom dörren till centralstationen med kollektivtrafik, byggår 2014, pris ~3,5 miljoner, avgift ~5000kr, solceller på taket och föreningen äger marken.
Det blev alltså alternativ 5.
Det enda som skaver lite är belåningen i föreningen då den är relativt ny, ca 7000kr/kvm, men de amorterar ca 200kr/kvm och år iaf. Generellt verkar det väldigt välskött och det bör inte finnas någon underhållsskuld att tala om heller. Vår bostad låg i linje med medel i området mätt i kr/kvm, men andra liknande föreningar hade strax över 10000kr/kvm i skulder samt något högre avgifter eller så stod de inför väldigt omfattande renoveringar närmsta åren.