Boendet är en stor del av ens privatekonomi. Därför tänkte jag göra en liten enkätundersökning (anonym) på vad RikaTillsammans-forumet tycker är rimligt att lägga på sitt boende.
Summorna gäller alltså vad ni lägger/är beredda att lägga på boende. Inklusive räntekostnader, amortering och boenderelaterade utgifter som hushållsel, sophämtning och uppvärmning. Kostnaden gäller för hela hushållet.
Vore det inte en mer rättvis undersökning, som utgår från Procent, istället för kronor? Jag som ensamstående kanske lägger samma procent som ett par som är höginkomsttagare, fast kronorna skiljer sig
Vi lägger orimligt mycket på boende just nu (cirka 25) men kan inte riktigt se att man kommer undan så mycket billigare som barnfamilj där vi bor (Uppsala).
Förstår såklart att många kan tänka sig att bo i lägenhet, ett par mil från stan och med lägre standard men för oss passar det inte har vi kommit fram till.
För fem år sen bodde jag själv i en lägenhet som kostade mig 3100kr i månaden (bolån och avgift till BRF). Så jag har ändå med mig perspektiv på vad ett billigt boende är.
6400 kr/månad totalt för min 2 rok a’ 60 kvadrat i en 40-tals hyreskvart med balkong. Som är hyffsat renoverad i kök & badrum etc i Stockholm, vilket känns bra
12 år! Snyggt. Jag har kötid på drygt 12 år. När jag kikat verkar jag mest kunna få i miljonprogramsområden eller svindyr nyproduktion. De bättre lägenheterna verkar kräva närmare 30 år.
Nonsens, snittiden för Alla förmedlade existerande lägenheter i hela Stockholms stad (kommunen) var under år 2023 exakt 12.5 år!
Dvs nyproduktion undantaget…Men i innerstaden är det lite speciellt situation som alla? känner till. Med sina >20+ års kötid för två rum&kök eller större.
Jag svarade 15-20 000 kr/mån. Mer än så tycker jag inte det är rimligt för vår familj (2 vuxna + 2 barn) att lägga på bostad i den stad vi bor i. Faktiska utgifter är dock betydligt lägre, ca 10 000 kr/mån, då vi valt att vara lågt belånade. Alternativet hade varit att investera pengarna istället viljet säkert hade varit ekonomiskt mer gynnsamt i längden.