Enkät: Vad tycker du är rimligt att lägga på boende?

Boendet är en stor del av ens privatekonomi. Därför tänkte jag göra en liten enkätundersökning (anonym) på vad RikaTillsammans-forumet tycker är rimligt att lägga på sitt boende.

Summorna gäller alltså vad ni lägger/är beredda att lägga på boende. Inklusive räntekostnader, amortering och boenderelaterade utgifter som hushållsel, sophämtning och uppvärmning. Kostnaden gäller för hela hushållet.

Vad tycker du är rimligt att lägga på boende?

• Under 5 000 kr/mån
  • 5 000–10 000 kr/mån
  • 10 000–15 000 kr/mån
  • 15 000–20 000 kr/mån
  • 20 000–25 000 kr/mån
  • 25 000–30 000 kr/mån
  • 30 000–35 000 kr/mån
  • 35 000–40 000 kr/mån
  • 40 000–45 000 kr/mån
  • 45 000–50 000 kr/mån
  • Över 50 000 kr/mån
0 röster

Vore det inte en mer rättvis undersökning, som utgår från Procent, istället för kronor? Jag som ensamstående kanske lägger samma procent som ett par som är höginkomsttagare, fast kronorna skiljer sig :slightly_smiling_face:

10 gillningar

Jag tycker det är intressant i kronor och ören. Därav undersökningen. Det skiljer ju sig i landet också.

Okej, för att göra summan relevant och baka in det i en situation:

Betalar idag 10 000 kronor i hyra, som ensamstående med två barn, i en stad i värmland. Detta motsvarar 33% av min nettolön.

(Har svarat i undersökningen)

2 gillningar

Det här hänger nog mycket på var (i landet) man bor.

Tack för motivering. Skattesäpo tackar också för uppgifterna.

2 gillningar

Håller fullständigt med. Men jag tycker det vore kul att se spridningen.

Måste medge att jag är avundsjuk på alla som lägger under 10 000 kr…

Vi lägger orimligt mycket på boende just nu (cirka 25) men kan inte riktigt se att man kommer undan så mycket billigare som barnfamilj där vi bor (Uppsala).

Förstår såklart att många kan tänka sig att bo i lägenhet, ett par mil från stan och med lägre standard men för oss passar det inte har vi kommit fram till.

För fem år sen bodde jag själv i en lägenhet som kostade mig 3100kr i månaden (bolån och avgift till BRF). Så jag har ändå med mig perspektiv på vad ett billigt boende är.

3 gillningar

6400 kr/månad totalt för min 2 rok a’ 60 kvadrat i en 40-tals hyreskvart med balkong. Som är hyffsat renoverad i kök & badrum etc i Stockholm, vilket känns bra :ok_hand:

4 gillningar

Hur tänker ni kring alternativkostand för bundet kapital i ägd bostad?

Snyggt! Hur fick du en sådan hyres? Mördade du någon? :wink::face_with_monocle:

Jag tänker att dyrt boende käkar för mycket på framtida avkastning på börsen. Lite därför jag är intresserad av att göra undersökningen.

1 gillning

Nää, jag gjorde som man måste göra i Stockholm, köade i 12år i den lokala bostadskön :ok_hand:

3 gillningar

12 år! Snyggt. Jag har kötid på drygt 12 år. När jag kikat verkar jag mest kunna få i miljonprogramsområden eller svindyr nyproduktion. De bättre lägenheterna verkar kräva närmare 30 år.

1 gillning

Nonsens, snittiden för Alla förmedlade existerande lägenheter i hela Stockholms stad (kommunen) var under år 2023 exakt 12.5 år!
Dvs nyproduktion undantaget…Men i innerstaden är det lite speciellt situation som alla? känner till. Med sina >20+ års kötid för två rum&kök eller större.

3 gillningar

3 RoK i Traneberg är jag just nu 125 av 208. Så närförort är ju också svårt tänker jag.

1 gillning

Kollar på hus i trakten nu. För den summan, hur stor del är ränta och amortering och hur mycket läggs på driftkostnader?

1 gillning

För tillfället vill jag inte lägga mer än max 10k på boende för att kunna bibehålla nuvarande livsstil med den inkomsten vi har för tillfället.

1 gillning

Jag svarade 15-20 000 kr/mån. Mer än så tycker jag inte det är rimligt för vår familj (2 vuxna + 2 barn) att lägga på bostad i den stad vi bor i. Faktiska utgifter är dock betydligt lägre, ca 10 000 kr/mån, då vi valt att vara lågt belånade. Alternativet hade varit att investera pengarna istället viljet säkert hade varit ekonomiskt mer gynnsamt i längden.

1 gillning