Vad betalar du i hyra?

Som rubriken lyder - vad betalar du i hyra? Eller räntor, fastighetsskatt & månadsavgift för brf och liknande.

Jag äger idag ett väldigt billigt hus ute på landet som jag ska hyra ut för att flytta till en storstad iom nytt arbete, och jag blir mörkrädd av hur dyra hyrorna blivit sedan jag flyttade därifrån för bara fem år sedan.

Vi ser efter trerummare med närhet till jobb, matbutik och kollektivtrafik och efter månader av letande så verkar förutsättningarna vara följande;

20-22.000 för en lägenhet som checkar alla boxar (läge + storlek)

15-18.000 för en lägenhet som checkar ena boxen (läge eller storlek)

<15.000 så börjar vi göra för mycket kompensationer för att fru ska vara nöjd

Nämnvärt är att även i den dyraste kategorin så lägger vi endast ~25% av den disponibla inkomsten på boende (inkl uppvärmning, tv/internet & parkering), samtidigt som vi har >50% sparkvot. MEN vi är i en tydlig get rich fas, med en förväntad negativ löneutveckling (outbildad samt jobbar skift vilket jag inte planerar göra alltför länge).

Det kanske bara är en mental spärr som måste passeras, men >20k/mån för hyra är enorma summor jämfört med vad jag är van vid.

Bor i en större etta på 67kvm, cirka 2km från stadskärnan, utan balkong, utan badkar, utan tvättmaskin och utan diskmaskin (har privat bänkdiskmaskin). Huset jag hyr i finns i ett ganska tryggt område, med hiss och 300 meter till närmsta närlivs, apotek och busshållplats.

Betalar cirka 7300kr i hyra, behövde cirka 8 års kötid för att att få denna, har letat efter billigare ettor, men det finns i princip inte, då de billigare oftast är på 18kvm eller saknar hiss.

1 gillning

11 000 kr. 125 kvm. 4 rum centralt. Hyresrätt.

3 gillningar

Centrala Jukkasjärvi?

Värmland….

7 gillningar

Stora Torget i Munkfors?

Om man ska göra en riktig jämförelse av kostnader behöver man nog beräkna kapitalkostnaden utifrån en fast belåningsgrad. Att någon som är närapå skuldfri har låg månadskostnad är ju inte så konstigt.

1 gillning

3475 kr. Dom 475 kr är garaget.

För 95 kvm fyra rum, två badrum, balkong, renoverad <6 år sedan, BRF, ca 6 km från stockholm city, mycket bra kommunikationer, helt ok område, oftast inga gängskjutningar/sprängningar.

Avgift: 4 576 kr
Ränta: 22 092 kr

oftast:astonished:
Bara varannan vecka eller?

2 gillningar

76 kvd 3rumåkök Brf radhus ca 3mil utanför Gbg

Avgift 5000
Ränta&amortering 6000

• El 1000-3000 beroende på månad…

Hyreslägenhet, Nästan 10.000kr, 2 rum och kök på 46kvm, ingen balkong, tvättmaskin eller diskmaskin i lägenhet. Ligger precis innanför tull i Stockholm.

Skojade bara, det sprängs portar i hela Stockholm sen ett par tre år tillbaka.

1 gillning

Tvåa 58 kvadrat centralt i mellanstor stad. Balkong, diskmaskin, tvättmaskin, hyfsat nyrenoverat och i gott skick.
Avgift 3900
Räntor 4500

När jag bodde i motsvarande hyresrätt (dock med sämre standard) i samma stad för några år sedan låg hyran på 7500.

Tvåa på 57 kvadrat väldigt centralt i Göteborg i ett gammalt fint hus med balkong. 6700kr.
Mycket trevligt område med bra grannar.
Skylle nog krävas minst 15 år kötid för att ha möjlighet till att få en lägenhet i området.
Motsvarande eller bättre bostadsrätter i samma område kostar minst 3,5 miljon med ungefärliga genomsnittliga avgifter på 4500 kr

1 gillning

En stor 2a på 60 kvm2 i Göteborg med gångavstånd till centrum på 15 minuter. Nya hyran för 2024 blev 7 500 kr. (hyresrätt)

Fyra ganska centralt i mellanstor stad, 7909 kr.

Det är ett lugnt område, men nära ett område där det har varit både skjutning och sprängning, och vi har en ganska stor trädgård och inglasad altan.

95 (tror jag?) kvm i radhusfyra med trädgård och altan, vi betalar nu efter höjning 9.100 per månad. Ligger i Umeå, inte i centrum men i en av de attraktiva stadsdelarna. Otroligt lugnt område med mtb-leder, elljusspår och stigar 70 m från dörren. Det enda tråkiga är att alla våra grannar är 60+. Hyran har höjts från 7.400 till 9.100 på ett år men det beror till största delen på att vi gick från kallhyra till varmhyra m indragning av fjärrvärme. Vi fick lägenheten via förtur till “trogen kund” då vi bott prickfritt i annan lgh i bostadsbolagets bestånd i 5 år. Är det kommunala bostadsbolaget.

1 gillning

Oj. Låter som ett drömboende. Och ett suveränt exempel på att folk pratar strunt när de påstår att 15000 för 20kvm är rimligt för att täcka höga kostnader för hyresvärden. Det går bevisligen att driva bolag med humana hyror trots att man renoverar och moderniserar.

1 gillning

Ja uppenbarligen så går det :slight_smile: Och ja, jag har sett otroligt många lägenheter här pga mina jobb och tycker nog att vi har en av stans bästa lägenheter :slight_smile: