Jag tänkte att det vore kul med en tråd för oss som väljer att bo i hyresrätt
Jag har tidigare hyrt egen lägenhet, hyrt lägenhet tillsammans med (fd)sambo, ägt bostadsrätt och även ägt hus tillsammans med (ex)man och även ägt hus själv. Är nu åter i hyresrätt och det är SÅ skönt.
Har en nyproducerad (2024) marklägenhet på 69 kvm. Lägenheterna ligger i fristående längor med fyra lägenheter i rad, inga lägenheter ovanpå utan tänk radhus.
Det är en stor tvåa med en stor klädkammare på 8 kvm. Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin (Electrolux). Golvvärme i hela lägenheten, kök från Ballingslöv. Liten stenlagd uteplats på framsidan, stor stenlagd uteplats på baksidan. Fiber finns indraget, ett fristående förråd finns också, en parkeringsplats ingår i hyran och det finns laddstolpe.
Jag har 7 min med tåg till närmsta stora ort, 10 min med tåg till nästa, 36 min med tåg till Lund, 60 min med tåg till Malmö.
Kommunens bostadsbolag. Hyran då? 9350:- (kallhyra). Blev ingen hyreshöjning 2025
Vad kul! Vi bor i en radhusfyra i utkanten av Umeå. Trädgård med altan, stort fristående förråd, 90 kvm, två toaletter. Bor med skogen och elljusspår precis intill. Går bra med lokaltrafik. Ägs av det kommunala bostadsbolaget, hyran är 9200 (varmhyra). Vi trivs superbra och har bott här i 12 år, har fina grannar!
Bor en två med 60 kvm med balkong, matbutik mittemot lägenheten, vårdcentral, tandläkare och sjukhus stenkast bort och 20 minuter till centrum. Hyran 6300 kr
4:a på bra (enligt mig) adress i Malmö. Hyra på 13800:- efter senaste höjningen vid årsskiftet. Hyran har höjts med ca 5-6% per år de senaste åren.
Det är trots allt väldigt prisvärt sett till vad jag får för pengarna. Samtidigt inser jag att jag inte kommer att kunna bo kvar den dagen jag går i pension. Jag hade hellre ägt mitt boende (med lånade pengar) då jag tror att inflationen på sikt gör det billigare om man äger sitt boende. Hyrorna kommer alltid att justeras upp.
Har flyttat från stora fejkmålshuset till fin lägenhet ca 80m2 på fin adress i storstad. 24000 inkl. garage. Privat fastighetsbolag ägt av en vän.
Nu ska livet få vara enkelt ett tag. Kul bonus att kunna räkna ut förmögenhet på öret när huspengarna trillade in. Om man gillar sånt, och det gör man såklart
Har idag ett idiotdyrt hus som jag, innan jag visste bättre, skaffat mig genom att göra “bostadskarriär” och renovera ihjäl mig (nästan bokstavligt talat) i 15 år.
Tjänade “massor” med pengar vid en första anblick, men när jag tagit hänsyn till alla faktorer, omkostnader etc. så var min timpenning för att renovera cirka 7kr/tim under 5 års (hel)tid.
Är en del som behöver klaffa gällande barn, husförsäljning och hitta rätt hyresrätt.
Men så snart jag gör det, så skiftar jag direkt!
Vad hyran är bryr jag mig inte om.
Varför säger jag så?
Jo, för att “alternativkostnaden” eller bundet kapital på X miljoner är tillsammans med dagens finansiering och (relativt låga) driftkostnader närmare 40 papp/månaden.
(Beräknat på globalfond 8%/år)
Visst, finns väl en sannolik värdestegring på fastigheten, speciellt på lite sikt.
Men inte i närheten av att väga upp alternativkostnaden.
Bor i en stor etta i en medelstor stad, cirka 2km från city och 2 km till kolonin, i ett relativt lugnt område.
67kvm, 7300kr i hyra, bra kök med privat bänkdiskmaskin, tvättrum i källaren, hiss finns men balkong saknas.
Hoppas kunna bo kvar länge och att inte hyrorna årligen höjs mer än min sjukersättning.
Har bott i billigare ettor förut, men har blivit ”utkastad” vid stambyten. Så hade tur att få denna lägenhet med nyare standard vid senaste renoveringen, men behövde 8+ års köpoäng och tur.
Undrar helt ärligt hur mycket skada Lars Wilderäng har gjort genom sitt konstanta tjatade om bostadsbubblan. Har hört om många inklusive jag själv som bl.a. med honom som “källa” väntade för länge eller fortfarande väntar på att köpa en bostad, och istället spenderat många år i ett boende de inte trivs med.
Budskapet från Jan och RikaTillsammans är mycket, mycket bättre - köp för att bo, men ta höjd för risken.
Har också bott i alla bostadsformer och är ibland nostalgisk för några av de jättefina hyresrätterna vi bott i över åren. När barnen väl flyttar ut är det definitivt ett alternativ om man tröttnar på hus.
Har ingen hyresrätt så kan inte hylla något specifikt objekt!
Jag ser dock den ursprungliga idén med bostadsrätter som en hyllning till hyresrätten. En idé om att man hyrde av sig själv och ett gemensamt ansvar av förvaltningen och villkoren för ens boende.
Idag när det byggs nyproducerade bostadsrätter så är den idén förpassad till någonting helt annat.