Byta ned sig i "bostads-karriären"? Tips och råd önskas!

Luddig titel, men jag ska försöka förklara.

Bor idag i 200kvm enplansvilla som jag ritat själv i medelstor stad.
Huset är ca 10 år gammalt.

För ett och ett halvt år sedan separerade vi och jag valde att lägga all min energi och ekonomi på att behålla huset.

Nu har ju dock priserna skjutit i höjden, till en nivå där åtminstone jag känner att vi börjar närma oss en topp.

Ska få en värdering på fredag, men det bör ligga strax under 6 mkr, det skulle innebära en belåning på strax över 50%, och lånen är av den gamla amorteringsfria typen. Bundna till 1.7% (vet att det inte är en bra ränta, men de jobbade häcken av sig och hittade “kryphål” som gjorde att jag kan ha högre lön än jag får ha med min inkomst. Tjänar dock hyggligt, och fyller 40 i år om det är relevant.

Processen har dock skapat stora hål i plånboken, men jag har jobbat mig tillbaka så att jag idag åtminstone har en buffert på 50k.

Därmed har jag börjat fundera lite på om man kanske ska ta ett steg tillbaka på bostadsägar-karriärstegen.

Det är svårt att tänka rationellt dock när det är mycket känslor inblandat. Så låt mig presentera de alternativ som jag känner är tänkbara.

Säljer jag så kan jag med lite tur landa runt 2mkr i fickan efter skatt, om man struntar i att räkna på uppskov.

1. Bo kvar i huset

Räntekkostnad ca 4k/mån, drift 3k/mån

Plus: Stora ytor (jobbar hemma), trädgård till barnen, potentiellt bra investering

Minus: Stor risk att stå med 3mkr lån själv (sticker räntan iväg kan det vara svårt att sälja osv), kostar i underhåll, tar mycket tid och energi att underhålla, städa osv. Man jobbar sig upp från i princip tomma sparkonton.

1. Flytta till bostadsrätt

Kostar runt 2mkr för en 4:a med ca 5k i avgift. Skulle innebära att jag kan lägga 1mkr i handpenning, dvs 50% och amorteringsfritt. Ger 1mkr att investa, och med 8% avkastning per år så ger det 6 500kr / mån i extra inkomst (eller att återinvestera)

Plus: Betydligt lägre lån = mindre risk, mindre underhåll.

Minus: Mindre ytor, sannolikt inget separat kontor.

1. Flytta till hyresrätt

Kostar runt 12 500kr i månaden för en 4:a. Ger 2mkr att investera, och vid 8% avkastning ca 13 300kr / mån i extra inkomst (eller att återinvestera). Dvs ett kostnadspositivt boende :slight_smile:

Plus: Ingen risk (i boendet), man kan komma rätt centralt (men längre från barnens skola och kompisar).

Minus: Mindre ytor, sannolikt inget separat kontor. Man är lite begränsad i vad man får göra.

1. Bygga hus i grannkommun

Man skulle kunna bygga en Smålandsvillan för runt 2.5mkr nyckelfärdigt inkl tomt och avgifter.
Ger 1.25mkr att investa om man lägger 50% insats. Dvs ca 8300kr/mån vid 8%. Spontant ett kostnadspositivt boende, utan att ha räknat på det.

Räntekostnad ca 1800kr, drift ca 3000kr

Plus: Nytt med lågt underhållsbehov, man får de ytor man behöver / betalar för.

Minus: Måste köra bil till skola, kompisar osv (ca 10-15min), 1% högre skatt. Måste antagligen mellanlanda i hyresrätt.

Inte lätt att väga för och nackdelar när resultatet på “livskvalitén” ska vägas in med.

Vad är era åsikter och tankar?

3 gillningar

Bo i det hus/ställe du vill bo i. Strunta i ekonomin.

9 gillningar

Jag tycker du ska bo kvar (känns som att det är det du innerst inne vill) och hitta en ny fantastisk partner att dela livet och kostnaderna med :slight_smile:

4 gillningar

Intressant att du skriver ”trädgård till barnen” :upside_down_face: Använder de den ena? Spontana känslan är att du egentligen inte gillar allt som kommer med att äga ett hus, så då är det bostadsrätt eller hyresrätt som gäller. Själv ogillar jag alla fallgropar som bostadsrätt innebär, men samtidigt är bra hyresrätter ungefär lika vanliga som enhörningar.

1 gillning

Eftersom @dhanjel redan har barn i plural skulle jag ge motsatt råd, njut av din frihet :joy:

Haha, ja allt beror ju på vad man vill ha i livet. :slight_smile:

2 gillningar

Du kan inte hitta nåt sätt att tjäna pengar på din bostad så att det inte känns så tungt ekonomiskt?

Ha en inneboende? Hyra ut huset under vissa perioder tex semestern via airbnb? Avgränsa en del och bygga en lägenhet?

5 gillningar

Ytterligare en nackdel för alternativ 3: all risk i en hink (börsen). Att du ska investera delar av din förmögenhet i ett boende låter således självklart. Frågan är om det är en bostadsrätt eller huset. :blush: ekonomiskt tycker jag bostadsrätt låter bäst utifrån att du vill minska på risken - åtminstone om du kan få bra betalt för huset (du kan ju sälja först med en hög tröskel för vilket pris du kan acceptera). Men känslomässigt framgår det inte riktigt vad du föredrar?

2 gillningar

+1 på detta

20 tecken är inte så genomtänkt

Håller med. Man bor ju ganska många timmar av sitt liv. Utgå ifrån vad du innerst inne vill och sikta på det i första hand. Sen får du göra en ekonomisk bedömning.

Håller med flera - om du har möjligheten bo kvar om det ger dig energi. Pengar i livet ska - enligt mig - egentligen bara försörja boende och pension samt i bästa fall sätta lite guldkant på vardagen. Det vill säga att det lätt blir lite suboptimering med att byta ned sig i boende om man inte nödvändigtvis behöver det.

1 gillning

Jag tycker det är en intressant frågeställning du har. Det känns som det alltid är så givet att man ska sikta upp-upp-upp när det gäller bostad. Givet att jag värdesatt frihet och enkelhet högst hade jag satsat på alternativ 2, flytta till (en fin) bostadsrätt. Väldigt stor villa att sköta och underhålla och nu efter 10 år börjar underhåll/kostnader komma såsom byte vitvaror, målning, ytskikt mm. Varför inte lägga in minimum insats i lägenheten, 300k istället för 1M och få en fin grundplåt att börja sparandet med?

Jo, absolut OM man prioriterar något annat högre. Vad är det som grundplåten / sparandet ska syfta till? Ofta är det ju boende / pension…

1 gillning

Lite svårt att svara för trådskaparen, men i allmänhet hur jag tänker… Alternativen står mellan att

1. fortsatt vara högbelånad med låg grad av finansiell frihet och stora åtaganden i form av hus med underhållsbehov mot

2. att vara rimligt belånad med hög grad av finansiell frihet och få åtaganden (vilket kan ge tid/energi, men ska givetvis ställas mot vad huset ger i energi i gengäld).

En grundplåt på ett par miljoner på banken ger dig mindre ekonomisk stress/oro (har råd att vara sjuk, bli av med jobb och skydd mot allt annat som kan gå åt h-vete) samt ger dig frihet och möjlighet att sätta guldkant på tillvaron.

Kanske med gott samvete kunna unna sig mer i vardagen, lägga mer pengar på hobbies, resor mm. Sen sätter man givetvis inte sprätt på allt kapital, utan det finns kvar med viss värdeutveckling till pension.

2 gillningar

Rätt! Jag tolkade dock inte att det var fallet för @dhanjel. :thinking:

Vi får nog fråga @dhanjel vad hans drivkrafter är som lett honom att tänka i dessa banor!

2 gillningar

Nej, kan vi inte bara berätta vad han ska göra? :rofl:

7 gillningar

Eget hus, bostadsrätt eller hyresrätt spelar mindre roll i det här läget. Tänk/känn efter vilket sorts liv du vill ha, och framför allt var du vill bo för att vardagen ska vara så enkel och smidig som möjlig. Helst nära till jobb, skola, familj, vänner om du vill minska tiden för förflyttning.

Om du verkligen vill bo kvar i huset men känner att det är för jobbigt ekonomiskt så försök lösa det ändå genom att hyra ut en del eller kom på någon annan bra lösning.

Eller kanske ett annat/mindre/billigare hus är ett alternativ?

Det vore trist om du säljer och flyttar och sedan ångrar dig för att du verkligen ville bo i just det huset.

Det är viktigt att livet och vardagen funkar. Var snäll mot dig själv och låt beslutet ta tid. :+1::sunny::slightly_smiling_face:

1 gillning

Skulle börja med:

1 VILL/TRIVS du bäst i lägenhet eller hus?

2 SEN kan du då börja hitta en ”nivå” på det boende du trivs bäst i utifrån bl a ekonomiska aspekter.

Sen få du väga in barn och ev ny partner och deras vilja/behov i det hela också.

Boende handlar om så mycket mer än pengar.

Vissa känner frihet och livsglädje via eget hus andra känner sig låst och ser en massa tvång med just hus och älskar lägenhet.

1 gillning

Gillar man att bo i villa med tomt, då är det inta alla som är singel som väljer en villa på 200 kvadratmeter för 6 millioner.

Kan du få dina önskemål och behov tillgodosedda i en mindre billigare villa?
Då blir sparandet lättare.

1 gillning