Luddig titel, men jag ska försöka förklara.
Bor idag i 200kvm enplansvilla som jag ritat själv i medelstor stad.
Huset är ca 10 år gammalt.
För ett och ett halvt år sedan separerade vi och jag valde att lägga all min energi och ekonomi på att behålla huset.
Nu har ju dock priserna skjutit i höjden, till en nivå där åtminstone jag känner att vi börjar närma oss en topp.
Ska få en värdering på fredag, men det bör ligga strax under 6 mkr, det skulle innebära en belåning på strax över 50%, och lånen är av den gamla amorteringsfria typen. Bundna till 1.7% (vet att det inte är en bra ränta, men de jobbade häcken av sig och hittade “kryphål” som gjorde att jag kan ha högre lön än jag får ha med min inkomst. Tjänar dock hyggligt, och fyller 40 i år om det är relevant.
Processen har dock skapat stora hål i plånboken, men jag har jobbat mig tillbaka så att jag idag åtminstone har en buffert på 50k.
Därmed har jag börjat fundera lite på om man kanske ska ta ett steg tillbaka på bostadsägar-karriärstegen.
Det är svårt att tänka rationellt dock när det är mycket känslor inblandat. Så låt mig presentera de alternativ som jag känner är tänkbara.
Säljer jag så kan jag med lite tur landa runt 2mkr i fickan efter skatt, om man struntar i att räkna på uppskov.
- Bo kvar i huset
Räntekkostnad ca 4k/mån, drift 3k/mån
Plus: Stora ytor (jobbar hemma), trädgård till barnen, potentiellt bra investering
Minus: Stor risk att stå med 3mkr lån själv (sticker räntan iväg kan det vara svårt att sälja osv), kostar i underhåll, tar mycket tid och energi att underhålla, städa osv. Man jobbar sig upp från i princip tomma sparkonton.
- Flytta till bostadsrätt
Kostar runt 2mkr för en 4:a med ca 5k i avgift. Skulle innebära att jag kan lägga 1mkr i handpenning, dvs 50% och amorteringsfritt. Ger 1mkr att investa, och med 8% avkastning per år så ger det 6 500kr / mån i extra inkomst (eller att återinvestera)
Plus: Betydligt lägre lån = mindre risk, mindre underhåll.
Minus: Mindre ytor, sannolikt inget separat kontor.
- Flytta till hyresrätt
Kostar runt 12 500kr i månaden för en 4:a. Ger 2mkr att investera, och vid 8% avkastning ca 13 300kr / mån i extra inkomst (eller att återinvestera). Dvs ett kostnadspositivt boende
Plus: Ingen risk (i boendet), man kan komma rätt centralt (men längre från barnens skola och kompisar).
Minus: Mindre ytor, sannolikt inget separat kontor. Man är lite begränsad i vad man får göra.
- Bygga hus i grannkommun
Man skulle kunna bygga en Smålandsvillan för runt 2.5mkr nyckelfärdigt inkl tomt och avgifter.
Ger 1.25mkr att investa om man lägger 50% insats. Dvs ca 8300kr/mån vid 8%. Spontant ett kostnadspositivt boende, utan att ha räknat på det.
Räntekostnad ca 1800kr, drift ca 3000kr
Plus: Nytt med lågt underhållsbehov, man får de ytor man behöver / betalar för.
Minus: Måste köra bil till skola, kompisar osv (ca 10-15min), 1% högre skatt. Måste antagligen mellanlanda i hyresrätt.
Inte lätt att väga för och nackdelar när resultatet på “livskvalitén” ska vägas in med.
Vad är era åsikter och tankar?