Hej, funderar på att sälja mitt lilla radhus på 50 kvm och flytta till en större hyreslägenhet. Idag betalar jag ca 3700 för lån och drift. En trea där jag bor kostar ca 7000 i månaden. Det som lockar med att hyra är friheten att inte vara låst, att inte behöva fixa och sköta ett hus, att inte ha lån.
Är det värt att betala mer för ev ökad trivsel eller är det dum lyxkonsumtion?
Kan vara kul att äga saker men saker kan också äga en.
Trygghet är ett grundläggande behov men när det är uppfyllt ligger frihetskänslan nära till hands.
Kanske är frihetskänslan ännu viktigare i en orolig värld.
Bor själv i en modern, nyrenoverad och med de flesta moderniteter fylld hyresrätt med garage och ett litet gym som knappt används i källaren. Den kostar mig drygt 1/6 av min månadsinkomst.
Har bott i hus men det är riktigt bekvämt med hyresrätt.
Har man hus så är det oftast betydligt dyrare än om man bara ser till de fasta kostnaderna.
Sen kan man undra med många här som ska sälja och flytta till HR.
Vart kom alla lediga HR ifrån helt plötsligt?
Har ni köpare på de belopp som ni"vill ha"?
Säljare idag får vara glada om det kommer någon alls på visningar som har priser långt under sommaren 2022.
Om ni kan välja HR bara så där undrar jag varför ni inte gjorde det 2022 när ränterna började stiga. Att de skulle stiga visste vi
Jag har ingen panik att sälja. Jag har nu skrivit upp mig i bostadskön och kan vänta tills det dyker upp något intressant. Det är inte Stockholmspriser där jag bor så de flesta objekt som ligger ute säljs snabbt.
Jag själv håller inte me att de är dyra att bo i hus, snarare klart billigare…
Bor man i Stockholm så är de ganska lång tid i bostadskö för att få en lägenhet… Storstäder är de brist på hyresrätter…
Sen skulle jag inte alls vilja bo i en lägenhet, har gjort de å inge man längtar till…
Vill bara förtydliga om att jag inte skiver att det är dyrare med hus,men att om man bara räknar på grundavgiftetna som lån ,el sopor etc så kommer andra kostnader som oftast inte hamnar på en i lägenhet.
Underhåll på utsidan,renoveringar,tak,fasad ,staket, fönster,värmepump etc
Du har helt rätt, men de jag menar är att bo i hus eller välja viket hus man bor i kan man påverka sina kostnader… I en hyreslägenhet så kan man inte påverka någe alls, bara betala hyran som oftast bara går upp…
Väljer man hus så kan man påverka ganska mycke… Olika komuner har ganska stora skillnader på typ va taxan, sop hanteringen… Upppvärminigs system samt isolering som påverkar energikostnaden… Så totalt sätt kan man få ner kostnaderna ganska mycke genomatt bo i hus å var de ligger…
Du tänker helt rätt. Jag och min make ska göra samma. Inga lån på huset som är stort, har stuga där vi kan vara året runt. Så sälja huset och slippa börja om med alla underhåll och skötsel och köpa eller hyra lägenhet.
tycker det är dumt då du säljer i en dålig marknad och sen börjar hyra. när du hyr betalae du någon annans lån, för fastigheten finansieras ju på ett sätt ändå men du kommer sjölv inte ta del av marknadsuppgången inom nåt år.
Bor i hus idag och när barnen flyttar ut så blir det nog mest troligt sälj och byte till hyresrätt. Jag gillar att bo i hus men ju äldre jag blir desto mer längtar jag till hr. Slippa snöskottning, gräsklippning, underhåll, renoveringar och allt där emellan. Det viktiga innan sälj och flytt till hr är att räkna ihop alla kostnader man har på huset så inser man hur mycket det kostar och vad man har råd med för hr men även fast det blir dyrare i hr så kan det vara värt som skriver = friheten.
Är det bara som ser huset mer än bara en bostad som kostar pengar. Idag har vi varit ute nästan hela dagen. Sol gräs varma vindar. Lukten av naturen hela dagen. Uterummet är helt underbart. Levt i paradiset utan att det kostar oss en krona extra.